شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی

حوزه/ عضو هيئت علمی گروه تاريخ اسلام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) گفت: تا چند دهه اخیر تقدیر از علمای زنده معمول نبود، ولی سنت حسنه‌ای که چند سال اخیر شکل گرفته بسیار ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی در آیین نکوداشت نیم قرن تلاش علمی  حجت الاسلام والمسلمین یوسفی غروی اظهارداشت: تکریم از بزرگان اهل علم و معرفی آنان به جامعه علمی کشور اقدام پسندیده ای است که باید به دست اندرکاران این سنت حسنه خداقوت گفت.

استاد تاريخ اسلام افزود: تا چند دهه اخیر تقدیر از علمای زنده معمول نبود، ولی سنت حسنه‌ای که چند سال اخیر شکل گرفته است قابل تقدیر است، البته هر همایشی قبول نیست زیرا مراسمی برای بزرگان می‌گیرند که بی شباهت به مجلس ترحیم نیست.

وی بیان داشت: استاد یوسفی غروی شخصیت مضاعفی دارد؛ یعنی به دو زبان کاملا آشناست و به عربی  در کنار فارسی مسلط می باشد و همین امر در زندگی و حیات علمی وی باعث برکات شده است،  مخصوصا در ادبیات عرب صاحب‌نظر هستند و در تدوین مقتل جامع سیدالشهداء در مشکلات ادبیات عربی، بسیار رهگشا بودند و به ما کمک کرده اند.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم، حافظه قوی را از دیگر ویژگی‌های حجت الاسلام والمسلمین یوسفی برشمرد و افزود: بسیاری از توفیقات  این استاد مرهون این حافظه قوی است، به خصوص اینکه وی بهره‌برداری درستی از این حافظه قوی کرده است.

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) اظهارداشت: تاریخ شفاهی معاصر حوزه علمیه نجف و مرجعیت نجف از مسایلی است که به خوبی می‌توان از ایشان استفاده کرد و براساس داده‌های ایشان باید گردآوری شود.

حجت الاسلام والمسلمین  پیشوایی ادامه داد: موسوعة التاریخ الاسلامی سرآمد آثار این استاد است، البته مقدمه عالمانه وی بر وقعة الطف نیز قابل ذکر است که این نقد طوری نوشته شده است که کسی نمی‌تواند در تاریخ عاشورا تشکیک ایجاد کند و بیانگر عمق  و سلیقه علمی مولف است.

وی گفت:  موسوعة وی با عنایت به الصحیح نوشته شده و تفاوت روش دارد و از امتیازات آن این است که استاد عمدتا بر منابع شیعه اعتماد کرده و به شبهه تاریخ نداشتن شیعه پاسخ داده‌، اگرچه از برخی منابع اهل سنت نیز استفاده شده و حسن دیگر آن است که تاریخ پیوسته از عصر نبوی تا دوره ائمه(ع) در این موسوعه بیان شده است و جزء آثار ماندگار خواهد بود.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha