جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام رضا علیه السلام

حوزه/ مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی، سیره رضوی را نقشه راه وحدت امت اسلامی دانست و گفت: سعادت انسان‌ها در گروی ولایت پذیری اهل بیت (ع) است.

حجت الاسلام مهدی مهرپویان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم سبک زندگی دینی و اسلامی را در زندگی خود پیاده کنیم باید زندگانی ائمه اطهار(ع) را الگو و مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه همان‌طور که قرآن، پیامبر(ص) را به‌عنوان الگو  و اسوه معرفی کرده است، امامان نیز دارای این ویژگی هستند، افزود: امام رضا (ع) به عنوان هشتمین خورشید آسمان ولایت الگویی کامل در سبک زندگی اسلامی بودند.

مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی، برنامه‌ ریزی امام هشتم در زمینه سبک زندگی اسلامی را مورد اشاره قرار داد و گفت: این امام همام در ابعاد عبادی، سیاسی و علمی برای جامعه الگو شدند چرا که هم روشنگری نسبت به حقایق دین داشتند و هم در زمینه توطئه های دشمنان مردم را آگاه می کردند.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) و نخستین فردی بودند که کرسی گفتگو میان ادیان مختلف را در تاریخ بنیان نهادند، افزود: آشنایی، شناخت و اطاعت از سیره و روش عملی زندگی امام رضا (ع) رمز اتحاد بین مسلمانان است.

حجت الاسلام مهرپویان با بیان اینکه احادیث نورانی و گهربار امام رضا (ع) نسبت به دیگر اهل بیت (ع) زیاد است، ادامه داد: کتاب‌های جامعی از بیانات امام رضا (ع) گردآوری شده که در این راستا باید برای ترویج معارف و فرهنگ رضوی تلاش گسترده ای صورت بگیرد.

وی همچنین بر عملیاتی شدن احادیث نورانی امام رضا (ع) در فضای جامعه تاکید کرد و گفت: حوزه‌های علمیه می‌توانند نقش موثری در گسترش و ترویج احادیث رضوی داشته باشند.

مسئول اداره فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به مسائل سیاسی روز جامعه در زمان امام رضا(ع)، اظهار داشت: مامون عباسی می خواست که ائمه اطهار و خلافت را در هم ادغام کند و هر دو را تصاحب کند تا از منظر اهل سنت به عنوان خلیفه و از منظر شیعیان به عنوان امام پذیرفته شود.

وی افزود: مامون، امام رضا(ع) را به بهانه واگذاری خلافت به ایشان از مدینه به توس آورد تا پس از قبولی خلافت از سوی امام، وی ولیعهد آن حضرت شود و سپس با کشتن امام هم خلافت و هم امامت را یکجا تصاحب کند.

حجت الاسلام مهرپویان ادامه داد: مامون عباسی پس از ورود امام رضا(ع) به توس محفل بزرگی به عنوان تفویض خلافت راه انداخت و در این مجلس گفت که خلافت را به امام رضا(ع) تفویض می کند اما امام رضا(ع) که به توطئه مامون واقف بودند در مقابل سخن مامون فرمودند که اگر این خلافت حق خدایی باشد، قابل خلع نیست و اگر این خلافت را خدا به تو داده چگونه ممکن است که آن را به فرد دیگری ببخشی.

وی گفت: مامون عباسی که دید در این توطئه شکست خورده است، از همان زمان تصمیم به قتل امام رضا(ع) گرفت و در نهایت ایشان را مسموم کرده و به شهادت رساندند.

مسئول  فرهنگی حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر اینکه سیره رضوی باید سرلوحه عمل مسئولان جامعه اسلامی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: رابطه امام و مأموم در سیره امام رضا(ع) بسیار پررنگ است که مردم و مسئولان می توانند از آن بهره ببرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha