پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پروفسور دراگوتین ماتاک، استاد دانشگاه دینی کرواسی و دبیرکل موسسه آزادی مذهبی این کشور

اختصاصی حوزه/ پروفسور دراگوتین ماتاک گفت: ما برای بازدید به یکی از کتابخانه‌های تاریخی و دیدنی قم رفتیم. کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم بسیار عالی و خارق العاده بود و دیدن این تعداد بی‌شمار کتب و نسخ خطی در یک مکان باورنکردنی بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته گروهی از اندیشمندان دینی مسلمان و مسیحی  از کشور کرواسی که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده اند، به قم آمدند. این هیئت مذهبی در قم ضمن بازدید از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه نیز ملاقات داشتند. در پایان این دیدارها، خبرنگار حوزه مصاحبه کوتاهی با دو تن از میهمانان مسیحی انجام داد.

پروفسور دراگوتین ماتاک، استاد دانشگاه دینی کرواسی و دبیرکل موسسه آزادی مذهبی این کشور درباره هدف خود از سفر به ایران گفت: آقای عزیز حسن ویچ مفتی اعظم کرواسی یکی از دوستان خوب من در پروفسور دراگوتین ماتاک، استاد دانشگاه دینی کرواسی کرواسی است، ایشان من را به این سفر دعوت کرده و من با اشتیاق دعوت ایشان را پذیرفتم. خصوصا به این دلیل که ما فعالیت‌ها و گفتمان‌های میان مذهبی زیادی در کرواسی داریم و به نتایج خوبی نیز دست پیدا کرده‌ایم. به همین دلیل از این فرصت استفاده کردم تا به اینجا بیایم.

آثار موجود در کتابخانه آیت الله مرعشی باورنکردنی است

وی دیدار با آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه را بسیار تاثیرگذار و خوب توصیف کرد و اظهار داشت: ما همچنین برای بازدید به یکی از کتابخانه‌های تاریخی و دیدنی قم رفتیم. کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم بسیار عالی و خارق العاده بود و دیدن این تعداد بی‌شمار کتب و نسخ خطی در یک مکان باورنکردنی بود.

این اندیشمند مسیحی که سابقه ریاست کلیسای آتنتیک کرواسی را نیز بر عهده دارد در خصوص دستاوردها و نتایج این سفر گفت:‌ من فکر می‌کنم ما بتوانیم گفتگوهای بسیار خوب و منطقی داشته باشیم.

 وی خاطر نشان کرد:‌در دنیای امروز متاسفانه سوء تفاهمات و سوء تعابیر زیادی وجود دارد، اما این سفر فرصتی را ایجاد کرده که به گفتگو پرداخته و از نزدیک همدیگر را ملاقات کنیم. به نظر شخصی من این سفر همانند کاشتن بذر در خاک می‌باشد. من به درگاه خدای متعال دعا می‌کنم تا این بذرها جوانه زده و رشد کنند.

دکتر تومیسلاو کواچ استاد دانشگاه کاتولیک در کرواسی احترام زیادی برای ایرانیان قائلیم

دکتر تومیسلاو کواچ استاد دانشگاه کاتولیک در کرواسی هم در گفتگویی کوتاه به خبرگزاری حوزه گفت:‌دلیل سفر ما به ایران ارتقاء رابطه میان جمهوری کرواسی و جمهوری اسلامی ایران بود. ماه می رئیس جمهور کشورمان به همراه یک هیئت 17 نفره از جمله سیاستمداران و تجار به ایران سفر کرده بودند. هم اینک ما می‌خواستیم این بار سفری با اهداف معنوی و مذهبی داشته باشیم به همین دلیل این بار به همراه گروهی برای ملاقات با رهبران مذهبی ایران آمده‌ایم.

وی افزود: قصد ما ملاقات با جامعه مذهبی ایران و رهبران مذهبی در ایران بود، زیرا در کرواسی ما رابطه خوبی با جامعه اسلامی و دیگر اجتماعات داریم. به علاوه ما برای ایران و ایرانیان احترام زیادی قائل هستیم و حتی برخی معتقدند که ریشه آباء و اجدادی گروهی از مردم کرواسی به ایران برمی گردد. از سوی دیگر من در زمینه گفتگوی ادیان و مطالعات اسلامی در کشورم فعالیت داشته ام و حتی رساله دکتری ام درباره نزول قرآن و مسئله وحی بوده است از این رو این سفر را فرصتی مغتنم برای تعمیق اطلاعات و تقویت روابط دوجانبه می دانم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha