جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کنفرانس بین‌المللی مرکز مدرن لایبنیتس در برلین

حوزه/ کنفرانس بین‌المللی با عنوان "اسلام به عنوان حوزه معرفت‌شناسی؛ گرفتاری امپراتوری آلمان و عقاید شرقی در جهان آلمانی زبان از سال ۱۸۷۰" یازدهم و دوازدهم اکتبر ۲۰۱۸ در مرکز مدرن لایبنیتس در برلین برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کنفرانس بین‌المللی با عنوان "اسلام به عنوان حوزه معرفت‌شناسی؛ گرفتاری امپراتوری آلمان و عقاید شرقی در جهان آلمانی زبان از سال 1870" یازدهم و دوازدهم اکتبر 2018 در مرکز مدرن لایبنیتس در برلین برگزار می‌شود.

به گزارش سایت مرکز اطلاعات و ارتباطات برای تحقیقات تاریخی، موضوع اصلی بسیاری از بحث‌ها و مذاکرات اجتماعی و علمی در آلمان، اسلام است. این مباحث مهم در مورد موضوعاتی نظیر وضعیت و حقوق پناهندگان، کارگران مهاجر، زنان و حجاب و تعلق اسلام و مسلمانان به آلمان است.

در این مباحث همچنین به دیدگاه‌هایی مانند جنبش روشنفکری، سکولاریزاسیون و حرکت تاریخی مسیحیت و یهودیت اشاره می‌شود. چنین دیدگاه‌هایی اغلب در مقابل ادعای عدم توانایی اسلام برای رسیدن به روشنگری، سکولاریزاسیون یا اصلاحات قرار دارد. در این میان آثار منتشر شده و بیانیه‌هایی درباره "اسلام" که ادعاهای اخلاقی، تاریخی و سیاسی را بازتولید می‌کنند، روزانه افزایش می‌یابد. از این‌رو به نظر می‌رسد "اسلام" به یکی از اصلی‌ترین مسائل حال و آینده جامعه آلمان تبدیل شده است.

این ایده که "اسلام" خود یک مسئله مهم سیاسی برای سیاست آلمان است، سابقه تاریخی دارد: در اواسط قرن بیستم، کارل هاینریش بکر، اسلام شناس و دولتمرد آلمانی در اولین شماره از مجله تازه تاسیس و معروف اسلام، به تحلیل این ایده پرداخت. علاوه بر این، اسلام در تبلیغات جنگ جهانی اول و دوم مورد استفاده قرار گرفت. ربکا هابرمارس، پروفسور دانشگاه گوتینگن در رشته تاریخ مدرن در این باره گفت:«در آن زمان امپراطوری آلمان نه تنها با پروتستانتیسم و کاتولیک، بلکه با اسلام نیز در "جنگ فرهنگی" بود. از این‌رو حتی می‌توان ادعا کرد که اسلام بخشی بی‌نشان از تاریخ آلمان است.»

با این حال، در بحث‌های آکادمیک و گفت‌وگوهای آلمانی، کمبود آثاری که در حوزه "تاریخ شناخت اسلام" باشد، احساس می‌شود، این در حالی است که وجود این آثار می‌تواند ابعاد تاریخی، معرفت‌شناسی و سیاسی از اسلام را در چارچوب تحلیلی یکپارچه مورد توجه قرار دهد. از این رو این کنفرانس به دنبال کشف و توسعه دیدگاه‌های تاریخی و علمی و استفاده از آن‌ها برای توصیف دوباره "اسلام" در زبان آلمانی، به عنوان حوزه معرفت‌شناسی است.
علاقمندان به شرکت در این کنفرانس، می‎‌توانند تحقیقات خود را در یکی از موضوعات زیر انجام دهند:

1- اسلام به عنوان یک مفهوم تاریخی
2- اسلام، شرق‌شناسي و مطالعات منطقه‌ای
3- اسلام، نژاد و جنسیت
4- اسلام به عنوان دین، لیبرالیسم و سکولار
متقاضیان باید خلاصه مقاله خود را (حداکثر 500 کلمه) تا 30 می 2018 به آدرس موسسه ارسال کنند. همچنین کمک‌هزینه‌هایی (محدود) برای سفر و اقامت پذیرفته‌شدگان وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.hsozkult.de/event/id/termine-36712?title=islam-as-epistemic-field-imperial-entanglements-and-orientalism-in-the-german-speaking-world-since-1870&recno

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha