شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله نمازی کاشان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در کاشان با بیان اینکه سلامت روح انسان به میزان سلامت جسم اهمیت دارد، گفت: غذای روح انسان با آرامش و تقرب خداوند کامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، امروز در پنجمین همایش ملی «قرآن، عترت و سلامت» در دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: سلام و سلامت به معنای پاکیزه بودن و پاکی انسان از تمام بیماری‌های روحی و جسمی است، واژه سلام، شعار بهشتیان و خداوند سرچشمه سلامت است.

نماینده ولی‌فقیه در کاشان تصریح کرد: سلامت به معنای کامل، شامل سلامت روح و جسم است و منشأهای متفاوتی دارد، اولین منشأ سلامت انسان، سلامت والدین است؛ اگر ژن پدر و مادر مخدوش باشد، فرزند حاصل از سلامت برخوردار نیست.

وی افزود: یکی از کارهایی که در جمهوری اسلامی باید انجام شود، آگاهی جامعه نسبت به تغذیه است چراکه یکی از منشأهای سلامتی، تغذیه است، مقدار، نوع و زمان تغذیه باید در نظام سلامت موردبحث و اطلاع‌رسانی قرار گیرد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به کامل بودن ذات خداوند گفت: خداوند تمام نیازهای سلامت انسان را فراهم کرده است، هم نیازهای تکوینی و هم نیازهای تشریعی؛ نماز را خداوند تشریع کرد برای سلامت روحی و جسمی، اگر جامعه بخواهد سالم بماند، باید اهل نماز باشد، نماز نزدیک‌ترین راه رسیدن به خداوند متعال است.

آیت‌الله نمازی روزه را عامل سلامت جسمی انسان دانست و بیان کرد: در سال‌های اخیر، دانشمندان غیر اسلامی هم در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که روزه باعث سلامت جسمی انسان است.

وی، با اشاره به دیگر نیازهای تشریعی انسان تأکید کرد: خداوند ازدواج را مایه آرامش و سلامت انسان قرار داده است، جوان تا قبل از ازدواج، دچار ناآرامی و استرس است و با ازدواج به آرامش خاطر می‌رسد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی بعضی خوردنی‌ها حلال و بعضی دیگر حرام هستند، ما امروز در پرتو حکومت اسلامی باید آنچه را در نظام تشریع در باب خوردنی‌ها آمده است را مورد آزمایش قرار دهیم و مستندسازی کنیم و برای خوردنی‌های حرام، علت علمی ارائه کنیم.

وی، با اشاره به کلام امام رضا (ع) افزود: خداوند خوردن و آشامیدن چیزی را مباح نکرده است مگر به این دلیل که در خوردن و آشامیدن آن، سودی قرار دارد و چیزی را حرام نکرده است مگر به این دلیل که در خوردن آن ضرری وجود دارد.

آیت‌الله نمازی تصریح کرد: هر حرفه صنفی، فقه و اخلاق مرتبط با خود را دارد، در باب طبابت هم فقه و اخلاق طبابت را داریم، از نگاه توحیدی، طبابت شغل نیست بلکه مسئولیت است؛ همان‌طور که جامعه به عالم با تقوا احتیاج دارد، به طبیب حاذق هم نیاز دارد.

وی، ضمن منع پزشکان از نگاه ثروت‌اندوزی اظهار کرد: طبیب نباید نگاه ثروت‌اندوزی داشته باشد، پزشکان باید خدمت به خلق را در اولویت اهداف خود قرار دهند؛ در بین کتب علمی، جای کتاب طبابت و فقه خالی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha