یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
منوچهر محمدی

حوزه/ وبینار علمی «دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی ایران با تأکید بر قاره آسیا و افریقا» در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر منوچهر محمدی در وبینار علمی «دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی ایران با تأکید بر قاره آسیا و افریقا»، ضمن تبریک سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با بیان اینکه با توجه به استعماری بودن واژه خاورمیانه، از واژه جنوب غرب آسیا استفاده خواهیم کرد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با توجه به منطقه جغرافیایی خاصی که در آن حضور دارد، باید از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران نخستین تأثیرات اندیشه ای انقلاب اسلامی را بر پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) عنوان کرد و ابراز داشت: انقلاب اسلامی از آغاز، بر روی پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) تأثیرات بسزایی داشته است و برای درک دقیق دستاوردها، باید شرایط کنونی آن را به صورت مقایسه ای با شرایط پیش از آن بررسی نمود.

نظریه پرداز انقلاب اسلامی اظهار داشت: جهانی شدن گفتمان این مکتب در جهان اسلام و سراسر جهان بشریت مورد توجه طبقات مختلف جوامع اسلامی قرار گرفته است.

دکتر محمدی سلطه ستیزی انقلاب اسلامی و مقابله با فرهنگ غربی را از دیگر شاخصه های انقلاب اسلامی برشمرد و اذعان داشت: غلبه معنویت بر مادی گرایی، که مبتنی بر معارف ناب الهی صورت گرفت، دنیا را از غلبه سیصد ساله مادی گرایی رهایی داد. انقلاب اسلامی با نام الله توانست جایگاه معنویت را در جهان کنونی ارتقا دهد.

وی تمرکز بر عقلانیت را از دیگر عرصه های تأثیرگذار انقلاب اسلامی توصیف نمود و با بیان اینکه توسعه و تسری عقلانیت در عالم معنا، از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل به شمار می رود، اظهار داشت: تعمیق وحدت در جامعه اسلامی و حرکت به سمت پایداری آن، از بارزترین تأثیرات انقلاب در جامعه اسلامی به شمار می رود. انقلاب اسلامی با تمسک به آیات الهی، به دستورات وحدت اسلامی جامه عمل پوشاند و بر وحدت مکاتب مختلف در عین داشتن نظریات متفاوت تأکید نمود.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران به تأثیرات انقلاب اسلامی بر سرزمین‌های اسلامی و تحولات پیرامونی آن اشاره کرد و اذعان داشت: انقلاب اسلامی در جریان فلسطین و نهضت آزادی، رویکرد جدیدی با تمرکز بر جنبش اسلامی ایجاد نمود؛ پس از پیروزی انقلاب، نهضت‌ها رویه اسلامی به خود گرفت. اشغال فلسطین، از جنگ اسرائیل با اعراب، به جنگ اسرائیل به مسلمانان تبدیل شد.

نظریه پرداز انقلاب اسلامی به اثربخشی زایدالوصف انقلاب اسلامی در منطقه جنوب غرب آسیا اشاره نمود و با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی بزرگ ترین مانع تحقق شعار «از نیل تا فرات» رژیم غاصب صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی نوای پیروزی مسلمانان و انقلابیون منطقه و مقاومت در برابر اسرائیل را رقم زد و سبب شد رژیم صهیونیستی شکست‌های پی در پی در برابر نیروهای جبهه مقاومت متحمل شود.

دکتر محمدی تصریح کرد: انقلاب اسلامی تأثیرات بسزایی در مسلمانان جهان ایجاد نمود و به عنصر مقابله با سلطه استکبار بر مسلمانان شکل جدید و مؤثری داد و جهان اسلام را به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی رهنمون ساخت.

نظریه پرداز انقلاب اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود، ترور شهید سلیمانی را احمقانه ترین کارهای دشمنان ملت ایران دانست و افزود: ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، به تحقق آرمان‌های انقلاب سرعت بخشید که نمود آن در حضور میلیونی ملت ایران در تشییع شهدای مقاومت و سوگواری جهانی سردار سلیمانی متبلور شد و جریان مقاومت پویاتر و فعال تر از پیش به کار خود ادامه می‌دهد.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران، ضمن اشاره به پیروزی‌های جریان مقاومت در برابر سلطه استکبار، با بیان اینکه جا دارد رویکرد جهانی به انقلاب اسلامی برجسته تر گردد و از معیارهای ملی و ناسیونالیستی خارج شویم، ضمن تأکید بر اینکه دشمنان اسلام می‌دانند که حیات و مماتشان با حیات و ممات انقلاب اسلامی گره خورده است، اظهار داشت: دشمنان بی شک تا آخرین نفس دست از توطئه برنخواهند داشت؛ از این رو، جهان اسلام باید هوشیارتر و بیدارتر از همیشه گام بردارد و بر سیاست خبیثانه «تفرقه بینداز و حکومت کن» استعمار پیر چیره شود.

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران، در بخش پایانی سخنان خود، خاطرنشان کرد: لیبرال دموکراسی همواره سلطه بر دنیا را با هدف افزایش منافع سیاسی و اقتصادی پی می گیرد، در حالی که انقلاب اسلامی با ایجاد بصیرت افزایی و آگاهی بخشی، به دنبال آزاد کردن ملت‌های مستضعف از سلطه استکبار جهانی است.

در ادامه، دکتر محمدرضا دهشیری، استاد دانشگاه روابط بین الملل و سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال، خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در برابر نظام سلطه، نگاه خاصی در کشورهای افریقایی به ویژه سنگال نسبت به ایران پدید آمد که دارای پیشینه ای در مقابله با استعمار فرانسوی بود.

وی با اشاره به پیشینه مذهب تصوف در سنگال، ابراز داشت: تصوف در سنگال مذهبی انزواطلبانه نیست، بلکه تلاش می نماید خود را به عنوان نیروی اجتماعی معرفی و نوعی اسلام رحمانی را به جامعه عرضه نماید. به همین جهت، انقلاب اسلامی ایران که الگویی تمدنی را عرضه داشت، مورد توجه فرقه های تصوف در سنگال قرار گرفت. برخورداری مذهب تصوف از جایگاه ویژه ای در سطح حکومتی سنگال نیز موجب شکل گیری تعاملی مثبت میان دو کشور شده است.

سفیر ایران در سنگال با تشریح جایگاه طریقت های چهارگانه تصوف در سنگال، خاطرنشان کرد: خلفای عام طریقت های چهارگانه صوفی در سنگال، علاقه فراوانی به اهل بیت(علیهم السلام) دارند و این، یکی دیگر از دلایل احساس تعلق قابل توجه آنان به انقلاب اسلامی ایران است.

دکتر دهشیری در تبیین محورهای الهام بخش انقلاب اسلامی در منطقه غرب افریقا بیان داشت: جنبه اول، رویکرد ضدسلطه و ضداستعماری انقلاب اسلامی است. توان مقاومت جمهوری اسلامی ایران در برابر نظام سلطه، پس از چهار دهه به الگویی مبدل شده است. خارج شدن ایران از حاشیه و قرار گرفتن در متن معادلات جهانی، برای مردم افریقا جذابیت دارد که همواره به حاشیه رانده شده اند.

وی رسمیت یافتن بیشتر مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را پس از انقلاب اسلامی در سراسر جهان به ویژه کشورهای افریقایی یکی دیگر از دلایل استقبال از جمهوری اسلامی ایران در افریقا برشمرد و که موجب شد پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) بتوانند با خودباوری بیشتری وارد عرصه های سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی شوند.

سخنران وبینار، در پایان، با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، به ویژه در حوزه های دانشی، تصریح کرد: تحقق این پیشرفت ها در کنار فقدان استنکاف از انتقال دانش به کشورهای مختلف به ویژه افریقا، یکی دیگر از دلایل علاقه مندی و اقبال عمومی مردم این کشورها به انقلاب اسلامی ایران به شمار می آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha