چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
فاطمه میرزائیان

حوزه/ مدرس حوزه عرفان‌های کاذب در رادیو گفت‌وگو گفت: یوگا ورزش نیست بلکه عبادت عملی تفکر بودایی هاست و پشت تمام حرکات آن فلسفه‌ای است که افراد را به پذیرش افکار ضد دینی وادار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از رادیو گفت‌وگو، فاطمه میرزائیان پژوهشگر و مدرس حوزه عرفان‌های کاذب با برنامه « پایش» در مورد سواد رسانه‌ای و عرفان‌های نو پدید مصاحبه کرد.

وی عرفان‌های کاذب را برخاسته از تفکرات شبه عرفانی دانست و در مورد عرفان‌های نوظهور در فضای مجازی گفت: در حال حاضر مردم در جهان تشنه معنویت هستند و آن را نوعی اعتراض به فضای مادی می‌دانند اما این بازگشت سریع به سمت معنویت که برنامه‌ای ندارد موجب شده افراد به هر جریانی که ادعای معنویت داشته باشد، جذب شوند.

تبلیغات جذاب اولین گام فرقه‌ها در جذب مخاطب است

این پژوهشگر، تبلیغات جذاب را مرحله مقدماتی عرفان‌های نوظهور در فضای مجازی عنوان کرد و ادامه داد: در مرحله بعد پس از همراهی افراد، درباره مسائل مهم شروع به گفتگو و با مهربانی، افراد را نسبت به باورهای خود بی اعتماد می‌کنند تا مسائل را پیگیری کنند و در مرحله نهایی باورها و تفکرات انحرافی خود را مطرح و با چهره حق به جانب، مخاطب را تشویق به حضور در جلسات می‌کنند.

میرزائیان امکان کم مقابله با مخاطب و دسترسی راحت به افراد را عامل فعالیت فرقه‌ها در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: متأسفانه افراد در فضای مجازی به راحتی اعتماد می‌کنند و این به دلیل نداشتن سواد رسانه‌ای مخاطبان است.

وی در رادیو گفت و گو با بیان اینکه همه اقشار مردم می‌توانند مخاطبان این جریان‌ها باشند اظهار کرد: این جریان‌ها همیشه با ظاهر دینی و اسلامی وارد نمی‌شوند بلکه با در نظر گرفتن نیاز روز مخاطبان به تحریک افراد می‌پردازند.

حمایت عاطفی؛ عامل جذب مخاطب به فرقه ها

این مدرس حوزه عرفان‌های کاذب حمایت‌های عاطفی در این فرقه‌ها را از دیگر عوامل جذب آنها دانست و افزود: افراد برای پاسخ به عقده‌های شخصیتی، هر کسی را می‌پذیرند و خط قرمزی ندارند و جذب این فرقه‌ها می‌شوند.

میرزائیان ضمن ابراز تأسف از نبود متولی فرهنگ برای این جریان‌ها تصریح کرد: بسیاری از مراکز متولی پاسخگویی، اطلاعی از این جریان‌ها ندارند و این ضعف عمیقی است.

عدم اطلاع کارشناسان دینی از فعالیت فرقه‌ها در فضای مجازی

وی عدم فعالیت کارشناسان و روحانیون مبلغ دین در فضای مجازی را عامل بی اطلاعی آنها از این جریان‌ها دانست و گفت: بسیاری از فرقه‌ها با ایجاد گروه‌های عمومی و جذب مخاطب، افراد را به گروه‌های خصوصی برده و تفکرات خودشان را به آنها القا می‌کنند و این از شگردهای عرفان‌های نوظهور است.

این پژوهشگر عرفان‌های کاذب اذعان کرد: یوگا ورزش نیست بلکه عبادت عملی تفکر بودایی هاست و پشت تمام حرکات آن فلسفه‌ای است که افراد را به پذیرش افکار ضد دینی وادار می‌کند.

وی ضمن گلایه از ثبت یوگا به عنوان یک ورزش در فدراسیون ورزش‌های همگانی خاطرنشان کرد: مؤسسات آموزش یوگا، اردوهایی به معابد هند برگزار می‌کنند و تفکر انحرافی را ترویج می‌دهند.

میرزائیان متذکر شد: باید سواد رسانه مردم بالا رود تا هر چیزی را در فضای مجازی نپذیرند و هر حرفی که می‌بینند بدون داشتن پشتوانه دینی و عقلی آن را قبول نکنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    8 2
    سالهاست که یوگا در کشور به عنوان ورزش شناخته شده ولی کسی تا به حال بودایی نشده لطفا به نام دین توهم زایی نفرمایید در ضمن هیچکدام از مراجع ،استفتایی مبنی بر حرمت یوگا صادر نفرموده اند
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      2 7
      از کجا می دونید ؟ جواب استفتاها مشروط است
  • رضا IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    11 1
    حالا مشکل اصلی جامعه ما یوگاست در خیلی از جاه نمی دانند یوگا چی هست لطفا بی خودذهن مردم را مشوش نکنید
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
      0 9
      خیلی ساله که جوونها حتی توی قم و بعضا فرزند روحانی گرایشهایی نسبت به بوداییها پیدا کردن و البته ورزش نماها می توانند ابزار جذبی برای آنها قرار بگیرند
  • طباطبایی شیرازی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    14 0
    سلام با نظر دوستان موافقم، لطفا مباحثی که خصوصی هست و هنوز جنبه عمومی پیدا نکرده رو اعلان عمومی نکنید و در محافل علمی طلبگی بحث رو مطرح کنیم اما گزارش آن منتشر نشود تا خدای ناکرده اسباب کنجکاوی و انحراف دیگران فراهم نشود و اینکه گفتن فرزندان روحانی مبتلا هستن این را قبول ندارم و اگر هم هستن تعدادشان بسیار محدود است و فقط به دید تقویت تمرکز به آن نگاه می کنند و نه انحراف... در ضمن چرا خواهرمون درباره شطرنج و بیلیارد صحبت نمی کنن که همه جا مرسوم است؟!!! از خبرگزاری حوزه می خواهیم هر خبری را منتشر نکند. باتشکر
    • عبدالله IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      19 0
      احسنت. با نظرتون کاملاً موافقم. انتشار برخی اخبار و مطالب پیش و بیش از آن‌که مقابله و هشداری نسبت به انحرافات باشد، دقیقاً به برانگیختگی حس کنجکاوی مخاطبان (خصوصاً نسل پرسش‌گر جوان) منجر شده و درواقع، به‌نوعی مروج ناخواسته همان انحرافات می‌شود. ای کاش قبل‌از نشر هر مطلبی، اندکی، فقط اندکی! به بازتاب آن بیاندیشیم.
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 10
      اتفاقا بایستی روشنگری کرد . جوان از ما نشنود و نبیند از دیگران چه ؟ رسانه های متنوع و متکثر چطور ؟ مگر مثل گذشته است که بشود با محدودیت ها و ... از ورود اطلاعات ممانعت کرد ؟ یکی از اقدامات خوب تخصصیها و مانند آنها ورود به مقوله های مختلف و پرورش مبلغ و کارشناس در زمینه های گوناگون است. کاری که مانند این خواهر گرامی کردند در واقع همان روشنگری توام با هشدار است لذا نبایستی از ارائه آگاهیهای این چنینی که نقش پیشگیری را ایفا می کنند واهمه داشت .
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 0
      شطرنج و بیلیارد جزو عرفانهای کاذب هست که ایشان ورود کنند ؟ البته بنده ارائه چهره بانوان هر چند کاملا محجبه را خدمت به خود آنان و جامعه نمی دانم در مجموعه خاص خودشان آری اما عمومی ...