سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ |۲۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 28, 2024
مسعود علیزاده، رئیس گروه امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه قم

حوزه/ رئیس گروه امور دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: تا امروز چهارده نفر از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه قم در راه دفاع از میهن و اهداف انقلاب اسلامی به شهادت رسیده اند.

مسعود علیزاده، رئیس گروه امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه تا امروز چهارده نفر از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه قم در راه دفاع از میهن و اهداف انقلاب اسلامی به شهادت رسیده اند، اظهارداشت: ده نفر از ایشان در جریان جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، یک نفر در دهه شصت توسط منافقین، به شهادت رسیده اند. همچنین یک نفر از دانش آموختگان بعنوان مدافع حرم در کشور سوریه و یک نفر از دانش آموختگان دیگر بعنوان مبلغ دینی در کشور گویان توسط عوامل صهیونیست به شهادت رسیده اند.

وی با بیان اینکه قاضی شهید ابراهیم کریمی، یکی دیگر از دانش آموختگان دانشگاه قم بودند که توسط اشرار مسلح به شهادت رسیدند، افزود: در حال حاضر حدود دو هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه در رشته ها و مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند که با توجه به زمانی که از دفاع مقدس پشت سر گذاشته ایم بیشترین تراکم آن‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.

رئیس گروه امور دانشجویان شاهد و ایثارگر اضافه کرد: پیش بینی می شود با توجه به اینکه فرزندان شهدای مدافع حرم نیز اکثراً در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند، موج بعدی دانشجویان شاهد و ایثارگر زمان ورود آن‌ها به دانشگاه باشد.

علیزاده در خصوص شرح وظایف گروه دانشجویان شاهد و ایثارگر و نحوه خدمات رسانی به جامعه دانشجویان ایثارگر دانشگاه بیان کرد: مهمترین خدمتی که از سوی این گروه به دانشجویان جامعه هدف ارائه می شود در زمینه آموزشی می باشد که این امر در قالب بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی ابلاغی از سوی وزارت علوم و بنیاد شهید انجام می شود، که در خصوص تسهیلات آموزشی برای دانشجویان است، عنوان کرد: دانشجویان مشمول این تسهیلات آموزشی ایثارگرانی هستند که یا خود آزاده، جانباز ۲۵ درصد به بالا و یا رزمنده شش ماه خدمت باشند و یا فرزند و همسر شهید، آزاده و یا جانباز بیست و پنج درصد به بالا هستند. سایر دانشجویان ایثارگری که شرایط فوق را ندارند می توانند از سایر خدمات فرهنگی و اجتماعی و مشاوره های آموزشی گروه استفاده نمایند. جهت استفاده حداکثری از ظرفیت آئین نامه های فوق الذکر و خدمات حداکثری به دانشجویان طرح استاد مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر با همکاری بنیاد شهید استان قم در سال تحصیلی جاری در دانشگاه اجرا شده است.

رئیس گروه امور دانشجویان شاهد و ایثارگر افزود: تاکنون بیست نفر از اساتید هیات علمی دانشگاه با حکم ریاست دانشگاه بعنوان استاد مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر از همه دانشکده های دانشگاه منصوب شده اند و دانشجویان برای مشاوره و حل مشکلات در امور تحصیلی، هدایت تحصیلی و حتی مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند و در صورت نیاز در کلاس های تقویت بنیه علمی و رفع اشکال شرکت نمایند.

علیزاده ادامه داد: در همین خصوص توافق‌ نامه‌ای با بنیاد شهید استان انعقاد شده که بنیاد شهید حمایت کامل مادی و معنوی از این کلاس‌ها را انجام خواهد داد. همچنین شناسایی و حمایت از دانشجویان ایثارگر نخبه و استعداد برتر نیز از جمله برنامه های طرح استاد مشاور می باشد.

رئیس گروه امور دانشجویان شاهد و ایثارگر افزود: جمعیت دوهزار نفری دانشجویان ایثارگر که حدود بیست درصد از آمار کل دانشجویان دانشگاه را شامل می شود یک ظرفیت بی نظیر فرهنگی است که با برنامه ریزی مناسب می توان از آن در جهت نشر و توسعه معارف انقلاب اسلامی استفاده برد.

علیزاده گفت: از دیگر وظایف مهم این گروه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین جامعه دانشگاهی می باشد. که الحمدلله با تشکیل کمیته ایثار و شهادت ذیل شورای فرهنگی دانشگاه سعی بر ان است با همکاری و تعامل با تمانی نهاد های فرهنگی دانشگاه این مهم به خوبی انجام پذیرد. در همین راستا در سال جاری برنامه های فرهنگی مانند :

یادواره شهدای دانشجو و شهدای عملیات بیت‌المقدس در خردادماه، برنامه سالگرد تدفین شهدای دانشگاه قم با حضور خانواده شهید یکه‌زارع در بیست و هشت آذر ماه، یادواره شهید ورزشکار علی دوست همزمان با برگزاری مسابقات کشور ووشو دانشجویان و همچنین تقدیر از اساتید و کارکنان جانباز و یا فرزند جانباز و شهید در روز شهید و غبارروبی از مزار دو شهید دانشگاه و دیدار های مستمر با خانواده معظم شهدا، انجام شده است.
همچنین تهیه سری نمایشگاهی تابلو اینفو گرافی ۱۴ شهید دانشجوی دانشگاه شامل زندگی نامه، وصیت نامه و اسناد آموزشی تهیه شده که در برنامه های مناسبتی دانشگاه به جهت آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با شهدای دانشگاه در معرض دید قرار میگیرند.
تدوین دو عنوان کتاب با موضوع زندگی نامه شهدای دانشجوی و همچنین خاطرات اساتید و کارکنان رزمنده دانشگاه نیز از دیگر برنامه هالی گروه شاهد و ایثارگر در سال جاری بود که ان‌شاءالله در سال آینده به چاپ خواهند رسید.

علیزاده ادامه داد: در ادامه بحث فرهنگی باید به تشکیل کانون دانشجویی ایثار اشاره کرد که اعضای آن از دانشجویان شاهد و ایثارگر هستند. که ان‌شاءالله در سال آینده با همت و برنامه ریزی. تصدی خود دانشجویان برنامه های فرهنگی انجام خواهد شد.

‌وی اضافه کرد: برنامه های ورزشی به جهت ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین دانشجویان از دیگر رویکردهای گروه می باشد و در همین راستا اعزام دانشجویان ورزشکار شاهد و ایثارگر دانشگاه به سومین المپیاد دانشجویان شاهد و ایثارگر که در تابستان امسال به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد می توان اشاره کرد که دانشجویان ایثارگر دانشگاه قم بسیار درخشان عمل کردند به طوری که تیم فوتسال پسران رتبه چهارم و تیم والیبال دختران رتبه پنجم را کسب کردند.
در ادامه این راه برنامه‌ریزی مناسبی با همکاری مدیریت تربیت بدنی دانشگاه جهت آماده سازی تیم های دانشجویان ایثارگر برای شرکت در چهارمین المپیاد ورزشی که تابستان سال آینده در استان گیلان برگزار میگردد صورت‌گرفته است.

رئیس گروه امور دانشجویان شاهد و ایثارگر گفت: برنامه‌های آینده شامل سه بخش آموزشی، فرهنگی و ورزشی است در بخش آموزشی بطرح استاد مشاور توسعه بیشتری خواهد یافت و سعی میشود به دانشجویان در همان دانشکده و گروه های آموزشی خود خدمات لازم را دریافت نمیاند. همچنین طرح های حمایتی از دانشجویان خلاق و همچینی مباحث کارآفرینی نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.
علیزاده افزود: در برنامه آینده فرهنگی نی با محوریت کانون دانشجویی ایثار شاهد اجرای برنامه های متنوع تر با حضور بیشتر دانشجویان باشیم. برگزاری اردوی راهیان پیشرفت اکه هدف آن آشنایی دانشجویان با صنایع و مراکز تولیدی و آشنایی با پیرفت های علمی کشور است برای دانشجویان برنامه ریزی خواهد شد. همچنین با همکاری مرکز رشد دانشگاه محلی برای حمایت از دانشجویان و خلاق در بحث کارآفرینی و ایده پردازی است شکل خواهد گرفت.

وی بیان کرد: از سال تحصیلی آینده اردوی زیارتی مشهد مقدس در مهر ماه برای نودانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار خواهد شد تا این عزیزان در این اردو با محیط و شرایط دوران دانشجویی و نحوه استفاده بهینه از ان بیشتر اشنا شوند.

رئیس گروه امور دانشجویان شاهد و ایثارگر اضافه کرد: در زمینه سوم که ورزش است برنامه‌ریزی با اساتید تربیت بدنی صورت‌گرفته تا دانشجویان برای المپیاد ورزشی آماده شوند و همچنین ورزش در میان سایر دانشجویان شاهد و ایثارگر نیز نهادینه شود تا روحیه نشاط و شادابی را در آن‌ها ایجاد کند.

علیزاده در خصوص نگاه دانشجویان به شهدا ادامه داد: تقریبا تمامی دانشجویان با همه سلایق فکری و سیاسی برای مقام و منزلت شهید حرمت و احترام قائل هستند و ما در برنامه های یاد بود و یادواره شهدا و همچنین حضور دانشجویان با ظاهر های متفاوت در مزار شهید گمنام این مورد را مشاهده میکنیم.

برای بهبود مسئله انس دانشجویان با شهدا نیز باید شهدا را با شیوه های متنوع و ملموس و قابل درک به دانشجویان معرفی کرد به‌گونه‌ای که دانشجو احساس نکند شهید اسطوره‌ی آرمانی و غیرقابل دستیابی است بلکه بدانند شهدا از میان همین دانشجویان بودند که هدف و مسیر زندگی خود را به درستی مشخص کردند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha