یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
پیامبر اکرم

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه(ص) گفت: اگر در زندگی فردی و اجتماعی به سنت و سیره نبوی و علوی توجه کنیم تحول بزرگی در جامعه رقم خواهد خورد.

طاهره ماهروزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت امام رضا(ع) اظهار داشت: اگر حقیقتا سنت پیامبر و سیره علوی را در همه جا به کار ببریم مردم حقیقت عبودیت، معنویت و اسلام محمدی را درک خواهند کرد.
وی افزود: امام رضا(ع) در دوره خویش سنت نبوی و علوی را زنده کردند ایشان نماینده تمام خوبی ها هستند و همه فضایل در ایشان جمع شده است به گونه که تمام صفاتی که خداوند به سلسله امامت و اجداد ایشان داده بود در وجود این امام معصوم نیز به عنوان اسوه و الگویی برای همه مردم قرار دارد.
این استاد به داستان نماز عید فطر توسط امام رضا(ع) به خواسته مامون اشاره کرد و گفت: این یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی امام بعد از پذیرش ولایتعهدی بود.
وی افزود: امام رضا(ع) در پاسخ به درخواست مامون برای اقامه نماز عید فطر فرمود: تو خود شروطی را که در پذیرفتن ولی‌عهدی میان من و تو بود، به خوبی می‌دانی، پس مرا از نمازخواندن با مردم معذور بدار اما مامون پافشاری کرد و تاکید کرد که می خواهم ولایتعهدی شما تثبیت شود.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالیه(ص) ادامه داد: با اصرار مامون امام پذیرفت ولی فرمود برای اقامه نماز شرط دارم که مامون پرسید شرط چیست و امام فرمود: آنگونه که پیامبر و امیرالمومنین برای نماز عید بیرون می رفتند بیرون می روم و مامون نیز شرط امام را پذیرفت.
وی بیان داشت: مردم صبحگاهی در نزدیک درب منزل امام آماده شدند و اجتماع کردند و عده ای در پشت بام منازل منتظر امام بودند تا این سیره نبوی و علوی را تماشا کنند.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به روش امام رضا(ع) در آماده شدن برای اقامه نماز عید فطر مانند جدش رسول خدا گفت: امام پس از اینکه غسل را به جای می آورند و جامه‌اش را پوشید و عمامه‌ای سفیدرنگ و پنبه‌ای را بر سر بست که یک سر آن را روی سینه انداخته و طرف دیگرش را میان دو شانه خود انداخته بود و کمی هم عطر زده بود. سپس عصایی بر دست گرفت و به همراهان خود فرمود که شما هم کاری را انجام دهید که من کردم. آنان پیشاپیش امام حرکت کردند.
وی خاطر نشان کرد: امام با پای پیاده و تکبیر گویان به سمت مصلی در حرکت بود همراهیان نیز با صدای تکبیر ایشان را همراهی می کردند وقتی لشگریان این حالت خاضعانه و عابدانه امام را دیدند از مرکب ها پیاده می شوند و شمشیرها را باز می کنند همچون امام پابرهنه می شود و همراه با امام تکبیر می گویند این تکبیر به قدری بالا بود که آسمان و در و دیوار با امام همصدا شدند و از هیبت و شنیدن این تکبیر همه به گریه افتاده بودند.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه(ص) گفت: مامون حقیقت شرط امام را دریافت و به  فضل‌بن سهل ذوالریاستین گفت که اگر اینگونه پیش برود مردم شیفته او می شوند و از حکومت ما رو بر می گرداند از این رو فردی را به دنبال امام فرستاد و پیغام داد شما را به رنج و زحمت انداختیم و ما هرگز دوست نداریم که به شما رنج و سختی برسد؛ بازگردید تا مثل قبل انجام شود و این نماز دیگر آن شور و حال را نداشت.
وی تاکید کرد: امام توانست با رعایت سنت و سیره علوی یک تحولی را در بین مردم ایجاد کنند که این تحول قابل پذیرش برای حکومت مامون نبود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha