جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حمید بهرامپور

​حوزه/ معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار گفت: طلبه ای که تنها بر روی آموختن صرف دروس حوزوی تکیه کند، هرگز نمی تواند یک روحانی موفق، انقلابی و تحول گرا باشد، از همین رو بزرگان دین تاکیدات بسیاری درباره تزکیه و تهذیب نفس دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حمید بهرامپور پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه سفیران هدایت حضرت ولیعصر(عج) شهرستان بیجار، اظهار داشت: یکی از مسایل مهم در طول تحصیل برای طلاب مدارس علمیه، تهذیب و تقوا است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار با اشاره به اینکه تهذیب یکی از ستون های اصلی مدارس علیمه محسوب می شود، گفت: مهمترین و اصلی ترین اختلاف مدارس علمیه با دیگر مراکز آموزشی مسئله تهذیب است، زیرا در مراکز دینی به مسئله تهذیب نگاهی جدی و تخصصی دارند ولی در دیگر مراکز آموزشی به این موضوع توجه چندانی نمی شود.

حجت الاسلام بهرامپور در ادامه با تاکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) توجه و اهتمام خاصی در بحث تهذیب داشته اند، افزود: امام علی(ع) درباره اهمیت و جایگاه تهذیب در زندگی انسان می فرمایند: « إنّ النَّفسَ لَأمّارَةٌ بالسُّوءِ و الفَحشاءِ ، فمَنِ ائتَمَنَها خانَتهُ ، و مَنِ استَنامَ إلَيها أهَلَكَتهُ، و مَن رَضِيَ عَنها أورَدَتهُ شَرَّ المَوارِدِ/نفس همواره به بدی و زشت کاری فرمان می دهد.پس هر که به نفس خویش اعتماد کند نفس به او خیانت می ورزد و هر که به آن دل خوش کند نفس به او خیانت می ورزد و هرکه به آن دل خوش کند نفس او را به هلاکت می افکند و هر که از آن خشنود شود، نفس او را به جایگاه های بد درآورد».

معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار ادامه داد: شما طلاب در کنار تحصیل و آموختن دروس دینی باید بتوانید تمرین تقوا و تهذیب نفس را داشته باشید، زیرا تحصیل و تهذیب مکمل یکدیگرند.

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: طلبه ای که تنها بر روی آموختن صرف دروس حوزوی تکیه کند، هرگز نمی تواند یک روحانی موفق، انقلابی و تحول گرا باشد، از همین رو بزرگان دین تاکیدات بسیاری درباره تزکیه و تهذیب نفس دارند.

حجت الاسلام بهرامپور ادامه داد: شما طلاب هم باید در دوران تحصیل خود در مدارس علمیه همواره بر تزکیه نفس خود از هوای نفسانی تاکید و توجه داشته باشید.

معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت بیجار افزود: از سوی دیگر تهذیب و تزکیه نفس موجب فراغ بال انسان می شود و طی مسیر و صراط مستقیم را برای وی آسان می کند.

این استاد حوزوی در پایان سخنان خود تاکید کرد موضوع تهذیب تنها مختص به طلاب و حوزویان نیست، بلکه تزکیه و تهذیب موضوعی ای است که همه را شامل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha