دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024

حوزه/معاون موسسه البیان للتواصل و التاصیل گفت: این موسسه تلاش می‌کند تا مرجع قابل اعتماد در معرفی مباحث مربوط به مذهب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) و پاسخگویی به سوالات مربوط به آن باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حسن عبدی پور در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سیدهاشم میلانی رئیس مرکزالاسلامی للدراسات الاستراتیجیه وابسته به عتبه عباسیه، بیان کرد: بسیاری از مراکز فعال در حوزه تشیع در جهان اسلام و سایر موسسات غیراسلامی فعالیت های مهمی در رابطه با تشیع انجام می دهند که ایجاد رابطه و تبادل علمی با آنها برای شناخت تفصیلی از فعالیت های آنها ضروری است.
وی اظهار داشت: موسوعه ۳۰ جلدی شیعی به ۵ زبان برای معرفی عقاید و نظرات مکتب اهل بیت(ع) توسط اساتید مجرب در موسسه البیان در حال تدوین نهایی است.
به باور عبدی پور، یکی از اشکالات مهم در معرفی مکتب اهل بیت(ع) وجود اختلافات الهیاتی، بروز نبودن آن و عدم ورود تخصصی به این مبحث است و به همین منظور موسسه البیان تلاش دارد تا با همکاری با سایر موسسات علمی مرکزی تخصصی برای ارائه الهیات نوین راه اندازی کند.
معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل گفت: تربیت نیروهای کارآمد و برخوردار از معرفت دینی صحیح برای پاسخ گویی به سوالات و مسائل جدید انسان و جهان معاصر از نیازهای مهم امروز مکتب اهل بیت(ع) است.

رییس مرکز مرکزالاسلامی للدراسات الاستراتیجیه نیز در این دیدار بیان کرد: برگزاری فعالیت های مشترک در مباحث مربوط به استشراق و نقد مستشرقین و  غربزدگی از بسترهای مهم همکاری بین این دو موسسه علمی است.
حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم میلانی یادآور شد: به دلیل ریشه دواندن تفکر سکولاریسم در جهان اسلام و استقبال گسترده مسلمانان عرب زبان از آثار و تولیدات در حوزه سکولاریسم از باید ورود جدی و با برنامه ریزی صحیحی به این مباحث توسط موسسات علمی انجام بپذیرد.
میلانی افزود: تفکرات سکولاریسم در برخی از حوزه های علمی شیعی نیز رخنه کرده و جهان اسلام را با چالش های زیادی روبه رو نموده است؛ در ذیل مباحث غرب شناسی مسائل بسیاری وجود دارد که هنوز موسسات علمی ورودی به آنها نداشته اند.
به باور وی، تمام مباحث معرفتی جزو اولویت فعالیت های فرهنگی و علمی است و هرکس به حسب نیاز خود می تواند از آنها استفاده می کند، هیچ موسسه ای تمام نیازهای معرفتی را پوشش نمی دهد، هر مؤسسه ای باید یک قسمتی از نیازهای معرفتی جامعه را به عهده گرفته و در این خصوص از موازی کاری نهادهای علمی نباید نگران شد چرا که هرچه تولیدات علمی بیشتر و انبوه شود، باعث رشد یکدیگر می شوند.
گفتنی است دستور جلسه دو طرف در این دیدار و گفت و گو پیگیری تفاهمنامه بین دو مرکز طی چند ماه گذشته و عملیاتی کردن آنها بود.
محورهای مهم همکاری در این جلسه به عبارت ذیل مورد توافق قرار گرفت:
•    برگزاری نشستهای نقد در حوزه غرب و استشراق
•    برگزاری دوره یک ساله نقد سکولاریسم و استشراق برای دانشجویان دکتری و اساتید سطوح بالای حوزه علمیه بصورت مجازی و حضوری
•    ارائه روش شناسی در حوزه نقد غرب
•    همکاری در امر ترجمه برخی از آثار موسوعه ۳۰ جلدی شیعی
•    تبادل اطلاعات در بخش بانک جامع اطلاعات
•    همکاری در پروژه شناسایی مراکز آکادمیکی شیعه پژوهی
•    برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی
•    هم افزایی در نشر محتوا در فضای مجازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha