جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ توانایی استفاده از هنر در ترویج فرهنگ فاطمی و شناساندن آن به آحاد مردم جامعه موضوعی است که باید از طریق رسانه ها به آن پرداخته شود.

حجت الاسلام و المسلمین صفوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که یکی از نیازهای ضروری انسان، الگوگیری است، اظهار داشت: از مهم ترین شیوه های تعلیم و تربیت، روش الگوگیری است. اسلام هم برای تربیت و تعالی انسان ها بر این اصل مهم تأکید کرده است. زیرا شخصیت الگو، به عنوان یک نقطه ی کانونی در محور رشد و هدایت های اخلاقی - تربیتی قرار می گیرد و در شکل گیری رفتار تربیت شونده، آثار زیادی بر جای می گذارد. به همیت دلیل قرآن کریم الگوهای صحیحی را تعیین کرده و بر پیروی از ایشان سفارش کرده است.

وی ادامه داد: نیاز به داشتن الگو، از نیازهای طبیعی بشر است و انسان را وا می دارد تا با در الگو برداری از الگوی مورد نظر، تلاشی هدف دار و آگاهانه برای رسیدن به ویژگی های رفتاری و اخلاقی در پیش گیرد.

مدیر مدرسه علمیه چیذر افزود: قرآن کریم، رسول گرامی اسلام(ص) را الگویی شایسته و اسوه ای حسنه برای مؤمنان معرفی کرده و در این الگوگیری فرقی میان زن و مرد نیست، اما به دلیل خُلق و خوی و مسئولیت های خاص زنانه، لازم است زنان از جنس خود هم، الگویی داشته باشند تا از نظر پذیرش الگو و روشن شدن مصادیق اسوه پذیری، به راه و رسم و سیره ی اخلاقی و خانوادگی او اقتدا کنند.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص)، فاطمه(س) را از وجود خود می دانند و بارها در جمع مؤمنین می فرمود «فاطمه(س) پاره تن من است». بنابراین وجود فاطمه(س) از وجود رسول خدا(ص) جدا نیست و سیره او جلوه ی دیگری از سیره پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین صفوی اضافه کرد: فاطمه(س)، ادامه راه و سیره رسول خدا(ص) در همه زمینه ها از جمله بندگی خدا، تقوا و عبادت، حجاب و عفاف و... است، اما آنچه در زندگی کوتاه حضرت، برای اسوه پذیری خاص زنان از ایشان بیشتر مورد توجه واقع شده، سیره حضرت، در عرصه خانواده و همسرداری و تربیت فرزندان است.

مدیر مدرسه علمیه چیذر تهران با انتقاد از خانواده هایی که در اسم و عنوان شیعه و مسلمان هستند، ولی از ائمه اطهار(ع) الگو نمی گیرند، افزود: امام باقر(ع) در عظمت و جلالت مادر بزرگوارش فاطمه(س) می فرماید «اطاعت فاطمه(س) بر تمام بندگان الهی از جن و انس، پرندگان و حیوانات، پیامبران و ملائکه واجب است». امام زمان(عج) هم وجود مقدس حضرت فاطمه(س) را، اسوه نیکوی خویش دانسته و فرموده اند «همانا دختر رسول خدا(ص) برای من الگویی شایسته است».

وی در پایان با تاکید بر این که بهره مندی از رسانه ها در ترویج سبک زندگی اسلامی و فاطمی بسیار موثر است، گفت: توانایی استفاده از هنر در راستای ترویج فرهنگ فاطمی و شناساندن آن به آحاد مردم جامعه موضوعی است که باید به آن پرداخته شود و همه دلسوزان اسلام در این زمینه مسئول هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha