یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام قطبی

حوزه/ به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم فرزندان و نوادگان شهدا می­ توان از طریق تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی فرزندان و نوادگان شهدا را تا سه یا چهار نسل ، مختار به انتخاب پیش­وند و نشان برای اسم خود همراه با درج در شناسنامه نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  به بهانه هفته دفاع مقدّس، در یاداشتی اظهار کرد: ذکر نسبتِ انسان با متعلقاتِ ارزشمند، از جمله رویّه­ های جاری در تاریخ و سنّت جهان است و هرکسی تلاش می­ کند نسبت خود را با اجداد، مکان، زمان، نقش و ... که برای او ارزشمند است را همراه با نام خویش ذکر نماید.

وی ادامه داد: این سنّت گاه در قالب پیش­وند صورت می­ پذیرد و گاه در قالب نام خانوادگی و یا پس­وند، ازجمله مهمترین پیش­وند که بیشترین تعداد را نیز در طول تاریخ به خود اختصاص داده عنوان "سیّد" است که به فرزندان و سلاله ائمه اطهار علیهم­السلام تعلق دارد.  نمونه­ های دیگر نیز در تاریخ در قالب القاب علمی، زیاریی، سیاسی، حکومتی، تاریخی و نظامی  وجود دارد از قبیل: میرزا، صدر اعظم، صاحب دیوان، منشی الممالک، امین الدوله، جناب، سردار، تیمسار، زرگر، شالباف، جبل عاملی، اصفهانی، حاجی، کربلایی، مشهدی، ملّا و ... است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  اضافه کرد: در این میان فرزندان و نوادگان شهدا، بی­ نام و نشانند و بدون اطلاع قبلی و یا معرفی از سوی فرد دیگری نسبت به فرزند یا نواده یک شهید، برای انسان شناخت حاصل نخواهد شد.، براین اساس و به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم فرزندان و نوادگان شهدا می­ توان از طریق تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی فرزندان و نوادگان شهدا را تا سه یا چهار نسل مختار به انتخاب پیش­وند و نشان برای اسم خود همراه با درج در شناسنامه نمود.

و یپیشنهاد داد:  به نظر می ­رسد عنوان "شاهد" و "شاهده" برای این منظور مناسب باشد، حتی ترکیب شاهد و سیّد نیز زیبا به نظر می ­رسد از باب مثال، شاهد سیّد علی جعفری، شاهده سیده فاطمه حسینی و... . باشد که فرزندان شهدا نام و نشان پدرانشان را حراست نموده و فرهنگ ایثار را در جامعه ترویج نمایند و جامعه نیز به پاس این ارزش، قدردان آن­ها باشند.

محمد قطبی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha