یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
حجت الاسلام مروی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: خادم الرضا(ع) یعنی کسی که هر کجای دنیا با هرلباسی که می‌خواهد باشد، ادب، اخلاق و فرهنگ رضوی در زندگی اش متجلی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی امشب در مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) که با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی و خادمان در صحن انقلاب بارگاه مطهر رضوی برگزار شد، به شعار «همه خادم الرضائیم» پرداخت و گفت: خادم الرضا(ع) یعنی کسی که هر کجای دنیا با هرلباسی که می‌خواهد باشد، ادب، اخلاق و فرهنگ رضوی در زندگی اش متجلی شود.

وی توضیح داد: دایره مقام امامت و خادمی حضرت رضا(ع) تنها محدود به جغرافیای این صحن و سرای مقدس نیست بلکه تمام دنیا را فرا گرفته است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: هرکسی در هرکجای این عالم عمل صالح، انسان دوستانه، گذشت، توجه به دیگران، اطاعت فرامین الهی را در زندگی خود انجام بدهد، خادم الرضاست و امروز مدافعان سلامت که حقیقتا با گذشت، فداکاری و تلاش شان در مسیر نجات جان انسان‌ها قدم بر می‌دارند و جمعی از آنها نیز به فوز شهادت نائل شدند، خادم الرضا(ع) هستند.

حجت الاسلام والمسلمین مروی گفت: امروز مدافعان سلامت و مدافعان حرم خادمان حضرت هستند، این نوجوان عزیز، «شهید علی لندی» که برای نجات دیگران جانش را فدا کرد خادم الرضاست، امام رضا(ع) به این گذشت‌ها و فداکاری‌ها توصیه فرموده‌اند لذا «شهید علی لندی» یکی از مصادیق بارز و آشکار خادم الرضاست.

وی با اشاره به آیه شریفه «قُل لَا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلَّا المَوَدَّةَ فِی القُربَی»، گفت: پاداش هر عملی باید متناسب با عظمت آن عمل باشد و خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اکرم(ص) دستور می‌دهد، مزد رسالت خود را مودت و محبت نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار دهد که این امر نشان دهنده عظمت نعمت ولایت و محبت نسبت به اهل بیت(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی به عبارت «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیَائِکَ» در زیارت امین الله اشاره و ابراز کرد: برخورداری از مودت و محبت اولیاء الله یک مقام است که آثار تربیتی و برکات فراوانی در رشد، تعالی و کمال انسان دارد. اهل بیت(ع) مصداق برجسته اولیاء الله هستند و دین اسلام به میزانی مودت نسبت به اهل بیت(ع) را توصیه کرده که آن را موجب قرب به خداوند متعال معرفی می‌کند و یکی از دلایل آن تأثیر این مودت در بقای اسلام و رسالت پیامبر(ص) است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تقدس محبت، شور و عشق نسبت به اهل بیت(ع) و تاثیرگذاری آن در حفظ اسلام، یادآور شد: اگر این امر نبود، تاکنون جریان اسلام در برابر این همه دشمنی‌ها، ‌فتنه‌ها و کینه‌ها از بین می‌رفت؛ البته جای تردیدی نیست که منطق، استدلال و عقلانیت نیز در حفظ جریان حق تأثیر بسزا و شگرفی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه بدون پشتوانه منطق، حکمت و استدلال هیچ جریان حقی پایدار نمی‌ماند، تصریح کرد: شور، احساسات و محبت در کنار منطق، حکمت و استدلال به منزله دو بال هستند، بال شور و عواطف در کنار بال منطق قرآنی، استدلال و عقلانیت رمز ماندگاری و صیانت از اسلام است.

وی با اشاره به احساس و مودت مردم نسبت به اهل بیت(ع) که ضامن حیات و بقای اسلام شده است، محبت را امری مسئولیت آور خواند و مقدمه ای برای اطاعت الهی و عمل اجتماعی انسان برشمرد.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: بهره مندی انسان از آثار تربیتی و تهذیب نفس از دیگر برکت های مودت به این خاندان است. عاشق و محب حقیقی تلاش می کند که خود را با معشوق و محبوبش در ظاهر و باطن تطبیق دهد، حال اگر این امر نسبت به اولیای الهی باشد، اثرات تربیتی فراوان، گسترده و عمیقی خواهد داشت.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha