جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام محمد فلاح

حوزه/ حجت الاسلام فلاح با بیان این که بزرگ‌ترین درسی که تشیع باید از حضرت زهرا(س) فرابگیرد، درس ایستادگی در مسیر ولایت تا پای جان است، گفت: دفاع حضرت فاطمه(س) از ولایت، نشان‌دهنده این است که تشیع یک مذهب سیاسی است چراکه این مذهب همگام با مسائل سیاسی و این بحران شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام محمد فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گناباد گفت: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) تکلیف پس از رسالت خود را خصوصاً در ماجرای غدیر خم که بزرگ‌ترین واقعه اسلامی تاریخ زندگی پیامبر بود، مشخص کردند.

این محقق حوزوی اظهار کرد: آن چیزی که بعد از رحلت پیامبر(ص) رخ داد، عمل نکردن  مردم به امر الهی ولایت امیرالمومنین(ع) بود و حضرت زهرا(س) به‌عنوان یک میراث دار پیامبر گرامی اسلام(ص) به دفاع از ولایت پرداخت و دفاع حضرت نشان‌دهنده این است که تشیع یک مذهب سیاسی است.

وی بابیان اینکه تمامی فعالیت‌ها و موضع‌گیری حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(س) تا لحظه شهادت سیاسی بود، افزود: حضرت زهرا(س) با توجه به بانو بودن برای حضور در اجتماع محدودیتی‌های داشتند، اما ایشان وقتی موضوع دفاع از ولایت مطرح می‌شود با تمام وجود ایستادگی می‌کنندريال لذا بزرگ‌ترین درسی که تشیع باید از حضرت زهرا(س) فرابگیرد، درس ایستادگی در مسیر ولایت تا پای جان است.

حجت الاسلام فلاح، مهم‌ترین نکته در خطبه فدک را حق اهل‌بیت (ع) دانست و افزود: پذیرش غصب فدک از سوی اهل‌بیت(ع)، مصداق ظلم‌پذیری بود و بر اساس مفاهیم اسلامی و قرانی مسلمان می‌توانند مظلوم باشند، اما حق ظلم‌پذیری را ندارند و حضرت زهرا(س) در خصوص فدک ایستادگی کردند.

عزاداری ایام فاطمیه هیچ منافاتی با وحدت شیعه و سنی ندارد

وی با اشاره به اینکه عزاداری ایام فاطمیه هیچ منافاتی با وحدت شیعه و سنی ندارد، افزود: عزاداری مطلوب در زمینهٔ حضرت زهرا(س) عزاداری است که بدون اینکه تحریک احساسات دیگران را به همراه داشته باشد، آن‌ها را به فکر وا‌ دارد و سؤالاتی که حضرت زهرا(س) در تاریخ به یادگار گذاشتند باید در مراسم عزاداری تبیین شود.

حجت الاسلام فلاح گفت: تشیع در ایام فاطمیه از مظلومیت، ظلم و مصائب تاریخی واردشده بر حضرت زهرا(س) بدون توهین و جسارت به کسی صحبت می‌کند، چراکه هر انسان باوجدانی باید به سؤالات تاریخ زندگانی حضرت زهرا(س) ازجمله علت تدفین شبانه حضرت و شهادت آن حضرت در سن جوانی و در فاصله بسیار کم از رحلت پیامبر(ص) پاسخ دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha