شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کارگاه غدیر پژوهی تربیت استاد ویژه طلاب سطوح عالی

حوزه/ سلسله کارگاه های تخصصی غدیر پژوهی ویژه تربیت استاد، برای طلاب سطوح عالی در قم با حضور۴۰۰ نفر در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سعید شاه آبادی در ادامه سلسله نشست های  کارگاه تخصصی غدیر پژوهی که در نماز خانه مدرسه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در قم برگزار شد، گفت: اولین دعوت آشکار پیامبر(ص) در" یوم الدار "با ولایت حضرت علی(ع) همراه بوده؛ نه تنها در یوم الدار، بلکه هر جا سخن از دعوت اسلام است با ولایت همراه بوده است.

استاد حوزه عنوان کرد: مسئله همراهی ولایت حتی در زمانی که پیامبر خاتم(ص) وارد غار حراء می شود، مطرح بوده و از این بالاتر در سراسر زندگی ایشان هم مسئله ولایت مشاهده می شود و از همین رو همواره رسول خاتم(ص) مردم را به پذیرش و پیروی از ولیّ خدا دعوت و رهنمون می کردند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: در مورد ولایت اهل بیت(ع) می توان به مسائلی چون خلقت نوری، وحدت نفسی و خلقت بشری اشاره کرد و اگر خلقت نوری را قبول کنیم، بسیاری از روایات قابل حل می شود.

حجت الاسلام  شاه آبادی با اشاره به فضائل اهل بیت(ع) ابراز داشت: فضائل اهل بیت(ع) ذاتی و کمالی می باشند؛ ذاتی، یعنی حجت بر خلق و انوار الهی بودن  است و کمالی، یعنی فضائل ظاهری ایشان است که در سطح عمومی جامعه و در مقام احتجاج مطرح است.

محقق و پژوهشگرحوزه عنوان کرد: یکی از مهمترین صفات نور الهی است؛ روایت متعددی از شیعه و سنی در این رابطه وارد شده که دلیل بر اهمیت این موضوع است و همگی دلالت بر این موضوع داردکه ولایت همیشگی و از نور الهی است و از خود نور خدا انشقاق یافته و خلق شده است.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: همه این روایات دلیل بر این است که غدیر، اختصاص به زمان خاص نداشته است، بلکه در ارتباط با همه دورانها و مناسبت ها است.

حجت الاسلام شاه آبادی ابراز داشت: مسئله دیگر درباره همراهی ولایت وحدت نفسانی خاتم الانبیاء و سید الاوصیاء(ع) است؛ وحدت نفسانی در اینجا به معنای این است این دو  بزرگوار، نفسا یکی می باشند و از نور واحد خلق شده اند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha