جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام علی خزایی روحانی کویتی

حوزه / بعد از انفجار تروریستی در مسجد امام صادق (ع)، امیر کویت در محل حادثه حاضر شد و این عمل موجب شد جلوی اختلاف طایفه گری گرفته شود و این پیام به کشورهای دیگر به ویژه عربستان بود که کویت وارد این اختلافات نمی شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» کویت در میان کشورهای عربی منطقه دارای جمعیت مساوی از شیعیان و اهل سنت است و به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند . اقدام تروریستی اخیر در مسجد شیعیان کویت با هدف ایجاد نا آرامی در این کشور انجام شد اما تدبیر علمای شیعه و اهل سنت این کشور در کنار امیر کویت مانع از بروز نا امنی در کویت شد.

برای آشنایی با بافت جمعیتی فرهنگی و دینی کویت و منش علمای شیعه و سنی در این کشور با حجت الاسلام علی خزایی، روحانی کویتی به گفت و گو پرداختیم.

* لطفا درباره بافت جمعیتی و دینی کویت توضیح دهید؟

در حال حاضر جمعیت بین شیعیان و اهل تسنن به طور مساوی تقسیم شده است. در گذشته شیعیان بیشتر بودند اما حاکمان کویت به خاطر مسائل سیاسی به این نتیجه رسیدند که هر دو اقلیت به برابری برسند.

* تعداد شیعیان در کشور کویت چگونه است و جمعیت وهابی چگونه در کویت بوجود آمده است؟

در حال حاضر حدود 700 هزار نفر شیعه در کویت زندگی می کنند. در طول 20 سال گذشته جمعیت وهابی از طرف عربستان به کویت انتقال داده شدند و شناسنامه کویتی گرفتند تا بافت جمعیتی کویت تغییر پیدا کند، زمانی که با آنها برخورد می کنی متوجه می شوی که با قسمت های مختلف کویت آشنا نیستند اما به مرور زمان با کویت آشنا شدند و به دلیل حمایت های مالی زیادی که از سوی عربستان سعودی شدند جایگاه هایی را در این کشور به دست آوردند.

* تقریبا بلافاصله بعد ازآن حادثه تروریستی، امیر کویت در محل حادثه حاضر شد و ابراز همدردی کرد. روایت و تحلیل شما چیست؟

درباره تحولات اخیر کویت و آنچه در منطقه و در کشورهای همسایه مانند سوریه، عراق، یمن، بحرین و حضور جریان های تکفیری که با هدف به هم ریختن کشورهای عربی رخ می دهد بر روی کویت هم تاثیر داشته ولی شیوخ کویت که قشر حاکم این کشور هستند به این اختلافات تن در ندادند که وارد این عرصه و ایجاد بحران در کشور شوند و مانع از ورود جریان های تکفیری به کشورمان شدند.

مثلا در اتفاق اخیر انفجاری در مسجد امام صادق(ع) رخ داد در محله ای بود که با سیاست های امیر کویت مخالف نبودند و در این  مسجد به اعمال عبادی معمول پرداخته می شد اما به محض رخ دادن چنین حادثه ای و در حالی که مکان بمب گذاری شده در حال ریزش بود امیر کویت در محل حادثه حاضر شد و این عمل موجب شد جلوی اختلاف طایفه گری گرفته شود و این پیام به کشورهای دیگر به ویژه عربستان بود که که کویت وارد این اختلافات نمی شود بلافاصله بعد از این حادثه  نماز قیام در مسجد جامع اهل تسنن تعطیل شد و به مراسم عزاداری به مدت سه روز برای شیعیان پرداختند واز سوی دیگر طایفه های اهل تسنن به بازسازی این مسجد پرداختند و حرمت شیعیان در میان مردم بیشتر از قبل شد چراکه شیعیان دست به تظاهرات نزدند و آرامش داشتند و پناه به دولت آوردند و دولت آنها را در آغوش گرفت و به طور کلی  وضعیت شیعیان در کویت خوب است.

حضور امیر کویت بعد از نیم ساعت در محل حادثه این پیام را به عربستان داد که کویت بین شیعیان و اهل سنت فرق نمی گذارد و در مسجد جامع اهل سنت سه روز عزاداری برای شیعیان انجام دادند.

* وهابی ها در کویت چگونه فعالیت می کنند و چه جایگاهی دارند؟

بعد از چند مناظره ای که  وهابی ها با شیعیان داشتند و مهمترین آن مناظره عثمان خمیس از بزرگان وهابی بود  که از شیعیان شکست خورد بعد از آن مناظره جایگاهش را بین مردم کویت و بویژه وهابی ها از دست داد اما به دلیل فشار آوردن بر حکومت کویت به کرسی های مجلس شورای کویت دست پیدا کردند اما برای به دست آوردن کرسی در مجلس خدماتی به مردم می دهند تا کرسی خود را حفظ کنند. در واقع وهابیت در کویت مخالف عقل گرایی وجود دارد اما برای حفظ کرسی در مجلس ناچارند با شیعیان مسالمت آمیز برخورد کنند و در حال حاضر حدود 25 وهابی  کرسی ها ی مجلس در کویت را به دست آوردند و در حوزه های علمیه و مساجد خود فعالند اما وهابیت کویت به لحاظ رفتار با عربستان متفاوت است.

* جایگاه و وضعیت علما در کویت چگونه است؟

تمام فعالیت های سیاسی اجتماعی زیر نظر علما ی کویت انجام می شود غیراز برخی جریان های انحرافی شیعیان مثل جریان شیرازی که به صورت تخریبی عمل می کند و مخالف وحدت در منطقه است. بقیه گروه ها بدون تنش با یکدیگر برخورد می کنند و مبلغ حوزه علمیه دارند و جذب نیرو از طرف مقابل به راحتی انجام می شود و در کویت شاهد وهابی هایی هستیم که به سمت شیعیان رفتند و در واقع اختیار مردم در دست خودشان است.

مردم کویت در عمل و رفتار، تابع علما و خطبای مساجد خود بوده و مراسم های  عزاداری مانند عاشورا و مراسم های اجتماعی نیز در چهارچوب قانون انجام می شود.

گفتگو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha