شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
صفایی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت مساجد در طرح شبهات دینی جوانان و برپایی کرسی‌ های آزاد‌ اندیشی تاکید کرد.

حجت الاسلام میکائیل صفایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با تاکید بر لزوم احیای کارکردهای مساجد ابراز داشت: با توجه به اینکه در هر محله ‌ای، مسجدی وجود دارد، نمازگزاران می ‌توانند با تشویق حضور جوانان و سالخوردگان، گروه همدلی و همفکری تشکیل دهند.

وی افزود: مساجد در دوران دفاع مقدس، در تمام عرصه ‌های اجتماعی و فرهنگی حرف اول را می ‌زدند، امروز هم می ‌توانند مراکزی برای طرح و پاسخ به مباحث و شبهات دینی جوانان و کرسی‌ های آزاداندیشی باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آبادی مساجد مستلزم رفتن به سمت طرح کرسی های آزاداندیشی در مسجد است، گفت: مسجد در صدر اسلام چنین جایگاهی داشت، حتی اهل بیت(ع) برای بحث و مناظره، مخالفانشان را به مسجد دعوت می کردند لذا کرسی های آزاد اندیشی پیش از آنکه در دانشگاه باشد باید در مسجد احیا شود.

وی همچنین مسجد را یک مکان امن فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده ‌ها، نمی ‌توانند فرزندان خود را با خیال آسوده به برنامه ‌های فرهنگی هنری موسسات و دیگر مراکز بفرستند، در حالی که نسبت به مساجد آرامش خاطر دارند اما لازم است، مساجد، تمام ساعات به روی مردم باز باشند تا بتوانند مراکزی برای رفت و آمد مردم باشد.

حجت الاسلام صفایی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی رسانه‌ ها در مورد نقش اثرگذار مساجد تاکید کرد: در عصر امروز تنها نباید به عمران ظاهری مساجد اکتفا کرد، بلکه عمران معنوی آن ‌ها هم حائز اهمیت است که نباید غافل شد، هر روز باید چراغ مساجد روشن باشن و ائمه جماعات و هیئات امنای برای اقامه نماز زمینه حضور مردم را رونق ببخشند.

وی اظهار داشت: توجه به بهداشت و نظافت مساجد موضوعی است که در بسیاری از کشورها نسبت به آن اهتمام ویژه ‌ای می ‌شود، در کشور ما نیز در این زمینه باید برنامه‌ ریزی داشت، یک مسجد نمونه و تراز اسلامی باید از هر جهت حرفی برای گفتن داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر نقش ائمه جماعات خاطرنشان کرد: ائمه جماعات مساجد و روحانیون نقش محوری در فعال کردن برنامه های مساجد دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha