جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام و المسلمین امامی

حجت الاسلام و المسلمین امامی با اشاره به تفاوت اسماء و صفات در خداوند با انسان گفت: اسماء در خداوند عین ذات و ازلی و ابدی است و در انسان عین ذات نیست بلکه به شکلی عارض ذات و عنایت الهی است. با این همه این انسان است که می تواند با دانش خویش به جایی برسد که کسی در هستی بدان دست نیافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمین امامی صبح امروز، در درس اخلاق مدرسه مهدی موعود(عج) شهرستان دیر، درباره اهمیت علم آموزی گفت: اگر گفته شود دین اسلام، دین دانش و آموزش برای زندگی سعادتمندانه دنیوی و اخروی بشر است، سخنی ناحق، گفته نشده است. اهمیت علم و دانش در اسلام به قدری است که اولین کلمه ای که جبرئیل به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفت؛ «اقرأ» (بخوان)! بی گمان ارزش انسان در آموزه های قرآنی به دانش است؛ از این رو است که تسخیر فرشتگان و هستی، زمانی برای انسان، شدنی شد که خداوند به انسان اسمای خویش را تعلیم داد و انسان به دانش اسمایی آگاه شد.

استاد حوزه افزود: این آگاهی هر چند به شکل آگاهی حضوری و شهودی است که از آن به دانش وجودی نیز تعبیر می شود؛ زیرا در جان وجود انسان جای می گیرد و بخشی بلکه همه وجود وی را شکل می بخشد که در تعبیر مولوی «ای برادر تو همه اندیشه ای ـ مابقی جز استخوان و ریشه ای» به خوبی تبیین شده است. با این همه، دانشی دارای ارزش است که انسان را به مقام خودش بازگرداند و از هبوط، به مقام عروج رساند و صعود دوباره ای را از خاک به عرش افلاک برین تا عرش سدره المنتهی آغاز کند.

وی ادامه داد: از این روست که قرآن ارزش و اعتبار آدمی را به دانش اسمایی دانسته است که دانش، توانایی و ظرفیت به همه آن چیزهایی است که خداوند را به خداوندی متصف ساخته است. آدمی با دانش اسمایی می تواند به کمال مطلق برسد.

حجت الاسلام و المسلمین امامی با اشاره به تفاوت اسماء و صفات در خداوند با انسان  گفت: اسماء در خداوند عین ذات و ازلی و ابدی است و در انسان عین ذات نیست، بلکه به شکلی عارض ذات و عنایت الاهی است. با این همه این انسان است که می تواند با دانش خویش به جایی برسد که کسی در هستی بدان دست نیافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha