یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
مجید رهنما

حوزه/ حجت الاسلام مجید رهنما، مدیر اداره تهذیب و تبلیغ و امور فرهنگی مدارس علمیه قم، اقدامات این معاونت در راستای آسیب‌شناسی تحصیل طلاب در ایام همه‌گیری بیماری کرونا را تشرح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مجید رهنما، مدیر اداره تهذیب و تبلیغ و امور فرهنگی مدارس علمیه قم، طی مصاحبه‌ای به تشریح اقدامات این معاونت در راستای آسیب‌شناسی تحصیل طلاب در ایام همه‌گیری بیماری کرونا پرداخت.

وی ضمن اشاره به خلأ تربیتی تهذیبی به وجود آمده در حدود یک سال و نیم ایام کرونا برای طلاب اساتید و خانواده ها، عنوان کرد اداره تهذیب امور مدارس حوزه علمیه قم در راستای پایش و بررسی وضعیت طلاب، اجرای دو طرح را مدنظر قرار داد.

مدیر اداره تهذیب مدارس قم، تصریح کرد: طرح نخست «طرح انگیزه سنجی طلاب جدید الورود به حوزه » است که در حقیقت پژوهشی بر پایه رفتارشناسی بوده و در دو مقطع برای طلاب  گروه اول (فارغ التحصیلان مقطع متوسطه اول آموزش پرورش) و طلاب غیر متوسطه اول (فارغ التحصیلان مقطع متوسطه دوم و دانشگاه) عملیاتی کرده است. طی این پایش، استانداردهای یک طلبه مطلوب مهندسی معکوس شده و الگوهای انگیزشی خاصی نیز مورد توجه قرارگفته است.

وی افزود: این الگوها در قالب سؤالاتی متناسب با استانداردهای پژوهشی طراحی تست با همکاری مشاوران و متخصصان حوزه و دانشگاه تبدیل به یک تست شده و به صورت انلاین در جامعه آماری چهارصد نفره طلاب پایه اول اجرا گردیده و هم‌اکنون درحال طی مراحل تحلیل و spss  آن است تا متناسب با آن برنامه ریزی هایی صورت پذیرد. مضاف بر آن‌که تحلیل انگیزه و ارائه خدمات مشاوره‌ای برای سایر طلاب پایه های دو الی شش به صورت عمومی و مشاوره اختصاصی نیز از دیگر برنامه‌های آتی اداره تهذیب قم است.

حجت الاسلام رهنما در تبیین طرح دوم عنوان کرد: در گام دوم و عام‌تر، طلاب، ، خانواده‌ها و اساتید به عنوان عناصر کلیدی و موثر در فرآیند تربیت حوزوی، مورد پایش مستقیم قرار گرفته و در یک شرایط مقایسه‌ای میان وضعیت طلاب در قبل ایام کرونا و میانه کرونا، چالش‌ها و دغدغه های طلاب شناسایی می‌گردد. این طرح در قالب پرسشنامه‌هایی مجزا از میان برخی طلاب، والدین و اساتید اجرا می‌شود. جامعه آماری مورد نظر از میان طلاب فارغ التحصیل مقاطع متوسطه اول، متوسطه دوم و دانشگاهی و با اولویت پایه های اول و دوم و ششم بوده و پاسخ‌ها پس از تحلیل مبنای آسیب‌شناسی و ظرفیت‌شناسی قرار خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha