شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ رونمایی از آثار علمی معاونت پژوهش حوزه های علمیه

حوزه/ حوزه علمیه باید با تمام قوای علمی، به این سند لبیک بگوید؛ از این رو در حوزه ستادی با همین هدف تنظیم شده و بنده مسئولیت ستاد را دارم و دو هدف عمده در این ستاد داریم که اولین آن گفتمان‌سازی سند مدارس علمیه و استادان و طلاب حوزه در سراسر کشور است تا همه آن را فهم کنند و هدف دیگر نیز استفاده از ظرفیت تخصصی حوزه برای بررسی عمیق است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،‌حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در مراسم رونمایی از دستاورد‌های پژوهشی حوزه علمیه در قم به تشریح سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت و گفت: این سند سند و نقشه راه ساخت تمدن اسلامی است.

وی با بیان اینکه جهان اسلام در حال حاضر یا گرفتار برنامه‌های غرب و یا برنامه‌هایی هستند که شرق و سوسیالیست‌ها برای آنان برگزیده و یا التقاطی از این دو مسیر را انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: با تدوین و ارائه این سند باید نشان دهیم که طرحی نو برای پیشرفت داریم.

معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان اینکه جهان اسلام در مسیر دشمن در حال حرکت است، اظهار کرد: این مهم است که الگویی را به جهان اسلام نشان داده و سردست بگیریم و بگوییم که راه پیشرفت نه راه شرق و نه راه غرب است و این یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های این سند است.

وی با اشاره به اعلان مقام معظم رهبری برای نقد این سند در چند وقت گذشته، افزود: اینکه مقام معظم رهبری در این شرائط این سند را برای نقد اعلان فرمودند برای این است که دنیای کفر القاء کرد که ما ۴۰ سالگی انقلاب را نخواهیم داد، ولی با این سند نشان می‌دهیم که برای ۵۰ سال آینده برنامه‌ریزی داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان اینکه این سند بیانگر قدرت ایران و اینکه اعتنایی به سخنان غرب نداریم، تصریح کرد: این سند نقشه راه پیشرفت اسلامی است و با تدوین آن می‌گوییم که مجموعه آرمان‌های ما این است که به سمت قرب و خلافت الهی به پیش برویم، زیرا پیشرفت به این معنا و نه در مسیر سرمایه‌داری مد نظر ماست، البته از منظر غرب هر کشوری که به سمت مادیات جلوتر رفته پیشرفته‌تر است که قبول نداریم.

وی با بیان اینکه این سند بیانیه است تا نشان دهد راه غرب و راه شرق غلط است با اشاره به کارکرد داخلی دیگر این سند تصریح کرد: این سند جهت و مسیر اسلامی‌سازی و حرکت کشور به سمت پیشرفت را نشان می‌دهد در واقع این سند، سند بالادستی همه اسناد اصلی کشور است و این ما را از حرکت‌های زیگزاگی باز می‌دارد و منسجم و سازگار می‌کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه تصریح کرد: در بند پنجم ابلاغیه که خطاب به حوزه و دانشگاه است فرموده‌اند که این دو نهاد باید به بررسی عمیق و تکمیل سند بپردازند؛ این بررسی عمیق و تکمیل سند تنها به این دو نهاد ماموریت داده شده و حتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص و ... سپرده نشده است.

این محقق و استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حوزه باید در مقابل این سند با اهمیت و مطالبه رهبری قطعاً با همه ظرفیت علمی خود وارد شود و به بررسی عمیق آن بپردازد تا هم ظرفیت حوزه در این سند ظهور و بروز یابد و از جهت اسلامی قوی شود و هم اگر این سند توسط مراجع و مجتهدان و متخصصان حوزه مورد پذیرش قرار گیرد و مانوس با آن شوند سند می‌تواند جنبه عملیاتی بهتری به خود بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان اینکه اگر مجتهدان ما و مراجع و جامعه روحانیت این سند را نپذیرد و هضم نکند در میان مردم فرهنگسازی نخواهد شد تصریح کرد: حوزه باید با تمام قوای علمی، به این سند لبیک بگوید؛ از این رو در حوزه ستادی با همین هدف تنظیم شده و بنده مسئولیت ستاد را دارم و دو هدف عمده در این ستاد داریم که اولین آن گفتمان‌سازی سند مدارس علمیه و استادان و طلاب حوزه در سراسر کشور است تا همه آن را فهم کنند و هدف دیگر نیز استفاده از ظرفیت تخصصی حوزه برای بررسی عمیق است.

یادآور می‌شود، در این مراسم از دستاورد‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه در قالب آثار مکتوب رونمایی شد. چاپ سه مجموعه شامل، استعلام‌نامه پژوهش با دو هزار واژه که به صورت شبکه مفهومی طراحی شده از جمله این آثار است. همچنین فرهنگ واژگان پژوهشی به سه زبان و چکیده‌نامه پژوهش شامل، ۷۵۰ عنوان کتاب در زمینه روش تحقیق از دیگر آثار رونمایی شده است. چکیده‌نامه پژوهش چکیده‌ای ساختاری در قلمرو پژوهش است که چند حوزه موضوعی را شناسایی و توضیح داده است و در این مراسم رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha