شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مهندس ستاری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: آمادگی داریم در عرصه نخبگان حوزوی و با همکاری خوبی که با آیت الله بوشهری داریم، این ایده را اجرایی می کنیم و بنیاد نخبگان در خدمت طلاب با استعداد است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر سورنا ستاری، ، ظهر امروز در نشست هم اندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزه های علمیه در مدرسه دارالشفا گفت: نفت بیماری بزرگ کشور ما در صد سال اخیر بوده که این بیماری را مقام معظم رهبری به ما گوشزد کردند.

وی افزود: این حس بچه پولداری(به قول مقام معظم رهبری)، ما را بیمار کرد و باعث شد که مردم شغل را در استخدام دولت بدانند؛ دانشگاه ها را دولت اداره می کند؛ مدرک مداری باب شد؛ صنعت ما به کارخانه تبدیل شد.

معاون رئیس جمهوری گفت: تصور برخی این بود که همه چیز را با پول می توان خرید؛ دانشگاه ملک عبدالله 7 و نیم میلیارد دلار بودجه دارد که آنها هم مثل ما فکر می کنند که با پول می توان همه چیز را خرید ولی نمی توانند.

وی خاطرنشان کرد: ما زمانی صنعت داریم که بتوانیم ماشین بسازیم و یا بتوانیم فکر و کار تولید کنیم؛ پیش از انقلاب بزرگترین صنعت های هوایی جهان را داشتیم، ولی اگر آمریکا یک هفته به ما قطعه نمی داد زمین گیر می شدیم؛ عربستان هم امروز همین شکل است.

ستاری بیان کرد: حساسیت های هسته ای آنها به این دلیل است که ما دانش آن را داریم و این برتری ما برای آنها آسیب زا است؛ ما می خواهیم نیروگاه ساز و هواپیما ساز شویم؛ کشوری که کارخانه داری را به جای صنعت محوری قرار دهد نخبگانش فرار می کنند.

وی افزود: باید کاری کنیم که مردم ما صنعت گر بشوند تا کارخانه دار و کارگر و کارخانه؛ کشور کارخانه دار نیازی به دانشگاه نیست؛ این سیستم آموزشی جلوی فکر را گرفته و فکرهای خوب را سرکوب می کند.

معاون رئیس جمهور گفت: نگاه ما نسبت به نخبه هم اشتباه بوده است؛ قرار نبوده که نخبه را تامین مالی کنیم؛ بلکه نخبه باید با پای خود نخبه شود؛ در حوزه نخبگان، قرار است که تعدادی را شناسایی کرده و این افراد را برای ماموریت های خاص توانمند کنیم.

بزرگترین خیانت به نخبگان

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین خیانت به نخبگان این است که پول های مفت به آنها داده شود؛ هر پولی که می دهیم باید به آنها مسئولیت دهیم؛ نباید مثل پدری باشیم که پسرش را همیشه تامین می کند و فرزندش معتاد می شود.

ستاری بیان کرد: پایه اقتصاد دانش بینان، دانش و فرد و آدم است و نه دستگاه؛ رشد به دستگاه های پیشرفته نیست، بلکه روی نیروی انسانی حساب می کنند؛ ارزش افزوده از دانش و فکر است که اتفاق می افتدو چیزی که در آن بسیار ضعیف هستیم، عدم تجاری کردن علوم انسانی است.

وی افزود: چرا در حوزه بازی های رایانه ای و انیمشین و فضای مجازی در مقابل غربی ها نمی توانیم قد علم کنیم؛ چرا نتوانستیم عروسکی تولید کنیم که بچه های ما آن را خواهند؛ چرا غربی ها می توانند این کار را بکنند؟ چون ما هنوز با اخلاق بچه پولداری رشد می کنیم.

معاون رئیس جمهور گفت: باید به این فکر باشیم که چگونه علوم انسانی را در جامعه وارد کنیم؛ تا این کار را نکنیم، نمی توانیم ایده های خود را اجرا کنیم؛ چگونه می توانیم حوزه شیعه را تقویت کنیم؟ باید فرهنگ کار و روحیه تلاش گری را در حوزه تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دانشی و تجاری سازی علوم می توانیم مواد اولیه و خامی که قرار است به فیلم و انیمشین و مد و.... مبدل شود را ایجاد کنیم؛ کسی که نخبه است به خود اجازه نمی دهد که خود را نخبه بداند.

ستاری بیان کرد: برچسب نخبگی از نقاط ضعفی است که ممکن است در بین پژوهشگران خود عرضه کنیم، زیرا این برچسب تقاضاهایی را ایجاد می کند که مفید نیست؛ نخبه کسی است که تاثیرگذار است نه کسی که طلبکار مردم و جامعه است.

وی افزود: نخبه باید بداند که نسبت به جامعه خود مسئولیت هایی دارد و باید در مقابل آنها پاسخگو باشد؛ قرار نیست که نخبه بنا به نخبگی خود در کشور فقط تقاضا کند و سودی برای کشور نداشته باشد.

معاون رئیس جمهور گفت: وقتی تجمع علمی به این وسعت نخبگانی در حوزه داریم باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم؛ وقتی این همه تجمع از علم و دانش داریم باید از آن استفاده کرده،؛ باید این عرصه را توسعه داده و کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم در عرصه نخبگان حوزوی و با همکاری خوبی که با آیت الله بوشهری داریم این ایده را اجرایی می کنیم و بنیاد نخبگان در خدمت طلاب با استعداد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha