جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رضا عیسی نیا

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حضور ۱۴ میلیون نفر با حقوق ۸۰۰ هزار تومان زیرخط فقر هستند یا ۲۰ میلیون حاشیه نشین در ۱۷ استان اقتصاد ما را دچار بی ثباتی می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتررضا عیسی نیا امروز در کرسی ترویجی ثبات سیاسی در نظام مردم سالاری دینی با ذکر این مطلب که مساله ثبات سیاسی امری نوپدید در نظریه پردازی سیاسی نیست گفت: از زمان ارسطو این بحث در مکاتب و جایگاه های مختلف مد نظر بوده است.

وی افزود: به عنوان مثال ارسطو در بحث پیشگیری از انقلاب 7 اندروز به حکومتها میدهد که شامل همسویی بین سرشت نظام سیاسی و آموزشی است؛ نکته دوم این است که دولت‏ها از هر کاری که مخالف آن قوانین هستند از آن پرهیز کنند.

این محقق، وجود دشمن فرضی را اصلی مهم از عناصر ثبات زا از منظر ارسطو دانست گفت: زیرا ترس از خطر باعث می ‏شود که جامعه به یک پایداری برسد؛ آمریکا این بحث را به شدت دنبال میکند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پرهیز از نفاق و کشمکش بین فرمانروایان را از دیگر اصول تاثیرگذار در این عرصه دانست و تصریح کرد: ارسطو در ادامه به عنصر قناعت فرمانروایان اشاره میکند؛ عنصر دیگری که ارسطو بیان میکند پیشگیری در اختلاس در اموال عمومی است.

عیسی نیا در ادامه با اشاره به گفته کنفوسیوس در این حوزه گفت: امام علی(ع) نیز به عناصر مختلفی اشاره میکند که شامل عدم ضایع کردن اصول، عدم روی آوردن به فروع، عدم توجه به شایستگان و نخبگان جامعه، عدم مقدم داشتن فرومایگان و به حاشیه راندن فرومایگان است.

وی با ذکر این مطلب که مباحث مطروحه در زمینه ثبات سیاسی تا کنون در حد مباحث نظری باقی مانده است، عنوان کرد: نباید در بیان تعریف مخاطب را دچار گیجی کنیم در تبیین ثبات سیاسی یا به عامل اقتصادی نظر می اندازیم یا جامعه شناختی داریم یا مسایل اقتصادی مهم است.

مدرس دانشگاه بیان کرد: حضور 14 میلیون نفر با حقوق 800 هزار تومان زیرخط فقر  یا 20 میلیون حاشیه نشین در 17 استان اقتصاد ما را دچار بی ثباتی می کند.

وی گفت: در عرصه فرهنگ سیاسی نیز باید به بحث احزاب و مشارکت زنان و نقش آن در ثبات سیاسی نظر افکند؛  متاسفانه در تعریف سیاسی آشفتگی مفهومی داریم و در تعریف کامل ثبات سیاسی مشکل داریم که باید فعالیت های علمی بیشتری در این بحث صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha