شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
 آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: بر اساس روایات وارده کار کسی که امر خود را به خدا ترجیح داد به سامان نمی رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، گفت: یکی از موضوعات مهم در شناخت ارزش ها، موانع تحقق و همچنین مراتب آنها است.

ایشان گفت: انسان همیشه باید آماده دفاع از خود در مقابل نفس باشد یعنی نباید هیچگاه فریب نفس را بخورد؛ اموری است که از نظر شرع منع حرمتی ندارد ولی در شرایطی این کار احکام بسیار مهمی در حوزه ثانوی ایجاد می کند که قطعا در آن صورت نگاه به آن عمل متفاوت خواهد بود.

استاد حوزه بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی امر ولی فقیه به عنوان یک ضرورت مطرح شد و امر مباحث به حکم امر ولی امر به امر واجب مبدل شد، زیرا تفاوت عناوین ثانویه با احکام اولیه این تفاوت را ایجاد کرد؛ از دیگر سوی،  گاهی در شرایطی هوای نفس به امری، مباح است ولی وقتی عنوان ثانویه ای بر آن بار می شود حرمت پیدا می کند.

ایشان اظهارکرد: خداوند متعال در حدیثی قدسی بیان می دارند که اگر بنده ای امر من را به میل خود مرجح کند فرشتگان را برای حفاظت از وی مامور می کند و آسمان و زمین را کفیل رزق او قرار می دهم تا بدون زحمت به آنها برسد، البته اگر بشر نیز چنین نکرد به دلیل اینکه این دنیا دار ابتلا و امتحان است به سرعت تنبیه نمی شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: آنچه از روایات بر می آید آن است که کار کسی که امر خود را به رضایت الهی ترجیح داد به نتیجه نمی رسد، یعنی آنها به رغم اینکه تصور می کنند انسان های دانایی هستند در شناخت مصالح ناموفق خواهند بود و به حدی غرق در دنیا می شوند که از شناخت حق درخواهند ماند.

ایشان با ذکر این مطلب که لازمه مقابله با هوای نفس شناخت مسائل دینی و دستورات الهی است تصریح کرد:  انسان در مقام ولایت تکالیفی پیدا می کند که افراد ساده چنین تکالیفی ندارند و به همین شکل گاهی مساله ای برای افراد عادی مستحب ولی برای یک فرد در حالت خاص واجب می شود که در این زمینه می توان به شرایط خاص همسران پیامبر اشاره کرد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: امام راحل همیشه تاکید داشتندکه روحانیت نباید کاری کند که تاثیر نادرست در جامعه داشته باشد، چون مورد توجه مردم هستند و اگر اشتباهی از آنها سر بزند اثرات سوئی به دنبال دارد؛ زیرا هم موجب بی اعتنایی مردم به اوامر شرعی می شود و هم اینکه کل روحانیت با این کار مورد خطاب و نقد مردم قرار می گیرند.

ایشان اظهارکرد: رفتار انسان ها در برخی مواقع و به واسطه برخی پست ها و موقعیت های اجتماعی و سیاسی متغیر خواهد بود، ولی باید به سان امام علی(ع) سعی کنند که این شرایط باعث برتری یافتن آنها در زندگی مادی بر دیگران نشود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha