جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تقرير مصور عن الفقيد آية الله مصباح اليزدي (ره)

حوزه/ مرحوم آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر اهمیت و فضایل خاص ماه مبارک رمضان، موسم ضیافت الهی را بهترین فرصت برای لایق شدن به منظور دریافت رحمت الهی بر می شمرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دیگر فرصت چندانی نمانده تا آغاز ماه رمضانی دیگر تا بدین وسیله بندگان خدا بر سر سفره ی پرتنعم خالق مهربان و کریم بنشینند و به قدرت وُسع و کوشش و البته لیاقت خود از این خوانِ بی انتها بهره مند شوند.

 به تعبیر مرحوم آیت الله مصباح یزدی، تغییر حال بندگان در ماه مبارک رمضان و پیش از آن فراهم شدن مقدمات این تغییر در ماه های رجب و شعبان، زمینه ساز دریافت رحمت الهی است.

سخن ایشان در این باره بسیار ارزشمند و راهگشاست:" ما یک نسبت های ثابتی مثل نسبت خالق و مخلوق با خدای متعال داریم که هیچ گاه تغییر نمی کند اما نسبت هایی نیز داریم که یک طرف آن تغییر می کند و همیشه این ما هستیم که تغییر می کنیم و با تغییر ما، نسبت نیز عوض می شود چون نسبت قائم به طرفین است... در مقام دعا و مناجات، ظاهر سخن این است که نسبت خدا با ما تغییر می کند ولی باید توجه داشته باشیم که واقعیت این است که ما تغییر می کنیم و مشمول رحمت واسعه خدا قرار می گیریم. "

از منظر مرحوم علامه مصباح(ره)، ما باید طوری زندگی کنیم که حقیقتاً استحقاق نگاه مهربانانه خدا را پیدا کنیم و بی شک رمضان بهترین فرصت برای این منظور است.

ایشان به خصوص تأکیدشان این بود که در ماه رمضان از فرصت خلوت شبانه بهره مند شویم تا این حالت اشتیاق به معبود و شوق به عبادت و مناجات در ما تقویت شود.

در کلام این عالم فرزانه و مهذب اگر نیک بنگریم متوجه می شویم که بحث مراقبه و محاسبه تا چه حد می تواند زمینه ساز دست یابی انسان به کمالات معنوی باشد تا آن جا که تأکید می کردند: "انسانی که می خواهد با خدا مناجات کند، باید او را بشناسد و توجه داشته باشد که ممکن است لغزش ها و گناهان، کار را به جایی برساند که به طور کلی از رحمت خدا محروم شود و لیاقت رحمت او را نیابد... وقتی انسان توجه می کند که ممکن است گناهان چنین بلایی را بر سر او بیاورد، قبل از هر چیز می کوشد تا آلودگی هایش به جایی نرسد که مورد غضب و سخط خدا قرار گیرد و لذا همیشه به او پناه می برد. "

و از نگاه ایشان، چه پناهی بهتر از قرآن و عترت که ماه رمضان بهترین موسم برای تمسک به ثقلین است، به خصوص ثقل اکبر که این ماه را به درستی "بهار قرآن" نامیده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha