یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024
رسول اکرم

حوزه/ نماینده دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در استان کردستان ۸ صفت و ویژگی برجسته رسول اکرم (ص) را برشمرد.

علی اصغر دریایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در استان کردستان با اشاره به فرا رسیدن سالروز رحلت رسول اکرم (ص)؛ پیامبر مهربانی، اظهار داشت: عمل به سیره رسول اکرم (ص) به عنوان خاتم الانبیاء می تواند برای انسان زمینه ساز سعادت دنیوی و اخروی باشد و او را از گمراهی و تباهی در امان نگه دارد.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه کردستان به برخی از صفات رسول اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: با وجود جایگاه والای رسول اکرم (ص) ایشان از فروتنی بسیار ویژه ای برخوردار بودند به گونه ای که رفتار وی با مردم عادی و حتی کودکان بسیار قابل توجه بود. با این وجود بسیاری از دشمنان اسلام همواره با توطئه های خود به دنبال نشان دادن چهره ای دیگر از رسول اکرم (ص) هستند و در این راه دست به هر کاری می زنند که اسلام و رسولش را به گونه ای دیگر تعریف و تعبیر کنند.

وی افزود: یکی از ویژگی های رسول اکرم(ص)، احساس مسئولیت ایشان در قبال دیگران بود، به گونه ای که وی درد دیگران را درد خود و خوشی و سعادت دیگران را سعادت خود می دانستند.

دریایی ادامه داد: اخلاق و اخلاق مداری از دیگر ویژگی های بارز رسول اکرم (ص) بود، به گونه که حتی خود کفار و دشمنان اسلام به راستگویی و امانتداری ایشان ایمان کامل داشتند و بدان اقرار می کردند و همین صفات بارز رسول اکرم (ص) باعث مسلمانان شدن بسیاری از مشرکان و بت پرستان آن زمان گردید.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان اضافه کرد: در بیان عظمت پیامبر اکرم (ص) می‌توان گفت که خداوند برای تکریم و تجلیل مقام آن حضرت، در قرآن با لقب‌های بی همتایی، مانند؛ «یا ایّها الرَّسول» و «یا ایّها النَّبی»، از ایشان یاد می‌کند.

دریایی افزود: عبادت خدا یکی از برجسته ترین صفات ایشان بود. رسول اکرم (ص) به درستی می دانستند که هدف از خلقت جهان بشریت در اصل عبادت است.

نماینده دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در استان کردستان گفت: دانش را باید یکی دیگر از صفات برجسته رسول اکرم (ص) دانست تا جایی که احادیث فراوانی از آن حضرت در باب فراگیری علم و دانش و جایگاه و اهمیت آن روایت شده است.

وی افزود: حضرت محمد (ص) درباره جایگاه علوم دینی و الهی می فرمایند: «کسی که به دنبال یادگیری علوم الهی و مسائل دینی اش اقدام کند مانند کسی است که روزها را روزه و شب‌ها را به شب زنده داری تا صبح پراخته و آموختن یک مساله شرعی برای شخص بهتر از این است که به اندازه کوه ابوقبیس در راه خدا طلا انفاق نماید».

دریایی خاطرنشان کرد: عطوفت و مهربانی از دیگر صفات بارز رسول اکرم (ص) بود تا جایی که خداوند متعال در آیه ۱۲۸ سوره توبه، مهربانی پیامبر اکرم (ص) را در برابر مومنان، چنین بیان می‌کند: «عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَحِیمٌ»؛ به رنج افتادنتان بر او گران و دشوار است، به شما دلبسته است و به مؤمنان دلسوز و مهربان.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه کردستان گفت: فروتنی از دیگر ویژگی های بارز رسول خدا بود، زیرا  این صفت یکی از مهمترین و برترین صفات پسندیده انسانی است. تواضع آن است که انسان در مقایسه با دیگران خود را برتر و بزرگتر نداند.

نماینده دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه در استان کردستان گفت: صداقت و راستی، ساده زیستی و قناعت و پرهیز از تجمل، احسان و کمک به نیازمندان، حسن معاشرت و... از دیگر صفات و ویژگی های اخلاقی رسول اکرم (ص) می باشد، البته این حضرت دارای صفات برجسته دیگری بود که هرگز در این گفت وگو نخواهد گنجید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha