جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حلقه های معرفتی

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که در این دوره حدود ۱۵ حلقه تربیتی با حضور طلاب جدید الورود حوزه علمیه مازندران تشکیل شده است، گفت: در این حلقه ها که در روز دو مرحله تشکیل می شوند، مهم ترین مباحث مربوط به حوزه و تحصیل در این مراکز دینی تبیین و تشریح می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مازندران، حجت الاسلام طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب شرکت کننده در دوره «میثاق طلبگی» به تشکیل حلقه های تربیتی در این دوره یک هفته ای اشاره کرد و گفت: این حلقه های انس یا تربیتی از سوی معاونان تهذیب و اساتید جوان مدارس علمیه مدیریت می شود.

وی با بیان این که در این دوره حدود 15 حلقه تربیتی با حضور طلاب جدید الورود حوزه علمیه مازندران تشکیل شده است، افزود: در این حلقه ها که در روز دو مرحله تشکیل می شوند، مهم ترین مباحث مربوط به حوزه و تحصیل در این مراکز دینی تبیین و تشریح می شود.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که در این حلقه های انس میزان انگیزه و علاقه مندی طلاب به تحصیل در حوزه علمیه، وظیفه شناسی و سازگاری طلاب با فضای حوزه مورد بررسی قرار می گیرد، بیان داشت: میزان انگیزه و علاقه مندی یک طلبه در تحصیل در حوزه علمیه مسأله مهمی است که از سوی مشاوران حاضر در دوره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با بیان این که حلقه های انس دارای درس نامه های مشخصی هستند که از سوی معاونان تهذیب و اساتید حاضر در دوره تدریس و تبیین می شود، خاطرنشان کرد: حلقه های تربیتی بستر بسیار مناسبی برای ارتباط با افراد گروه و همچنین آشنایی با افکار و عقاید طلاب جدید الورود است.

وی با اشاره به این که یکی از مسائلی که در این دوره یک هفته و به ویژه در حلقه های معرفتی دنبال می کنیم شناخت از ذهنیت طلاب از فضای کلی حوزه و روحانیت است، بیان داشت: در این حلقه های تربیتی معاونان تهذیب و اساتید مشاور با گفت و گو و تعامل چهره به چهره با طلاب از ذهنیت آنها از حوزه و روحانیت مطلع می شوند و در صورت دقیق نبودن آن را اصلاح خواهند کرد.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که متأسفانه امروز به دلیل تبلیغات منفی و دروغین دشمنان علیه حوزه و روحانیت، یک سری ذهنیت های اشتباه و غلط نسبت به روحانیت در جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید این گونه ذهنیت ها در تعامل چهره به چهره با مردم به ویژه نسل جوان اصلاح شود.

وی در ادامه سخنان خود تهذیب و اخلاق را یکی از مهم ترین ویژگی های نظام تربیتی در حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: یک روحانی بدون اخلاق و تهذیب  نمی تواند به وظیفه خطیری که عهده دار آن است به نحو مطلوب عمل کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که علم بدون تقوا و عمل سودی به حال فرد و جامعه اسلامی نخواهد داشت، افزود: اگر علم با اخلاق و تقوا همراه نباشد، نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه ممکن به جامعه ضرر هم وارد کند.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که علما و مراجع بزرگ دینی همواره بر توجه به مسائل اخلاقی و تربیتی در حوزه تأکید داشته اند، بیان داشت: امروز نیز مباحث اخلاقی جزء محوری ترین امور حوزه محسوب می شود.

وی با بیان این که امروز جامعه توجه خاصی به اخلاق، رفتار و اعمال طلاب و روحانیان دارد، خاطرنشان کرد: این ویژگی ها باید به گونه ای باشد تا مردم را به سمت دین و معنویت دعوت کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به این که در دوره یک هفته ای میثاق طلبگی بسیاری از دغدغه های هر یک طلاب جدید الورود مورد تبیین و بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: اساتید مشاور حاضر در این دوره پاسخ ها و راهکارهای لازم برای رفع این دغدغه ها را نیز به طلاب ارائه خواهند داد.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که فضای کلی دوره به گونه ای است که طلاب به راحتی بتوانند مسائل و دغدغه های خود را به اساتید بیان کنند، گفت: رفع این دغدغه ها و سؤوالات می تواند در موفقیت طلاب در مسیر تحصیل کمک بسیاری کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha