شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله محسن مجتهد شبستری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری، بی‌توجهی به آموزه‌های دینی و توجه بیش از حد به زندگی غربی را از عوامل گسترش طلاق در جامعه دانست و افزود: ترویج سبک زندگی غربی در کشور، زنگ خطر را برای جامعه ایرانی به صدا در آورده است.

آیت الله مجتهد شبستری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، با اشاره به فرا رسیدن اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج فرخنده حضرت امیرالمومنین علی(ع) و حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س)، با بیان این که این بزرگواران در همه زمینه‌ها اسوه و الگویی برای تمام جوانان مسلمان و حتی غیر مسلمان هستند، گفت: زندگی حضرت زهرا(س) سرشار از نکات آموزنده و زندگی ساز بوده و باید سرمشق و الگوی تمام زنان عالم قرار گیرد.

وی، افزود: خواستگاران زیادی برای ازدواج با دختر مکرم پیامبر اکرم(ص) محضر نبی اسلام(ص) مراجعت می کردند، اما ایشان به جهت عدم کفویت آنان با حضرت فاطمه(س)، جواب رد می دادند، اما زمانی که حضرت علی(ع) به خواستگاری آمدند، حضرت زهرا(س) با موافقت پیامبر اکرم(ص) با امیرالمومنین علی(ع) وصلت نمودند.

* انتقاد از افزایش سن ازدواج

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با انتقاد از افزایش سن ازدواج دخترها و پسرها که فساد اخلاقی و سایر معضلات فرهنگی را در جامعه به دنبال دارد، گفت: اسلام به ازدواج به هنگام توصیه می‌کند و امیدواریم والدین و مسئولان مربوطه نسبت به این امر توجه ویژه داشته و ازدواج به هنگام جوانان را فراهم کنند تا در شاهد جامعه مفاسد اخلاقی نباشیم.

وی، با بیان این‌که دلایل وقوع طلاق در جامعه نیاز به آسیب شناسی دارد، تصریح کرد: کاهش رغبت جوانان به مسأله ازدواج و افزایش میزان طلاق در جامعه به ویژه شهرهای بزرگ کشور در واقع یک خطر فرهنگی، اجتماعی و زنگ هشدار محسوب می شود که باید به آن توجه جدی صورت گرفته و راهکارهای لازم ارایه شود. این کار نیازمند فرهنگ سازی درست است که عمده مسئولیت آن به عهده حوزه و روحانیت است.

*آمارهای تکان دهنده

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که دشمن می خواهد سبک زندگی غربی را در جامعه ترویج دهد، با اشاره به گزارش مجله نیوزویک آمریکا، گفت: در آمریکا معمولا نوجوانان قبل از پایان تحصیلات متوسطه، روابط جنسی دارند و هرسال بیش از 54 هزار دختر بین ۱۵ تا ۱۹ ساله، باردار می شوند. در دو سال اخیر در کشور هلند تعداد کوکان روسپی از چهار هزار به پانزده هزار رسیده و در اروپا در هر چهارده دقیقه یک فقره تجاوز به عنف اتفاق می افتد و هرساله ده ها هزار کودک مورد تجاوز قرار می گیرند!

وی تصریح کرد: این ها نمونه هایی از تمدن غرب است که قبح این ناهنجاری ها و اعمال مستهجن از بین رفته و روابط جنسی یک امر کاملا عادی به شمار می آید و می خواهند این مسائل را از طریق ماهواره در جوامع اسلامی ترویج دهند.

* عوامل مهم گسترش طلاق

آیت الله مجتهد شبستری، بی اخلاقی، بی‌توجهی به آموزه‌های دینی و توجه بیش از حد به زندگی غربی را از عوامل مهم گسترش طلاق در جامعه دانست و افزود: ترویج سبک زندگی غربی در کشور، زنگ خطر افزایش طلاق را به صدا در آورده و این آفت بزرگی است.

وی افزود: مبغوض ترین حلال ها در نزد پروردگار متعال عبارت است از طلاق که در اثر عدم رعایت حقوق طرفین و برخی ناهنجاری ها شکل می گیرد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: جوانان عزیز بدانند اگر حقوق طرفین را رعایت کرده و در صدد گرم نگه داشتن کانون خانواده باشند، امر ناگوار طلاق هیچ وقت به میان نخواهد آمد.

*ابراز تاسف از ترویج جشن های طلاق

وی، عدم دقت کافی در انتخاب همسر را یکی از عوامل اصلی افزایش آمار طلاق در جامعه امروز دانست و تاکید کرد: ازدواج پایدار مبنای آموزه های اسلامی است و ترویج جشن های متارکه به تبعیت از فرهنگ غربی در جامعه اسلامی بسیار تاسف بار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر این‌که جوانان باید در انتخاب همسر دقت کنند تا هم شأن یکدیگر باشند و با نظارت خانواده ازدواج صورت گیرد، گفت: بدحجابی، مهریه های بالا و جهیزیه های غیرمنطقی، تشریفات و تجملات  و سخت گیری های بی مورد از جمله عوامل تزلزل بنیان خانواده به شمار می رود که رعایت نکردن موازین اسلامی و بروز طلاق به جوامع اسلامی لطمه وارد می کند.

*دستورالعمل های ازدواج پایدار

وی، با اشاره به ملاک هایی که جوانان باید قبل از ازدواج به آن ها توجه داشته باشند، گفت: طبق آیات و روایات اسلامی، اصالت خانوادگی و هم شان بودن زوجین از جمله ملاک های اصلی است که افراد در انتخاب همسر باید به آن توجه کنند تا بتوانند ازدواجی پایدار و خانواده ای سالم و موفق داشته باشند.

آیت الله مجتهد شبستری اضافه کرد: فاصله سنی زوجین نیز نباید زیاد باشد و از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و دانش باید هم شان باشند که اگر در یکی از این موارد سهل انگاری شود بنیان خانواده ای که تشکیل خواهد شد، از استحکام کافی برخوردار نخواهد بود.

*انتقاد از مهریه های سنگین

وی، با انتقاد از مهریه های سنگین و برخی تصورات غلط در جامعه، گفت: مهریه حضرت زهرا(س) که به "مهرالسنه" معروف است، به احتساب امروز کمتر از یک میلیون تومان است و این سنت باید تبدیل به یک فرهنگ عمومی در جامعه گردد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، افزود: جوانان باید با تأسی از حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) ازدواج به هنگام داشته و آن را به تأخیر نیندازند و آغاز زندگی ساده و شیوه ازدواج آسان را از آنان یاد بگیرند.

وی، خواستار توجه دولت و مسؤولان در راستای تأمین مقدمات و بستر لازم برای ازدواج جوانان شد و تاکید کرد: ازدواج ساده، به‌هنگام، آگاهانه و عاقلانه نیاز امروز جوان ایرانی است، متأسفانه معیارهای غلط القایی از شبکه‌های ماهواره‌ای و سبک زندگی غربی گاه مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد که در نهایت عاقبت خوشی برای آنها ندارد.

*تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تکثیر جمعیت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، در ادامه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تکثیر جمعیت ایران، گفت: دولت باید با مشوق‌های لازم بر افزایش جمعیت جوان جامعه برای افزایش اولاد زوج‌های جوان را ترغیب کند، در حال حاضر جمعیت کشور جوان است، اما با این روند به سمت پیری سوق پیدا می کند.

وی با بیان این‌که ازدواج به هنگام و تشویق به افزایش جمعیت خانواده، جمعیت جوان کشور را حفظ خواهد کرد، افزود: یکی از ارکان مهم مدیریت در هر کشوری برنامه ریزی است و اصل مهم دیگر آینده ‌نگری در مسایل مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

آیت الله مجتهد شبستری، با اشاره به این که در مورد سبک زندگی در آیات و روایات توصیه های بسیاری مطرح شده است، افزودند: دوران تصمیم گیری قبل از ازدواج تا مراحل تربیت فرزندان، در آیات و روایات اسلامی به طور کامل احکام و دستورالعمل هایی آمده است که مسلمانان باید سبک زندگی خود  را بر مبنای آن قرار دهند.

وی، تاکید کرد: اگر مسلمانان از دستور العمل هایی که اسلام برای زندگی سالم و پایدار ارائه کرده، پیروی کنند، قطعا می توانند خانواده ای سالم، شاداب و پایدار داشته باشند. در این صورت فضای محبت و مودت و آرامش در چنین خانواده ای حکم فرما خواهد بود.

*حوزه و روحانیت بصیرت افزایی کنند

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: حوزه و روحانیت در راستای بصیرت افزایی در خصوص امر ازدواج تلاش نمایند، چرا که ازدواج آسان از دستورات اسلام است و تنها راه آن مقابله با برخی رسم و رسومات غلط و پر هزینه است.

آیت الله مجتهد شبستری در خاتمه، گفت: خانم‌ها از مکتب فاطمی به ویژه حجاب و عفاف و آقایان از مکتب علوی و حسنی در استقامت، صداقت، امانت، نماز و عبودیت درس بگیرند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha