شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین غیب غلامی

حوزه/ استاد حوزه بر لزوم دقت و توجه در خصوص مسائل تاریخی به خصوص روایاتی که در زمان بنی امیه و بنی عباس بر علیه پیامبر و اهل بیت(ع) نوشته شده است تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین غیب غلامی، امروز در نشست علمی «آشنایی اجمالی با همسران پیامبر(ص)» گفت: امروزه در حال جنگ اعتقادی با گروه‌ها، افکار و مذاهب هستیم؛ لذا نباید بهانه به دست دیگران بدهیم.

این استاد حوزه با اشاره به بحث ۳۰ زن برای پیامبر(ص) ادامه داد: بنی امیه و اعداء ائمه(ع) در سیر تاریخ‌نویسی دست داشته‌اند؛ لذا اگر روایتی سند درستی هم داشته باشد، نباید گول این مسائل را بخوریم و به تاریخ هایی استناد کنیم که باعث وهن پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین غیب غلامی تصریح کرد: مقرب بودن مروان و پدر مروان توسط عثمان همه دستی برای توجیه ارکان جور بود که نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ روایات بخاری در بیانی که عبدالله بن زبیر و عمر دارند در مورد شخصیت عثمان کافی است و نشان می دهد بنی امیه در این جریانات دست داشته‌اند.

این استاد حوزه ادامه داد: با اثبات تعدد زوجات اعم از قلیل یا کثیر وجهی که در ذهن مولف است که اصلاح جامعه بوده و یا نیت خیر، چیزی را حل نخواهد کرد و در ذهن عمومی برداشت ظاهری از این موضوع خواهد شد.

این محقق حوزوی بیان کرد: گاهی کسی چندین جلد کتاب می‌نویسد تا هدف و غرض اصلی خود را بیاورد مانند آنچه عبدالرزاق در مورد فدک و حضرت زهرا(س) بیان کرده و حتی سبب شده تا برخی او را شیعه بدانند.

وی اظهار کرد: اگر در این نوشته جات، حق حضرت خدیجه کبری و حق مطلب در باب عایشه بیان شود بسیار مفید است و هدف مقدس خواهد شد؛ لذا نباید طوری حرکت کنیم که ضربه بخوریم؛ زیرا با سوابقی که ما از بنی امیه داریم نباید زیر بار هر حرف تاریخی برویم و باید مدار را قرآن و سنت قرار دهیم و در این راه جهاد کنیم.

این محقق افزود: ما هرگز نباید زیر بار اشتباهات تاریخی برویم؛ زیرا وظیفه ما امر به معروف و نهی از منکر است و وظیفه جدل هم با آنان نداریم؛ به عنوان مثال همین کتب سته اهل سنت در ۵۰ سال حکومت متوکل عباسی نوشته شده است و نمی توان به همه روایات استناد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha