جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام شفیعی ، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های خوزستان

حجت‌الاسلام شفیعی گفت: مجموعه «وسائل الشیعه» و «مستدرک وسائل الشیعه» یک مجموعه فاخر در دست علما، فقها و اندیشمندان علوم دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی، مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، در پنجمین جلسه از سلسله مباحث «هدایت در سایه‌سار قرآن»، اظهارداشت: بعد از کتب اربعه، از مدارکی که حتماً در کنار دست هر فقیه، مجتهد و مرجع تقلیدی قرار دارد و مورد رجوع آن‌هاست کتاب «وسائل الشیعه» است.

وی افزود: کتاب «تَفْصیلُ وَسائلِ الشیعَة إلی تَحْصیلِ مَسائلِ الشَّریعَة» که به آن وسائل الشیعه می‌گویند تألیف مرحوم شیخ حر عاملی محدث و فقیه معروف قرن یازدهم متولد ۱۰۳۳ قمری و متوفای ۱۱۰۴ قمری است.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، به بیان انگیزه تألیف این کتاب توسط شیخ حر عاملی پرداخت و ابراز داشت: مرحوم شیخ عاملی انگیزه‌ی خود را از تألیف این کتاب این‌گونه بیان می‌کنند؛ «مدت‌ها بود من در این فکر بودم که یک مجموعه‌ای برای مراجعه فقیهان آماده کنم که متون، روایات و نفوسش معتبر باشد.»  لذا وی  در این کتاب به‌جز کتب مورد اعتماد و مشهور روایتی نقل نکرده و روایاتی را جمع‌آوری کرده که مبنای فتوای فقیهان و مجتهدان است.

 وی  به ویژگی‌های کتاب وسائل الشیعه اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های کتاب وسائل الشیعه این است که مرحوم شیخ حر عاملی تمام روایات یک مسئله را در یک باب جمع‌آوری کرده و اگر در این روایات، روایات متعارضی وجود داشته در مورد آن‌ها توضیحاتی بیان کرده و اگر روایات استنباطاتی داشته‌اند آن‌ها را مدنظر قرار داده و لحاظ کرده است.

حجت‌الاسلام شفیعی، در ادامه گفت: از دیگر ویژگی‌های این کتاب این است که مرحوم شیخ حر عاملی بعدازآنکه این کتاب را در سال ۱۰۸۲ تمام کرد دو بار دیگر از اول تا آخر آن را بازنویسی و بازنگری کرده است و درواقع کتاب وسائل الشیعه سه بار به دست مؤلفش از اول تا آخر نوشته‌شده است.

وی به تلاش‌های مرحوم شیخ حر عاملی برای تدوین این کتاب اشاره کرد و بیان داشت: مرحوم شیخ عاملی برای تألیف این کتاب ۲۰ سال تلاش کرده و زحمت‌کشیده‌اند تا این کتاب را در ۵۰ بخش موضوعی که شامل حدوداً ۳۶۰۰۰ روایت است  تدوین کرده‌اند همچنین مرحوم شیخ عاملی در تدوین این کتاب علاوه بر کتب اربعه به ۱۷۰ کتاب و مجموعه روایی مراجعه کرده‌اند.

مسئول دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان، خاطرنشان کرد: این کتاب در بعضی چاپ‌ها در ۲۰ جلد و در برخی مراکز تحقیقی در ۳۰ جلد چاپ‌شده است همچنین بر وسائل الشیعه شرح‌هایی نوشته‌شده و تعلیق هایی زده‌شده است به‌عنوان‌مثال شیخ حر عاملی وسائل الشیعه را به‌طور مختصر با عنوان  «تحریر وسائل الشیعه»  و فهرستی برای وسائل الشیعه با عنوان «من لایحضره الامام» نوشته‌اند .

وی در ادامه به کتاب مستدرک وسائل الشیعه اشاره کرد و ابراز داشت: کتاب «مستدرک الوسائل» کتاب نفیسی در ۱۸ جلد تألیف مرحوم میرزا حسین نوری معروف به محدث نوری بوده و منظور از مستدرک این است که چیزی به‌عنوان جبران کاستی‌های چیز دیگر یا برای تکمیل چیز دیگر نوشته شود.

حجت‌الاسلام شفیعی افزود: مرحوم محدث نوری در این کتاب روایاتی که یا به دست شیخ حر عاملی نرسیده یا به هر دلیل وی آن‌ها را در کتاب وسائل ذکر نکرده آورده  است و برای تدوین این کتاب حدود ۲۴ سال زحمت‌کشیده‌اند.

وی  در پایان گفت: تلاش صاحب وسائل الشیعه یعنی شیخ حر عاملی و همچنین تلاش صاحب مستدرک وسائل الشیعه یعنی محدث نوری یک مجموعه فاخری را در اختیار علماء، فقها و پژوهشگران علوم دینی قرار داده که امیدواریم خداوند متعال به عالمان، محققان و خدمتگزاران معارف اهل‌بیت توفیق روزافزون عنایت کرده و به ما این سعادت را بدهد که از این برکات استفاده کنیم.

لازم به ذکر است، علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده پرونده خبری "هدایت در سایه‌سار قرآن" «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha