جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
محمدی مبارز

مدرس دانشگاه و منتقد ادبی گفت: حقیقتاً آثار سعدی، سرشار از درس های زندگی برای امروز ماست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حسین محمدی مبارز طی سخنانی در نشست «شعر پارسی در سپهر اندیشه سعدی» که به مناسبت اول اردیبهشت سالروز بزرگداشت سعدی در مجموعه رسانه ای فکرت برگزار شد، با اشاره به این که سعدی فراتر از هنرمندی در بکارگیری الفاظ و واژگان، مفاهیم متعالی را در شعر و نثر خود به مخاطبان منتقل می نماید، گفت: این شاعر پرآوازه ایرانی را به مسأله عشق می شناسند که البته عشق مراتبی دارد و باید آن را به عشق زمین و عشق آسمانی تقسیم بندی کرد و در هر کدام از این ها، رویکرد سعدی متناسب با مباحث مهم انسانی و نگاه توحیدی است.

وی افزود: ما حتی در غزل های عاشقانه سعدی که به ظاهر ناظر به عشق زمینی هستند نیز رویکرد اندیشمندانه مشاهده می کنیم، ضمن آن که سعدی بر این نکته تأکید دارد که عشق حقیقی ریشه در آسمان و بندگی خدا دارد.

منتقد و پژوهشگر ادبی همچنین بیان کرد: در اشعار بزرگان ادبی ما، اندیشه برآمده از آموزه های نبوی و علوی برجسته شده به خصوص در زبان شیرین سعدی که این مساله توأم با حکمت و درس های زندگی نیز می باشد.

وی افزود: سعدی فراتر از شعر و ادبیات مرسوم، سرشار از درس های زندگی است از جمله در مباحث مرتبط با خانواده و زندگی زناشویی که سعدی به عشق زمینی نگاهی مبتنی بر تکریم انسان و تقویت عشق پایدار همسران دارد.

منتقد و پژوهشگر ادبی ادامه داد: البته سعدی را نباید صرفاً به مساله عشق بشناسیم چه آن که او در ابعاد و عرصه های مختلف از جام تعقل و تفکر سرمست و مدهوش است و همچنین در برخی از ابیات و نثر ایشان، رویکرد مهمی به مقوله سیاست و تدبیر در حکمرانی و ... مشاهده می شود.

این مدرس دانشگاه گفت: عشق به میهن و حب وطن در ابیات گلستان سعدی بسیار برجسته است و با این وجود او در آثارش نگاهی جهان شمول و انسانی دارد و البته در بحث وطن و سرزمین، عشق ورزی و محبت او به هموطنانش چیز دیگری است.

وی همچنین به جایگاه مهم ادبیات تعلیمی و اندرزی در آثار سعدی اشاره کرد و افزود: سعدی به خوبی از ابزار شعر و داستان برای بیان اهداف والای خود و ارایه پیام به مخاطب با اثرگذارترین شیوه استفاده می کند و چه خوب است که ما برای امروز خود از گنجینه گلستان و بوستان سعدی در راستای ساختن زندگی بهتر و سعادتمندانه بهره ببریم.

محمدی مبارز همچنین با بیان این که سعدی پرچمدار امید در جامعه است، اظهار داشت: دوران زندگی سعدی، جامعه با اخبار و تحولات ناامیدکننده ای همچون جنگ و غارت ها، تاخت و تازها و ... روبرو بوده اما با این حال سعدی تأکید می کند که در هر شرایطی باید زندگی کرد و به آینده امید داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha