شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مرضیه هاشمی

حوزه/ موج اعتراضات مسلمانان و آزادی خواهان جهان به حقوق بشر آمریکایی در پی دستگیری مرضیه هاشمی بانوی فعال رسانه ای مسلمان آفریقایی- آمریکایی و مجری و مستندساز شبکه پرس تی وی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در حالی که تعطیلی دولت آمریکا یک ماهه می شود و هنوز رییس جمهور ناخلف آمریکا بر سر دریافت بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک پافشاری می کند، خبرها از دستگیری زن مسلمان آمریکایی مقیم ایران و خبرنگار و تحلیلگر شبکه پرس تی وی ایران حکایت دارد.

دستگیری این بانوی خبرنگار که تکرار نقض آشکار حقوق زنان در آمریکا را افشا می کند، یکی از راهکارهای گمراه کردن افکار عمومی آمریکا و رسانه های دنیا نسبت به اتفاقات اخیر این کشور به شمار می رود و نیزتصدیقی بر آمار های سال 2018 است که آمریکا را به عنوان پنجمین کشور ناامن جهان برای خبرنگاران معرفی می کند.

آمارهای آمریکا نشان می دهد نقض حقوق زنان در آمریکا بین مسلمان و غیر مسلمان و سیاه پوست و سفید پوست تفاوتی ندارد و هر زن شهروند آمریکایی بنا به دلایلی قربانی جنایات درونی دولت های اسرائیل منش آمریکایی شده است و آمریکا از نظر آمار تجاوز جنسی در جهان رتبه اول را داراست.در برخی جنایات سازمان یافته دولت آمریکا، سیاهپوستان نسبت به سفید پوستان از مصونیت جانی کمتری برخوردارند.خشونت جنسی علیه زنان دربخش های مختلف آمریکا از جمله دانشگاه ها، ارتش آمریکا و خشونت های خیابانی خبرساز شده است و برخی آمار ها از کشتار شهروندان آمریکایی توسط پلیس این کشور بدون دلیل نامشخص حکایت دارد که امنیت فردی شهروندان آمریکایی را به خطر انداخته است.گرچه در چند سال اخیر کشتار دانش آموزان آمریکایی در کلاس درس توسط دانش آموزان نیز خبرساز بوده است.

مرضیه هاشمی در گفتگوهای اختصاصی خود با برخی رسانه های داخلی در چند سال گذشته از تبعیض نژادی در آمریکا نسبت به سیاه پوستان گفته است و اینکه اعتراضات با سرکوب پلیس و در سکوت خبری روبرو می شود.

وی با نام اسبق«ملونی ایوت فرانکلین» خبرنگار آفریقایی- آمریکایی مقیم ایران که اوایل هفته گذشته برای دیدن فرزندان و برادر بیمارش به آمریکا سفر کرده بود یکشنبه 23 دی 97 در فرودگاه سنت لوییز لمبرت بدون توضیح قانع کننده ای به وی تنها به بهانه «شاهد کلیدی یک پرونده نامشخص»پس از بازداشت از سوی «اف بی آی »به زندانی در واشنگتن منتقل شد.

فرزندان و دوستان خانم مرضیه هاشمی در بیانیه ای ضمن محکوم کردن دستگیری وی، برخی اقدامات ضد بشری آمریکایی ها از جمله برداشتن حجاب این بانوی مسلمان در زندان، نگهداری وی در زندان عمومی، پذیرایی با غذای حرام(گوشت خوک)، به زنجیر کشیدن این بانوی خبرنگارمسلمان، عکاسی بدون حجاب از وی و عدم اطلاع خانواده پس از دستگیری به مدت دو روز و عدم بیان علت دستگیری را افشا کردند.

مرضیه هاشمی در رشته خبر در یکی از دانشگاههای آمریکا تحصیل کرد و مدتی را به گویندگی خبر در آمریکا پرداخت و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با مطالعات فروان در زمینه قران و مقایسه آن با انجیل، مسلمان و شیعه شد و با رعایت حجاب اسلامی از شغل خود در تلوزیون آمریکا کناره گرفت.وی از دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا درباره انقلاب اسلامی ایران اطلاعات زیادی دریافت می کرد و یکی از دلایل مسلمان شدنش را شخصیت مبارزاتی امام خمینی(ره) و جذب حداکثری مردم ایران عنوان کرده است.

وی در آمریکا با یک مرد ایرانی ازدواج می کند و پس از جنگ تحمیلی عازم ایران می شود و با امام راحل دیدار می کند.پس از مدتی در رادیو و سپس در شبکه بین المللی سحر وارد عرصه گویندگی می شود.وی دارای سه فرزند به نام های حسین 34ساله، سارا 32ساله و رضا 24 ساله است. پس از فوت همسرش به کار خود در ایران ادامه می دهد ولی دوباره به آمریکا برمی گردد و مجدد پس از دو سال اقامت در آمریکا با دعوت شبکه پرس تی وی عازم ایران می شود وطی سه سال گذشته در این شبکه به عنوان متخصص خاورمیانه و گوینده خبر، مستند ساز و نویسنده به فعالیت رسانه ای خود ادامه می دهد.وی علاوه بر این به عنوان یک مبلغ دین اسلام در مراکز علمی و دانشگاهی هم سخنرانی کرده است.

مرضیه هاشمی مستندهایی هم در آمریکا تهیه کرده بود که از چندین شبکه در ایران پخش شده است که در فضای مجازی بازتاب های گسترده ای داشته است.یکی از مستند های وی به نام «تقاطع»به جریان فتنه 88 و مرگ ندا آقا سلطان برمی گردد. تحقیقات این مستندساز نشان داد که به احتمال زیاد، یکی از اعضای گروهک تروریستی منافقین، ندا آقا سلطان را کشته است که این مستند در آن زمان از توطئه دشمنان انقلاب اسلامی در فتنه 88 و استفاده رسانه ای از آن پرده برداشت.

واکنش ها از چند روز گذشته و امروز با بازتاب خبردستگیری مرضیه هاشمی دررسانه های داخلی و برخی رسانه های جهان و موج محکومیت ها همچنان ادامه دارد.

جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما این اقدام را محکوم کرد و خواستار آزادی وی شد. علمای جبل عامل با این خبرنگار ابراز همبستگی کرده و خواستار آزادی فوری وی شدند.مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور هم طی بیانیه ای اقدام ضد بشری آمریکا را محکوم کرد.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی، تصاویر "مرضیه هاشمی" خبرنگار و مجری شبکه تلویزیونی "پرس تی وی "را با ویدیو پروژکتور بر روی ساختمان مرکزی بی بی سی در لندن، تاباند. انجمن قلم آمریکا و انجمن بین المللی روزنامه نگاران آمریکایی هم طی بیانیه ای این اقدام را محکوم کرده است.

ظریف وزیر امور خارجه ایران و قاسمی سخنگوی وزارت خارجه هم این اقدام آمریکایی ها را سیاسی می دانند و ظریف وی را به واسطه ازدواج با یک مرد ایرانی شهروند ایرانی معرفی کرده است و دفاع از حقوق مرضیه هاشمی به عنوان شهروند ایرانی را یکی از وظایف وزارت خارجه می داند.

نادر طالب زاده در مصاحبه ای از مرضیه هاشمی به عنوان «پیشانی پرس تی وی» یاد کرد و گفته است: «چون آمریکایی الاصل است و درضمن سیاه پوست است خیلی مورد توجه رسانه های غربی بود چون که خیلی مصمم صحبت می کند و در عقاید و نظرات خود پایدار بود، لذا شاید حساسیت این ارگان ها و اتاق های فکری که این مدل دستگیری ها را طراحی می کنند روی وی زیاد بوده و به همین جهت نیز او را دستگیر کرده اند.»

وی چند هفته پیش مهمان برنامه «اقیانوس آرام» و در جمع جوانان ایرانی خاطراتش را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از مسلمان شدنش بیان کرد و یکی از دلایل مسلمان شدن خود را روحیه انقلابی امام خمینی(ره) و جذب جوانان گرداگرد ایشان عنوان کرد و از دیدار خود با امام پس از سفر به ایران گفت.

مرضیه هاشمی با 59 سال سن مدت 25 سال در ایران اقامت دارد و پس از دستگیری چند روز گذشته از سوی پلیس آمریکا به گفته برخی رسانه ها در دادگاه واشنگتن هم حاضر شده ولی هنوز اتهامی علیه وی مطرح نشده است و امروز شنبه 29 دی در دادگاه محله کلمبیای واشنگتن برای آگاهی از اتهام نامشخص خود حضور می یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha