شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدرسه علمیه صدر

حوزه/ حجت الاسلام سویزی با بیان این که کسب علم و تقوا دو رکن مهم برای یک طلبه محسوب می شود، گفت: خوب درس خواندن در سال های اول طلبگی نقش بسزایی در توانمندی علمی طلاب خواهد داشت.

حجت‌الاسلام علی‌محمد سویزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به روند پذیرش طلاب در این مدرسه، گفت: مدرسه علمیه صدر (مشکات) واقع در بازار تهران از داوطلبان ورود به حوزه از مقطع دیپلم پذیرش می کند و داوطلبین مقطع لیسانس و بالاتر در شعبه علی بن موسی الرضا(ع) مدرسه مشکات که در روستای پلایین نزدیک حرم مطهر امام خمینی(ره) واقع است، پذیرش می شوند.

وی ادامه داد: امسال پذیرش در مدرسه صدر به دو گونه انجام شد؛ هم از طریق مرکز مدیریت و هم از طریق آزمون داخلی مدرسه. بعد از انجام مصاحبه شفاهی و آزمون کتبی و گذراندن دوره های اختبار و تثبیت، در نهایت 17 نفر به عنوان داوطلبین جدیدالورود به حوزه علمیه جذب شدند.

معاون آموزش مدرسه صدر تهران با بیان این که فقط سه پایه تحصیلی در مدرسه صدر دایر می باشد، بیان داشت: ظرفیت مدرسه حدود 90 نفر است. ولی هم اکنون 17 نفر در پایه اول، 17 نفر در پایه دوم، و 18 نفر در پایه سوم مشغول به تحصیل هستند و در کل 52 نفر در این مدرسه حضور دارند.

وی تصریح کرد: سعی کردیم افرادی که به تحصیل علوم دینی علاقمند هستند، و سطح علمی خوبی دارند و به مبانی ولایت فقیه و انقلاب اسلامی معتقد هستند، در اولویت پذیرش قرار داشته باشند.

حجت الاسلام سویزی با اشاره به برنامه های آموزشی مدرسه علمیه صدر، گفت: برنامه ها و کلاس های درسی این حوزه از ساعت 7 صبح شروع می شود و تا 6 بعد از ظهر ادامه دارد. به عبارت دیگر در این بازه‌ی زمانی کلاس های درسی، جلسات مطالعه، مباحثات علمی، ورزش و تفریح و استراحت طلاب تدارک دیده شده است.

معاون آموزش مدرسه صدر افزود: از ساعت 6 بعد از ظهر، وقت طلاب در اختیار خودشان بوده و می توانند برنامه علمی، ورزشی و پژوهشی برای خود در نظر بگیرند یا در جلسات مذهبی و سخنرانی علما شرکت کنند.

وی با اشاره به الزام بیتوته طلاب در مدرسه، ادامه داد: طلاب باید از شنبه تا پنجشنه ظهر در مدرسه حضور داشته باشند، زیرا بیتوته کردن طلاب برکات ویژه‌ای برای آنان دارد. مثلا بهرمندی از زمان بین الطلوعین یکی از این برکات است و طلابی که شب را در حوزه بوده اند، این امکان برای ایشان وجود دارد که بعد از نماز صبح از این زمان که مورد سفارش اهل بیت(علیهم‌السلام) هم می باشد نهایت استفاده معنوی و علمی را ببرند و اغلب طلاب در بین الطلوعین به مباحثه علمی مشغول هستند.

معاون آموزش مدرسه علمیه صدر تهران عنوان داشت: در طول ایام هفته نیز هر شب برنامه های ویژه ای برای طلاب تدارک دیده شده است. روزهای شنبه و سه شنبه فعالیت های ورزشی برای طلاب در نظر گرفته شده است. روزهای یکشنبه سلسله نشست‌های سیاسی - اجتماعی با حضور شخصیت های حوزوی و سیاسی در راستای بصیرت افزایی و آگاهی بخشی طلاب برگزار می شود. روزهای دوشنبه برنامه استخر برای طلاب هماهنگ شده است.

وی ادامه داد: سه شنبه شب‌ها طلاب در هیئت مکتب الثقلین مدرسه علمیه صدر که هر هفته برگزار می شود، حضور می یابند. و چهارشنبه شب‌ها در درس اخلاق حضرت آیت الله جاودان در حسینیه شیخ مرتضی زاهد شرکت می‌کنند.

معاون آموزش مدرسه صدر تهران با اشاره به تاثیر آزمون های هفتگی در ارتقای سطح علمی طلاب، گفت: آزمون های هفتگی که از دروس هر پایه می باشد در روزهای پنجشنبه برگزار می شود و همه طلاب مؤظفند در این آزمون شرکت کنند.

وی افزود: برای طلاب پایه اول در اول هر سال تحصیلی کلاس روش تحصیل علوم دینی و حوزوی برگزار می شود و توسط یکی از اساتید که از قم می آیند این درس را تدریس می کنند. روش مطالعه، اهمیت پیش مطالعه، پس مطالعه و مباحثه در ارتقای سطح علمی، نحوه درست مباحثه علمی، شیوه صحیح نشستن در کلاس و یادگیری مفهومی و علمی دروس و نظایر این مسائل در این کلاس به طلاب توضیح داده می شود.

حجت الاسلام سویزی با اشاره به فعالیت های پژوهشی مدرسه صدر، بیان داشت: با توجه به سطح علمی طلاب این مدرسه، متناسب با پایه تحصیلی شان برنامه های پژوهشی در نظر گرفته ایم. برای طلاب پایه اول آشنایی با منابع، و برای پایه های دوم و سوم کلاس های روش تحقیق و پژوهش و انتخاب موضوع برای تحقیق توسط اساتید مربوطه، به عنوان فعالیت پژوهشی در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به برنامه های تهذیبی و علمی مدرسه صدر ویژه ماه مبارک رمضان، عنوان داشت: الان دو سال پیاپی توفیق این را یافته‌ایم که به اتفاق همه طلاب ماه مبارک رمضان را در نجف اشرف حضور داشته باشیم. در طول این مدت، طلاب هم از فضای معنوی و تربیتی ذوات مقدسه بهرمند می شوند و هم در کلاس های مکالمه عربی و آموزش تفسیر علوم قرآنی شرکت می کنند.

حجت الاسلام سویزی در پایان با بیان این که کسب علم و تقوا دو رکن مهم برای یک طلبه محسوب می شود، گفت: خوب درس خواندن در سال های اول طلبگی نقش بسزایی در توانمندی علمی طلاب خواهد داشت. و در کنار درس خواندن، فضای معنوی و انگیزه طلبگی خود را با نماز شب و نافله حفظ کنند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha