شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

کتاب بدیهی و نقش آن در معرفت شناسی به قلم آقای عباس عارفی عنوان برگزیده گروه علمی فلسفه و کلام سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی وفرهنگی  مرکز خبر حوزه: كتاب پيش‌رو، نوشته‌اي درباره‌ي اصول معرفت و شالوده‌هاي دانش است كه به منظور شناخت چيستي بديهي و واكاوي نقشي كه بديهيات تصوري و تصديقي در فرايند تكوين و ارزيابي معرفت دارند، تدوين شده است.

مؤلف كتاب در ابتدا به تحليل علم براي شناخت اقسام آن مي‌پردازد و مي‌كوشد در پرتو آن، مقسم انقسام علم به بديهي و نظري را روشن سازد. وي سپس، دانش بديهي و نظري را كه برآمده از انقسام علم حصولي است واژه‌شناسي مي‌كند بدين صورت كه الفاظ و تعابيري را كه حكما براي بيان علم بديهي و نظري به كار گرفته‌اند مورد بحث قرار مي‌دهد. در ادامه چيستي بديهي به منظور شناخت هويت آن و اقسام تفكر شامل تعريف و استدلال و گونه‌هاي مختلف استدلال واكاوي خواهد شد. اقسام بديهي و راز بداهت در ادامه تجزيه و تحليل مي‌گردد.

نگارنده، علم بديهي را اثبات مي‌كند و درباره‌ي مطابقت و صدق بديهيات سخن مي‌گويد. بديهيات به عنوان مبادي معرفت و اقسام مبادي تصوري و تصديقي معرفت در ادامه ذكر مي‌گردد. مؤلف اثر، مبناگرايي را كه نوعي از شاكله‌ي توجيه است و گونه‌هاي مختلف مبناگرايي و مناقشات وارده را بر مي‌رسد. گونه‌ي مبناگرايي قوي را كه زيرساخت‌هاي آن به نحوه‌ي عقلي گزينش شده‌اند (مبناگرايي عقل‌گرا) را به عنوان شاكله‌ي توجيه برمي‌گزيند و از آن دفاع مي‌كند. فصل پاياني كتاب به منزلت و جايگاه بديهيات در معرفت‌شناسي اختصاص دارد.

کتاب بدیهی و نقش آن در معرفت شناسی از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha