پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر/ جلسه ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه اصفهان، مغتنم شمردن فرصت انسان‌سازی در حوزه را امری ضروری عنوان کرد و گفت: خداوند توفیق داده که می توانید انسان بسازید و کار پیغمبری کنید و این بسیار مهم است، البته سختی نیز دارد، لذا اساتید باید اساتیدی باشند که در بین درس گفتن، مسائل اخلاقی را نیز بیان کنند و علاوه بر آن بهتر است از همان سال اول به طلبه گفته شود هفته ای یک روایت حفظ نماید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد پیش از ظهر امروز در جلسه مدیران مدرسه علمیه حوزه علمیه اصفهان، یکی از چالش های پیشروی حوزه های علمیه و دیگر مراکز علمی- آموزشی حتی دانشگاه ها را، جذب جوانان دانست و اظهار داشت: بدانید برای خدا می خواهید حوزه را اداره کنید و وابسته به جایی نیستید و قصد داشته افرادی را جذب دین کنید، اگر چنین تصوری داشته باشید با احساس مسئولیت بهتری کار می کنید.

وی خطاب به مدیران مدارس علمیه افزود: مدرسه علمیه‌ای در اختیار ما قرار گرفته است و همه می خواهیم یک کار را انجام دهیم و آن ترویج دین است، همچنین باید مدنظر داشت این که کشور به روحانیون عالم و باسواد نیاز دارد و ما نیز در گوشه ای می خواهیم به وظیفه خود عمل کنیم.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اهمیت نیروسازی برای حوزه های علمیه و موانعی که بر سر راه این مسئله وجود دارد، گفت: مدارس علمیه باید اداره شود و چاره آن نیز این است که نیرو برای این کار داشته باشید، اما با وضعیتی که اکنون از نظر اقتصادی وجود دارد بسیاری به سمت طلبگی نمی آیند.

وی اضافه کرد: در دوره ای روحانیت مشکل شخصی خود را تحمل می کرد، اما اکنون وضعیت اقتصادی و معیشتی به عنوان یک اولویت برای همه آحاد جامعه تلقی شده و خانواده ها دائما در حال مقایسه یکدیگر با هم از این نظر هستند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان عنوان کرد: یکی دیگر از موانع رونق جذب افراد به حوزه های علمیه، تسهیل شدن مسیر ورود به دانشگاه ها و دریافت مدارک متعدد دانشگاهی با گذشت چهار سال و یا کمتر است که اگر از ضررهای اجتماعی این مسئله نیز بگذریم، این افزایش ورود بی حد و حصر به دانشگاه های مختلف کشور بدون برنامه بلندمدت و نیازسنجی، برای آینده کشور، احساس نگرانی و خطر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که بر آن تاکید داریم این است که در سال اول دوره طلبگی بیشتر به مسئله اعتقادی طلاب و آشنایی با قرآن کریم پرداخته شود، به دلیل این که اگر طلبه در طول مسیر از طلبگی انصراف داد، علمی آموخته باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر لطف خداوند برای قرار گرفتن در مسیر طلبگی، تصریح کرد: خداوند کار انبیاء را به ما سپرده، لذا این که فرموده اند " علماء امّتی افضل من أنبیاء بنی اسرائیل "برخی می گویند مقصود از علما امتی، اهل بیت(ع) هستند ، در حالی که این گونه نیست و روحانی که در این مسیر فعالیت می کند در این روایت قرار می گیرد.

وی افزود: حضرت نوح ۹۵۰ سال در میان قوم خود بود و تنها ۸۰ نفر را توانست هدایت کند و این پیامبران سختی فراوانی برای هدایت مردم تحمل می کردند زیرا دوران کودکی بشر بوده است.

عضو خبرگان رهبری مغتنم شمردن فرصت انسان‌سازی در حوزه را امری ضروری عنوان کرد و ادامه داد: خداوند توفیق داده که می توانید انسان بسازید و کار پیغمبری کنید و این بسیار مهم است، البته سختی نیز دارد، لذا اساتید باید اساتیدی باشند که در بین درس گفتن، مسائل اخلاقی را نیز بیان کنند و علاوه بر آن بهتر است از همان سال اول به طلبه گفته شود هفته ای یک روایت حفظ نماید.

وی اضافه کرد: در طول تاریخ انسان ها به دو گروه تابعین انبیاء و دیگری گروه مخالفین راه حق تقسیم شده اند و خداوند نیز می فرماید " کَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ " چرا که این جهان، جهان امتحان است و باید هر دو طرف امتحان شوند.

نماینده ولی فقیه در استان به قرار نگرفتن دو خط حق و طاغوت در کنار یکدیگر اشاره و آن را دلیلی بر تعارض و دشمنی این دو خط در طول تاریخ بیان کرد و گفت: نمی توانیم کاری کنیم این دو خط با یکدیگر باشند و قران کریم نیز می فرماید " لَنْ تَرْضی عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لَا النَّصاری حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ " یعنی تا در خط دشمن قرار نگیرید آنها راضی نمی شوند.

وی با اشاره به آیه ۵۰ سوره مبارکه مائده به مسئله عدم کنار آمدن با دشمنان دین خدا پرداخت و عنوان کرد: هرگز ائمه اطهار(ع) با دشمنان کنار نیامدند و هر کس ولایت آنها را قبول کند از مسلمانان نیست، یعنی برخی از حکام عرب به اسم مسلمان هستند، اما در واقع مسلمان نیستند.

امام جمعه اصفهان به روایتی از امیرمومنان(ع) پیرامون معنای مرگ و زندگی حقیقی اشاره کرد و افزود: حضرت می فرماید " الموت فی حیاتکم مقهورین والحیات فی موتکم قاهرین " حیات نباتی و حیات حیوانی جدا است، اما اگر می خواهید انسان باشید و حیات طیبه داشته باشید با این دشمنان نمی توان زندگی کرد.

انتهای پیام

مغتنم شمردن فرصت انسان‌سازی در حوزه امری ضروری است

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha