سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: یک دیدگاه کوته بینانه و غیرعالمانه می گوید عاشورا در برهه ای از زمان و در یک منطقه جغرافیایی خاص بین دو دسته و گروه اتفاق افتاده و تمام شده است و نهضت ابا عبدالله الحسین(ع) هیچ نقشی در زندگی حال و آینده ما ندارد!!

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، روزچهارم محرم در جمع عزاداران حسینی هیات رزمندگان اصفهان بابیان اینکه در رابطه با حادثه عاشورا دو دیدگاه و طرز تفکر وجود دارد، افزود: یک دیدگاه کوته بینانه و غیر عالمانه است که می گوید عاشورا در برهه ای از زمان و در یک منطقه جغرافیایی خاص بین دو دسته و گروه اتفاق افتاده و تمام شده است. به باور نمایندگان این دیدگاه حادثه عاشورا و نهضت اباعبدالله الحسین(ع) هیچ نقشی در زندگی حال و آینده ما ندارد و اگرچه این حادثه، واقعه دلخراش و عظیمی بوده است که بر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وارد شده است، ولی در شرایط کنونی ما نمی توانیم الگویی از این واقعه تاریخی برای خود و زندگی فردی و اجتماعی خود ترسیم کنیم.

امام جمعه قم ادامه داد: از منظر این دیدگاه برگزاری مراسم عزاداری برای سید و سالار شهیدان اشکالی ندارد و حتی اینها موافق برپایی مجالس روضه خوانی و نوحه سرایی نیز هستند، ولی موافق الگو برداری از نهضت عاشورا نیستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به دیدگاه دومی که در رابطه با نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مطرح است، افزود: از دیدگاه دوم که مستدل و عمیق تر این واقعه را بررسی می کند، نتیجه گیری می شود که اگرچه عاشورا از نظر زمان و مکان در یک مقطع زمانی و یک منطقه جغرافیایی خاص اتفاق افتاده، اما پرونده عاشورا و کربلا در همان جا بسته نشده است و نهضت امام حسین(ع) نه تنها برای نسل امروز که برای نسل های آینده هم دارای پیام و الگویی ماندگار است.

وی ادامه داد: اساساً حادثه عاشورا یک جریان است که از قبل از حادثه کربلا وجود داشته است، در عاشورا امتداد یافت و الهام بخش رویدادهای پس از خود نیز شد. لذا عاشورا تجسم مواجهه چهره حق در برابر باطل است.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: امام حسین(ع) در حقیقت وارث آدم، نوح، ابراهیم، موسی بن عمران، عیسی(علیهم السلام) و حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) است، کما اینکه یزید وارث شیطان، فرعونیان و نمرودیان است و این مواجهه چهره حق در برابر باطل در همیشه تاریخ وجود داشته و در عاشورا و پس از آن هم وجود داشته و خواهد داشت.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه با بیان جمله ای معروف از امام حسین(ع) در رابطه با بیعت با یزید که فرمودند «مثلي لا يبايع مثله/ هرگز مثل منی با همچو یزید بیعت نمی کند»، خاطر نشان کرد، همان گونه که ازشیوه بیان امام حسین(ع) در همین جمله برداشت می شود: شعاع حادثه عاشورا گسترده بوده است و همه زمان ها و مکان ها را در بر می گیرد؛ همچنین باید به این نکته کلیدی هم توجه داشت که مخاطب پیام عاشورا نه فقط شیعیان، بلکه همه مسلمانان، اهل کتاب و حتی در یک معنا همه انسان ها را فارغ از دین و آیین شان را در بر می گیرد، و لذا این گونه است که گاندی با افتخار اعلام می کند "من شاگرد مکتب حسین ابن علی(ع) هستم و نجات هند را در پرتو آموزه های عاشورا عملی کردم".

وی با بیان این که مخاطب پیام ابا عبدالله(ع) کل بشریت است، تصریح کرد: امروز انسان های آزاده در دنیا از امام حسین(ع) تاسی می جویند و عاشورا را الگوی نهضت های آزادی خواهانه خود قرار می دهند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان، قصد قربت در کارها، پیام هیهات منا الذله، جهاد برای نجات انسان ها، شهادت اوج کمال انسانی، ایمان ماندگار و نه ایمان فصلی و مقطعی را از شاخصه های اردوگاه یاران امام حسین(ع) برشمرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha