پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حجت الاسلام استوار میمندی-مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه فارس با بیان اینکه کرونا ثابت کرد علم روز قدرت پاسخگویی به نیازهای بشر را ندارد، بلکه باید تجدید نظری صورت بگیرد، گفت: علوم غربی، تجربی و یا حتی علوم انسانی که آن را تبدیل به بت کرده اند، قادر به پاسخگویی نیازهای بشر نیست و شاید راه دیگری برای اداره جهان به غیر از علوم متداولی که از غرب آمده، وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، با اشاره به اینکه شیوع کرونا هم موجب آسیب و هم موجب فرصت هایی شد، اظهار داشت: درواقع پدیده ای بی نظیری بود که در عالم اتفاق افتاد؛ شاید عالم کمتر به خود همچنین پدیده ای را دیده باشد که کل دنیا را درگیر کند و بر مراودات بین المللی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دنیا اثر بگذارد و مساجد و بقاع متبرکه را تعطیل کند.

وی، زمان شیوع و شناسایی بیماری کرونا را مورد توجه قرار داد و افزود: هنگامی که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، عده ای به دلیل ضدیتی که با دین داشتند در صدد  بودند تا حوزه، شهر مقدس قم، مرجعیت را بهانه ای برای ضربه زدن به دین قرار دهند، در حالی که این بیماری از قم شیوع پیدا نکرد، بلکه شناسایی آن از قم بود که ممکن است حکمتی باشد که بعدا مشخص خواهد شد.

مدیر حوزه علمیه استان فارس عنوان کرد: برخی شایعاتی را در اوایل دوران شیوع کرونا قبل از انتخابات بیان کردند که به دلیل حضور مردم در انتخابات وجود بیماری در کشور را مخفی کردند و بر روی آن سرپوش گذشته اند، در صورتی که ۲ روز قبل از انتخابات اعلام کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین استوارمیمندی، به تعطیلی مدارس در شیوع کرونا اشاره کرد و ابراز داشت: حوزه علمیه قم از یک اسفند تعطیل شده بود، چراکه وضعیت قم قرمز بود، اما در حوزه علمیه فارس وضعیت سفید بود و علائمی از این ویروس وجود نداشت به همین دلیل حوزه فعال بود، از همان زمان هجمه علیه مذهب، علیه حرم مطهر و کرامت اولیا از یک سو، همچنین علیه حوزه از یک سوی و به دلیل اینکه حوزه، مهد انقلاب بود علیه عصر انقلاب از سوی دیگر، در همین زمان مقاله های مختلفی با عنوان کرونا آغاز رنسانس در ایران نوشته شد.

وی با بیان اینکه دشمنان نظام اسلامی در ایام کرونایی در صدد بودند تا کرونا را آغاز رنسانی در ایران بدانند، یادآور شد: دین گریزی در مسیحیت، پس زدن کلیساها به سمت کنج پستوهای خارج از روابط سیاسی و اجتماعی از دوران رنسانس آغاز شد.

استاد حوزه تاکید کرد: بسیاری از بزرگان شبهه هایی که در زمان کرونایی متوجه حرم های مطهر شدند را پاسخ دادند، دشمنان در صدد این بودند که کرونا را تهدیدی علیه مذهب کنند، اما کرونا فرصتی شد که دنیا بداند در اسلام، دین با علم تعارضی ندارد.

وی همچنین ادامه داد: بنده معتقدم محدودیت ها باید اعمال شود، اما نه با عنوان تعطیلی مطلق، به نوعی امکان داشت از همان ابتدا با ایجاد محدودیت های بهداشتی مطابق با پروتکل های بهداشتی اماکن باز شوند، البته نماز جمعه استثنا بود، چراکه نماز جمعه جنبه سیاسی دارد و خلوت شدن آن به صلاح نبود، اما تعطیلی مطلق مساجد و حرم ها مطلوب نبود.

مدیر حوزه علمیه استان فارس با اشاره به اینکه کرونا ثابت کرد علم روز قدرت پاسخگویی به نیازهای بشر را ندارد، بلکه باید تجدید نظری صورت گیرد، تصریح کرد: علوم غربی، تجربی و یا حتی علوم انسانی که ان را تبدیل به بت کرده اند، قادر به پاسخگویی نیازهای بشر نیست، همچنین حاضر نیستند فکر کنند که شاید راه دیگری برای اداره جهان به غیر از علوم متداولی که از غرب آمده وجود دارد، کرونا ثابت کرد نیاز بشر باید از جای دیگری تامین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha