شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ملک شهر

حوزه/ حضرت معصومه(س) مانند حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادرش را به گوش مردم مؤمن و مسلمان مى رساندند و مخالفت خود و اهل بیت(ع) را با حكومت حیله گر بنى عباس اظهار مى كردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم رقیه حسین زاده در جمع طلاب مدرسه علمیه اهل البیت(ع) ملک شهر با اشاره به جایگاه حضرت معصومه(س)، گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) در همان سنین كودكى با مصیبت شهادت پدر گرامى خود در حبس هارون در شهر بغداد مواجه شد. و از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارش حضرت على بن موسى الرضا(ع) قرار گرفت، تا این که امام رضا(ع) بنا به درخواست مامون راهی خراسان شدند، یك سال بعد از هجرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) به شوق دیدار برادرشان به همراه عده اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حركت كرد و در هر شهر و محلى با استقبال مردم روبرو شدند.

این استاد حوزه اذعان داشت: در این شهرها حضرت معصومه (س) مانند حضرت زینب(س) پیام مظلومیت و غربت برادرش را به گوش مردم مؤمن و مسلمان مى رساند و مخالفت خود و اهل بیت(ع) را با حكومت حیله گر بنى عباس اظهار مى كرد، به همین دلیل وقتی که كاروان ایشان به شهر ساوه رسید عده اى از مخالفان اهل بیت كه از پشتیبانى مأموران حكومت برخوردار بودند، سر راه آنها را گرفتند و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان كاروان شهید شدند و حتى بنا بر نقلى حضرت معصومه(س) را نیز مسموم كردند.

حسین زاده بیان داشت: حضرت معصومه چون دیگر امكان ادامه حرکت به سمت خراسان را نداشت فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم كه مى فرمود: شهر قم مركز شیعیان ماست، بزرگان شهر قم وقتى از این خبر مطلع شدند به استقبال آن حضرت رفتند. حضرت معصومه(س) ١٧ روز در این شهر زندگى كرد و در این مدت به عبادت و راز و نیاز پرداخت، محل عبادت آن حضرت در مدرسه «ستیه» قرار دارد و به آن «بیت النور» می گویند.

وی یادآور شد: سرانجام در روز دهم ربیع الثانى و بنا بر قولى دوازدهم ربیع الثانى سال ٢٠١ هجرى حضرت معصومه(س) بدون آن که برادر خودش را زیارت کند از دنیا رفت، در مورد این كه چه كسى بدن ایشان را داخل قبر قرار دهد دچار مشكل شدند، كه ناگهان دو نفر سواره كه نقاب به صورت داشتند از سمت قبله ظاهر شدند و پس از خواندن نماز، یكى از آن دو وارد قبر شد و دیگرى جسد آن حضرت را برداشت و به دست وی داد و ایشان را به خاک سپردند.

این استاد حوزه افزود: آن دو سوار پس از پایان مراسم بدون آن كه با كسى حرف بزنند از محل دور شدند، بنا به گفته بعضی از علما به نظر مى رسد كه آن دو سوار، حضرت رضا(ع) و امام جواد(ع) بوده اند چرا كه معمولاً مراسم دفن بزرگان دین با حضور اولیا الهی انجام می شده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی های حضرت معصومه(س) این است که زیارت نامه ای از جانب معصومان(س) درباره ایشان نقل شده است و پس از حضرت زهرا(س) او تنها بانویی است که زیارت مأثور دارد. و در شأن ایشان امام رضا(ع) فرمودند:" من زار المعصومه بقم لمن زارنی؛ هرکس فاطمه معصومه را در قم زیارت کند مثل آن است که مرا زیارت کند".

این استاد حوزه گفت: مسأله بعدی شفاعت حضرت است که در زیارت نامه می خوانیم " یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه".از آیت الله فاضل لنکرانی نقل شده روزی به حرم حضرت مشرف شده و خطاب به فاطمه معصومه(س) می گویند: درخواست مالی از شما ندارم فقط مرا در فهم آیه تطهیر یاری فرمایید، بعد از عنایت، مطالب برایشان روشن می شود به طوری که به گفته خودشان بعد از 50 سال تحصیل هم چنین مطلبی را  نمی توانستم دریافت کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha