دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
وزیر ارشاد

حوزه / صالحی گفت: مکتب اخلاقی که ملاحسینقلی همدانی آن را پایه ریزی کرده بود، به معنای فاصله‌گیری از اجتماع نیست، بلکه برعکس، به معنای ارتباط با علم و مردم است همانند مسیری که انبیا طی کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز در کنگره بزرگداشت آیت‌الله تألهی در همدان، ایشان را «بقیه‌السیف» عرفای همدان نامید و گفت: این سلسله، سلسله ای است که مرتبط با ملاحسینقلی شوندی همدانی می‌باشند.

وی افزود: شهید مطهری درمورد جایگاه ملاحسینقلی همدانی این طور گفته است که «بزرگترین حسنه حکیم سبزه‌واری، تربیت عارف الهی و فقیه نامدار، ملاحسینقلی همدانی بوده است».

صالحی با بیان اینکه گل سرسبد شاگردان حکیم سبزواری، ملاحسینقلی همدانی بوده است، اظهار داشت: اگر می خواهیم شخصیت آیت‌الله تألهی را بهتر درک کنیم، باید بدانیم که ایشان، شاگرد ملاحسینقلی همدانی، این برکت جهانیانبوده است.

وی با اشاره به اینکه عرفان اسلامی درطول ۱۴۰۰ سال دارای شاخص‌های مختلفی بوده است، ابراز داشت: آخوند ملاحسینقلی همدانی را باید مبدأ جریانی بنامیم که هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی با ایجاد مسیری، بزرگان زیادی را به این مسیر هدایت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه ولایت اهل بیت(ع) نقطه ثقل مکتب عرفانی است، ابراز داشت: مرکز اصلی مکتب عرفانی، نگاه انسان ‌شناسانه و خداشناسانه در کنار هم نسبت به این موضوع می باشد که اهل بیت(ع) چه جایگاهی در جهان هستی دارند.

وی با اشاره به سخنان آیت الله تألهی، مراحل ارتباط با اهل بیت(ع) را چهار مرحله عنوان کرد و گفت: این چهار مرحله عبارتند از رفت و آمد خدمت امام، بیعت با امام، پیوند خوردن قلب با قلب امام و در نهایت اتصال به ولایت.

صالحی آشنایی با این مراحل را ناشی از سیر و سلوک بالای آیت‌الله تألهی دانست و خاطر نشان کرد: در تفکر این بزرگان، سیر و سلوک به معنای کشیک و مراقبت از نفس می باشد.

وی تصریح کرد: البته این مراقبت از نفس هم دارای مراحل مختلفی همچون مراقبت در عمل، کشیک در ذهن و مراقبت از قلب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه اگر کسی سالک است، باید مقام علم را تکریم کند، اظهار داشت: مکتب اخلاقی که ملاحسینقلی همدانی آن را پایه ریزی کرده بود، به معنای فاصله‌گیری از اجتماع نیست بلکه برعکس، به معنای ارتباط با علم و مردم است همانند مسیری که انبیا طی کرده اند.

وی در پایان با بیان اینکه همدان، سرزمین مفاخر بزرگی در طول تاریخ است یادآور شد: آیت‌الله تألهی به عنوان عارفی که ادامه دهنده مسیر ملاحسینقلی همدان بود، معتقد آن بود که دین اسلام، یک دین اجتماعی است که رهبانیت در آن جایی ندارد.

آیت‌الله تألهی تا پایان عمرش بر آرمان‌های انقلاب اسلامی باقی ماند

منصور غلامی وزیر علوم نیز در این کنگره با تاکید بر لزوم تکریم علما و بزرگان، گفت: برگزاری این کنگره ها جدای از این که تکلیفی در نشر علم محسوب می‌شود، به عنوان یک الگو سازی مناسب برای نسل جوان نیز می توان از آن یاد کرد.

وی افزود: در دنیایی که سراسر پر از الگوهای دروغ است، حضور این چنین الگوهایی را باید به مثال چراغی در تاریکی که راه را نشان می‌دهد، بدانیم.

غلامی، کنگره آیت‌الله تألهی را بهترین فرصت برای شناساندن این شخصیت بزرگ به جامعه دانست و گفت: همان طور که پیامبر گرامی اسلام فرمودند، این عالمان ربانی، چراغ‌هایی برای روشنگری اهل زمین هستند و آیت‌الله تالهی نیز یکی از این چراغ های روشنگر بوده اند.

وی با بیان اینکه بنده از نزدیک با خانواده آیت الله تألهی آشنایی دارم، خاطر نشان کرد: ایشان همچون ستاره درخشانی بود که بر تارک شهر علم و عرفان، همدان، عطرافشانی کرده است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه جذبه الهی آیت الله تألهی، ابراز داشت: سه مولفه‌ای که این مرد را در ذهن مردم تثبیت کرد، دانش، پارسایی و بصیرت او بود که توانسته بود در کنار استفاده از اندیشه‌های حکیمانه خود، ساده‌زیستی و مردم داری را هم به عنوان روش اخلاقی در جامعه نشر دهد.

وی با تاکید بر اینکه آیت‌الله تألهی تا پایان عمرش بر آرمان‌های انقلاب اسلامی باقی ماند، اظهار داشت: ایشان ذره ای از اهداف خود دور نشد و حتی با گذشت زمان استوار تر از قبل بر این آرمان ها، ایستادگی کرد.

انتهای پیام

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha