چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024
آیت الله ادیب لاری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حدائق گفت: آیت‌الله ادیب لاری در جریان حمله رژیم پهلوی به فیضیه تمام دندان‌های جلو خود را از دست داد، ازاین‌رو در سن ۳۱ سالگی جانباز انقلاب شد و جزو نیروهایی بود که در فیضیه آسیب دیدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والسلمین علیرضا حدائق مسئول مدرسه علمیه منصوریه، امروز در مراسم ششمین سالگرد آیت الله ادیب لاری که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در ایامی هستیم که مصادف با ششمین سالگرد ارتحال عالمی مجاهد و فقیهی مبارز آیت‌الله حاج شیخ ادیب لاری است. این فقید سعید  ۲۶ مردادماه ۱۳۹۳ هجری شمسی روحشان به ملکوت اعلی پیوست.

مسئول مدرسه علمیه منصوریه در ادامه اضافه کرد: آیت‌الله ادیب لاری از چهره‌های علمی، اجتماعی و برجسته جامعه روحانیت استان فارس بودند، بنده نیز به‌حسب آشنایی، بیش از ۳۰ سال با ایشان، توفیق چند سال شاگردی محضر ایشان را داشته‌ام.

وی تصریح کرد: پیکر مرحوم آیت‌الله ادیب لاری در جوار حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) قرار گرفته است.

مسئول مدرسه علمیه منصوریه خاطرنشان کرد: ایشان دروس مقدمات را محضر آیت‌الله غلامحسین لاری فرامی‌گیرند و پس‌ازآن به درخواست ایشان به شیراز سفر می‌کنند و در سن ۱۶ الی ۱۷ سالگی در مدرسه منصوریه مشغول تحصیل بودند و در سال ۱۳۲۹ هجری شمسی به حوزه علمیه قم ورود می‌کنند و باهوشی که خداوند به ایشان داده بود سریع مدارج علمی را طی می‌کنند.

وی افزود: حضرات آیات بروجردی، حجت، داماد، امام راحل(ره)، علامه طباطبایی و مشکینی از جمله اساتید این عالم وارسته بودند و دوران طلبگی نیز در مدرسه حجتیه قم تلمذ می‌کردند، همچنین پس از طی مدارج علمی سالیانی را در قم به تدریس و تبلیغ در داخل و خارج از کشور مشغول بودند.

وی عنوان کرد: مسجد الرجای شیراز  سنگر حدود ۵۰ ساله ایشان به شمار می‌رود؛ آیت‌الله ادیب در همین مسجد می‌فرمودند قبل از آن‌که مسجد بنا شود ما در این زمین نماز اقامه می‌کردیم، که این خود درسی برای ما است که باید از فرصت‌ها استفاده کنیم؛ ایشان به ما آموخت که نباید به قیدوبند دنیا پایبند باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق بیان کرد: در کنار مسجد، خدمات علمی بسیاری از جمله تدریس داشتند و حوزه علمیه امام صادق را تأسیس کردند؛ ایشان بسیار منظم و مقید بودند و با توجه به اینکه از نظر علمی بسیار بالابود باکمال فروتنی برای طلاب پایه‌یک، دو و سه دروس را تدریس می‌کرد.

وی ادامه داد: آیت‌الله ادیب لاری، اشتیاق عجیبی به حوزه و تدریس داشتند، در کنار دروس حوزه مدتی را در دانشگاه مشغول تدریس بود؛ می‌فرمود برای نشر معارف دینی، دانشگاه فرصت خوبی است؛ یکی از نکات بسیار حائز اهمیت، سوابق سیاسی و مبارزاتی آیت‌الله ادیب لاری است، ایشان سال ۱۳۴۲ در جریان سخنرانی امام در قم حضور داشتند، همچنین یکی از حاضرین در فیضیه در جریان یورش کماندوهای شاهنشاهی بودند. می‌فرمودند ما در فیضیه بودیم که کماندوهای رژیم پهلوی به فیضیه آمدند و طلاب را مورد ضرب و شتم قراردادند، رحم هم نمی‌کردندو درواقع به‌قصد کشت آمده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق اظهار کرد: آیت‌الله ادیب لاری در جریان حمله رژیم پهلوی به فیضیه تمام دندان‌های جلو خود را از دست داد، ازاین‌رو در سن ۳۱ سالگی جانباز انقلاب شد و جزو نیروهایی بود که در فیضیه آسیب دیدند.

مسئول مدرسه علمیه منصوریه در پایان گفت: آیت الله ادیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار دیگر رزمندگان در جنگ هشت سال دفاع مقدس نقش آفرینی کردند، در سال ۶۰ ایشان یکی از ترور شدگان از سوی نیروهای منافقین نیز بودند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha