جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه علمیه خواهران امام حسن مجتبی(ع)

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه خواهران امام حسن مجتبی(ع)از تحصیل ۴۰۰ طلبه خواهر در این مدرسه خبر داد و گفت: بانوان طلبه از حضور در کلاس درس تا پرستاری از بیماران کرونایی را وظیفه خود می دانند.

خانم فاطمه خدابنده لو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام (ویژه خواهران) در سال ۱۳۸۰ تاسیس گردید، اظهار داشت: این مدرسه از سال ۱۳۸۰ با دریافت مجوز مقطع سطح ۲ (عمومی ویژه) از مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران شروع به فعالیت آموزشی کرد. در سال تحصیلی ۱۳۹۴موفق به دریافت مجوز در مقطع سطح دو (عمومی ویژه سیکل) و دریافت مجوز تاسیس سطح سه در رشته تفسیر و علوم قرآنی شد و در سال ۱۳۹۶ در رشته فقه و اصول سطح سه مجوز فعالیت را دریافت کرد. همچنین در مقطع سطح ۴ هم به همت موسس مدرسه با گرایش فقه خانواده مجوز فعالیت خود را دریافت کرد.

وی افزود: حقیر هم به عنوان مدیر مدرسه در مقطع سطح چهار حوزه تحصیل کردم در حال حاضر مشغول تدوین رساله می باشم. غیر از مدیریت و کار اجرایی به طور محدود تدریس تفسیر و علوم قرآنی را در مقطع سطح دو برعهده دارم. همچنین با توجه به سوابق پزوهشی به عنوان استاد راهنما، مقالات و پایان نامه های طلاب را نیز راهنمایی می کنم.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) خواهران ادامه داد: هم اکنون حدود ۴۰۰ نفر طلبه در مقاطع سطح ۲، ۳ و ۴ مشغول به تحصیل و حدود ۴۰ نفر استاد مشغول به تدریس هستند.

وی با اشاره به شرایط پذیرش طلبه توسط مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) خواهران، گفت: موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن مجتبی علیه السلام در هر سال تحصیلی در مقاطع مختلف سطح دو (سیکل و دیپلم)، سطح سه در رشته های «تفسیر و علوم قرانی، فقه و اصول» و سطح چهار با گرایش «فقه خانواده» طلبه خواهر جذب می کند. البته علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی که از طرف مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران رسما اعلام شده است، نحوه پوشش متناسب با شئونات حوزوی و اخلاق و منش طلبگی، مستعد بودن و... از شرایط پذیرش در این مدرسه می باشد.

خانم خدابنده لو تصریح کرد: علاقه مندان به تحصیل در حوزه علمیه بعد از ثبت نام و شرکت در آزمون کتبی و کسب نمره قبولی باید در مصاحبه علمی و اخلاقی که توسط مدیر، استاد مشاور، معاون فرهنگی و آموزشی انجام می شود، صلاحیت تحصیل ایشان احراز شود. با تایید صلاحیت و کسب امتیاز لازم، مدارک ثبت نام به همراه تعهد نامه اخلاقی، و رضایت نامه از سرپرست قانونی خود می تواند در سال تحصیلی جدید، تحصیلات حوزوی خود را شروع کند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) خواهران با بیان اینکه این مدرسه هم اکنون در مقطع سطح دو (کارشناسی) طلبه می پذیرد، گفت: علاقمند به تحصیل در مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) جهت ثبت نام غیر حضوری از طریق سایت www.wch.ir اقدام کنند و یا برای ثبت نام حضوری می توانند همه روزه به غیر از روزهای تعطیل به آدرس: تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی، خیابان مهر، جنب امامزاده زید(ع) مراجعه نمایند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ثابت ۶_۶۶۳۲۱۱۸۲ تماس حاصل نمایند.

وی در خصوص برنامه های آموزشی و پژوهشی این مدرسه در سال تحصیلی جدید، گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه که درگیر کرونا هستیم و کلاس ها مجازی برگزار می شود اما تمام تلاش و همت خود را جهت پر بار کردن برنامه های آموزشی و پژوهشی طلاب به کار گرفته ایم. در سال تحصیلی جدید هم شرایط هرگونه که باشد چه کلاس ها حضوری و چه مجازی برگزار شود غیر از برنامه های آموزشی که روتین و براساس برنامه کلاسی در زمان مقرر برگزار می شود، برنامه های پژوهشی یا به صورت حضوری یا مجازی در فضای اسکای روم و یا پیام رسان ایتا ان شالله برگزار خواهد شد که اعم از برگزاری کارگاه های مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و رساله نویسی می باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: برگزاری کلاس های تایپ، فتوشاپ، پاور و... از دیگر برنامه های مهارت افزایی مدرسه برای طلاب است. همچنین کانال پژوهشی تشکیل شده است که اطلاعیه ها و فراخوان های پژوهشی، نکات کاربردی تحقیق و پژوهش جهت استفاده طلاب بارگذاری و در کانال درج می شود.

وی در خصوص بهرمندی بیشتر خواهران طلبه متأهل از کلاس های درس، بیان داشت: طلاب خواهری که متاهل هستند و ممکن است به دلیل فرزندانشان مشکلاتی در روند آموزشی داشته باشند در زمان حضوری بودن کلاس ها می توانند از مهد کودک برای نگهداری فرزندانشان استفاده کنند.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) خواهران با اشاره به برنامه های این مدرسه برای طلاب فارغ التحصیل، عنوان داشت: از طلاب فارغ التحصیل در برنامه فرهنگی و پژوهشی مدرسه دعوت به همکاری می شود و در صورتی که موسسه یا نهادی خارج از حوزه علمیه و یا دیگر حوزه های علمیه نیاز به تامین نیروی انسانی از بین طلاب داشته باشند، متناسب با نیاز آنان و توانمندی افراد، طلاب به این مراکز معرفی می شوند. همچنین در بسیج حوزه های خواهران هم از ایشان دعوت به همکاری می شود.

وی در ادامه به دیگر برنامه های مدرسه برای ارتقای سطح علمی و پژوهشی طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: در میان برنامه های درسی، کلاس ها و دوره های پژوهشی و فرهنگی از جمله مقاله نویسی، اموزش تدبر در قرآن کریم، حفظ قرآن کریم، کارگاههایی مانند سواد رسانه ای و.... برای ارتقاء سطح علمی و پژوهشی طلاب در نظر گرفته شده است.

خانم خدابنده لو فعالیت های علمی و پژوهشی طلاب مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) را مثبت ارزیابی کرد و ابراز داشت: با توجه به این که طلاب با انتخاب خود وارد عرصه طلبگی می شوند لذا انگیزه خوبی در درس خواندن دارند و در بحث پژوهش گرچه ظاهر امر کمی سخت به نظر بیاید اما با ایجاد انگیزه مادی و معنوی می توان فعالیت ها را پر بار کرد. الحمدلله طلابی هستند که خود جوش فعالیت هلی علمی پژوهشی دارند و آثاری همچون مقاله، کتاب، و.... تدوین و چاپ می کنند.

وی تشویق و انگیزه بخشی به طلاب را گامی موثر در جهت ارتقای کیفی مطالعات علمی و پژوهشی آنان برشمرد و گفت: ثبت امتیاز و درج در کارنامه پژوهشی، ایجاد انگیزه از طریق تشویق های مادی و جایزه، معرفی کتاب های مناسب و تخصصی در کانال کتاب خانه مدرسه، پربار کردن کتاب های تخصصی و علمی در کتاب خانه، برگزاری کارگاه های پژوهشی جهت بالا بردن مهارت های پزوهشی ایشان و.... از جمله اقدامات مهم در جهت انگیزه بخشی به طلاب است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) خواهران آموزش صحیح آموزه های دینی را در سالم سازی جامعه مهم ارزیابی و تصریح کرد: حوزه های علمیه خواهران که یکی از نهادهای مذهبی است می تواند نقش بسزایی در سالم سازی خانواده ها از طریق اموزش و ایجاد مهارت های سبک زندگی دینی، تربیت دینی فرزند، آموزش صحیح روابط زوجین و... داشته باشد. از این رو وقتی طلاب و خانواده های آنان اموزش صحیح را کسب کنند و در زندگی به کار ببرند، در اینصورت می توان شاهد جامعه ای سالم و دارای امنیت باشیم.

وی در ادامه به اهم برنامه های فرهنگی و تبلیغی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) خواهران در راستای تحقق گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: از مهم ترین برنامه های اجرا شده در راستای تحقق گام دوم انقلاب، ارسال فراخوان مقاله با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب و برگزاری همایش در خصوص این موضوع و نیز دعوت از سخنران متبحر برای تحلیل بیانیه گام دوم و اهدای جوایز به برترین های مقالات با موضوع گام دوم انقلاب، با هدف تبیین و تحقق بیانیه گام دوم صورت گرفته است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) خواهران در ادامه با اشاره به فعالیت گروه جهادی طلاب این مدرسه در ایام شیوع بیماری کرونا، اظهار کرد: جمعی از طلاب مدرسه  در مراکز درمانی حضور یافتند و با کمک به بیماران کرونایی، به یاری کادر درمان شتافتند.

خانم خدابنده لو در پایان به برنامه ها و خدمات فرهنگی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) برای بانوان محلات اطراف مدرسه اشاره کرد و گفت: مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام با همکاری بسیج حوزه و مکتب امام حسن مجتبی علیه السلام، در ایام ماه مبارک رمضان برنامه های فرهنگی ویژه ای را برگزار می کند. همچینین با همکاری بسیج، برنامه دیدار با خانواده شهدا، برگزاری کلاس های احکام، تفسیر و مباحث تحلیل های سیاسی اجتماعی آزاد برگزار می شود. از طرفی چون مدرسه همجوار با امامزداده زید علیه السلام است، مدرسه علمیه با خادمین امامزاده ارتباط و فعالیت تبلیغی دارد. همچنین مبلغات این مدرسه نیز در مناسبت های مذهبی در جلسات خانگی ویژه بانوان حضور یافته و به تبلیغ می پردازند. ۳۱۳/۴۲

گزارشی از فعالیت های ۴۰۰ بانوی طلبه در جنوب پایتخت | از حضور در کلاس درس تا پرستاری بیماران کرونایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha