چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از از پایگاه کتابخانه دیجیتال نور نسخه جدید

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آغاز به کار پایگاه کتابخانه دیجیتال نور، گفت: ایجاد بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال با بهره‌مندی از هوش مصنوعی دستاورد بسیار بزرگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نسخه ۲)که در سالن جلسات این مرکز در قم برگزار شد اظهار داشت: دست‌اندرکاران و مدیران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی کار بزرگی انجام دادند که به‌مانند کارهای قبلی بزرگ و بین‌المللی است.

وی ادامه داد: افرادی که اهل تحقیق هستند متوجه می‌شوند که این مرکز چه کمک شایانی به محققان می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه تاکید کرد: بهره‌مندی از یک کتابخانه بزرگ با استفاده از هوش مصنوعی دستاورد خوبی است که کار را برای محققان آسان‌تر از قبل خواهد کرد و علاوه بر این بر میزان منابع نیز افزوده شده که دستاورد بسیار خوبی است.

وی به سابقه وجود کتابخانه در کشورمان اشاره کرد و گفت: آن‌طوری که مورخان می‌گویند در زمان هخامنشیان ایران بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان داشت که اسکندر مقدونی در حمله به ایران کتابخانه‌های ایران را آنش زد بااین‌حال ارسطو که همراه اسکندر بوده و کتاب‌های ارزشمند را جمع‌آوری و در تألیفات خود از آن‌ها بهره برده است.

استاد حوزه علمیه قم، ظهور اسلام را عامل احیای علم و دانش در جهان عنوان کرد و افزود:بعد از اسلام در ایران کتابخانه‌های بزرگی احیا شدند و در واقع اسلام به رشد کتابخانه‌ها کمک شایانی کرد.

وی توجه امام خمینی (ره) به‌عنوان بنیان‌گذار انقلاب و رهبر معظم انقلاب به امر کتاب و کتابخانه‌ها را موردتوجه قرار داد و بیان داشت: بعد از انقلاب شاهد رشد چشمگیری در کتابخانه‌های کشور شاهد بودیم که نمونه آن را می‌توان کتابخانه آستان قدس رضوی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه افزود: علاوه بر این کتابخانه ملی، مجلس و کتابخانه‌های تخصصی که در قم و شهرستان‌ها ایجاد شد که جای تقدیر دارد.

وی بیان داشت: امروز ما با یک شیوه جدیدی از کتابخانه مواجه هستیم که کتابخانه دیجیتال است که می‌تواند کمک شایانی به محققین کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه نیازهای مردم در فضای مجازی تأمین می شود، تصریح کرد: درصورتی‌که اختلالی در فضای مجازی صورت بگیرد همه کارها مختل می شود و در فضایی که این‌قدر کاربرد دارد ایجاد این کتابخانه دیجیتال بسیار حیاتی و لازم بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در دو سال اخیر با شیوع کرونا به تمام فرزندان و دانش‌آموزان گوشی و نرم‌افزارهای هوشمند دادیم و وارد فضای مجازی شدند حال این که دشمن در فضای مجازی به دنبال جنگ شناختی و تهدید نظام است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه با بیان این که جنگ سرد و سخت تمام شده است، گفت: الان باید در جنگ شناختی پاسخ دشمن را با جنگ شناختی بدهیم هرچند که مقابله با جنگ شناختی کار گسترده‌ای است و باید در تمامی عرصه‌های این جنگ باقدرت وارد شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha