شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان این که روحیه غمخواری و در کنار مردم بودن همواره یکی از ویژگی های برجسته روحانیت و حوزه های علمیه بوده است، گفت: طلاب و گروه های جهادی تا زمانی که مردم به شرایط عادی خود برگردند، در صحنه حضور خواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که روحانیت و حوزه های علمیه تا عادی شدن شرایط در کنار مردم سیل زده خواهند بود، گفت: اصل توجه به آلام و مصیبت هایی که برای مردم پیش آمده است از وظایف ذاتی حوزه های علمیه است. زیرا این روحیه غمخواری و در کنار مردم بودن در طول تاریخ حوزه علمیه شیعه با تأسی از فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، همواره یکی از ویژگی های برجسته روحانیت و حوزه های علمیه بوده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار نخست خود با طلاب و اساتید حوزه علمیه تهران سه محور کلی را به عنوان وظایف حوزه مشخص و بیان فرمودند که وظیفه اول روحانیت هدایت معنوی و روشنگری اعتقادی است، وظیفه دوم هدایت سیاسی است و وظیفه سوم غمخواری و خدمت به مردم است.

مدیر حوزه علمیه تهران اظهار داشت: به نظر می رسد رسالت سوم زمینه ساز دو وظیفه قبلی است یعنی حرف روحانیت اگر بخواهد در بین مردم اثرگزار باشد، مردم باید روحانیت را کنار خود ببینند و باور کنند. در این صورت؛ مردم آن فضای سنگین و هجمه هایی که دشمنان اسلام می خواهند علیه روحانیت به وجود بیآورند که حوزه های علمیه و روحانیت در کنار مردم نیستند را پس خواهند زد.

استاد حوزه علمیه تهران تصریح کرد: غمخواری روحانیت با مردم مصیب زده را قبلا در مناطق زلزله زده کرمانشاه شاهد بودیم و حوزه علمیه تهران نیز حضور فعالی در این مناطق داشت. به طوری که یکی از مدارس علمیه تهران به تنهایی توانست یک روستا را صد در صد بازسازی کرده و همه منازل، معابر، مسجد و مدرسه و دیگر زیرساخت های روستا را بازسازی و تحویل مردم بدهد.

وی گفت: در قضیه سیل های اخیر هم از همان روزهای آغازین تماس هایی با مدیران حوزه های علمیه گلستان و مازندران صورت گرفت و نیازهای آنان را پیگیری نمودیم و در مرحله بعد طلاب و مبلغان تهرانی به صورت خودجوش و باهماهنگی مرکز مدیریت تهران به آن مناطق اعزام شدند و در کنار مردم مشغول خدمت رسانی شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق بیان داشت: با وقوع سیل در استان های لرستان و خوزستان، مشارکت طلاب و گروه های تبلیغی و جهادی در این مناطق بیشتر شد و الان طبق اطلاعات اولیه ای که داریم بیش از 200 نفر از طلاب، اساتید و مبلغین تهرانی در استان های گلستان، لرستان و خوزستان حضور داشته و مشغول خدمت رسانی هستند.

وی افزود: هم اکنون طلاب بیش از 10 مدرسه علمیه تهران با لباس مقدس روحانیت و با لباس رزم در این مناطق حضور فردی و جمعی دارند و ضمن این که اقلام مورد نیاز سیل زدگان را تامین و با خود به آن مناطق برده اند، در آنجا هم مشغول کمک به مردم در لایروبی محلات، منازل و معابر هستند.

مدیر حوزه علمیه تهران تصریح کرد: با توجه به گستردگی وقوع سیل در این استان ها و ضرورت حضور کمک های مردمی در مناطق سیل زده، لازم بود تا نحوه کمک رسانی به صورت سازماندهی شده و تحت برنامه صورت بگیرد چون ممکن بود افراد در روزهای اولیه حضور حداکثری در مناطق داشته باشند و با توجه به سختی کار در آنجا و از طرفی عدم ساماندهی نیروهای مردمی، بعدا و در روزهای آتی کمک رسانی در آن مناطق دچار مشکل شود.

وی گفت: برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات بعدی و نیز جهت تداوم حضور طلاب و گروه های جهادی و تبلیغی در مناطق سیل زده، اقداماتی در حوزه علمیه استان تهران صورت گرفت. در همین راستا ستاد مدیریت بحران حوزه علمیه تهران با حضور اعضای شورای نهادهای حوزوی و دیگر نهادها مثل بسیج طلاب و هلال احمر و برخی گروه های جهادی مثل مجموعه حاج حسین یکتا تشکیل، و اولین جلسه این ستاد هم برگزار شد. همچنین در راستای ساماندهی کمک های مردمی؛ ستاد اعزام و جمع آوری کمک های مردمی با حضور معاونین مرکز مدیریت در حوزه علمیه تهران تشکیل شده است.

مدیر حوزه علمیه تهران اظهار داشت: اقدام دیگری که لازم بود صورت بگیرد تا فعالیت های انجام یافته به نتیجه برسد، ایجاد پایگاه ثابت پشتیبانی، ساماندهی و اعزام بود که طی روزهای گذشته در پلدختر تاسیس و راه اندازی شد و حجت الاسلام اخوان مدیر مدرسه علمیه بقیه الله(عج) در آن پایگاه مستقر هستند و بنا بر این است که مدارس علمیه قبل از اعزام طلاب و گروهای جهادی و تبلیغی و یا ارسال اقلام و کمک های مردمی، حتما با ایشان هماهنگی های لازم را انجام دهند تا کمک ها به صورت منظم و اثربخش در مناطق سیل زده صورت پذیرد.

وی افزود: از آنجایی که استان تهران به عنوان استان معین استان خوزستان معیّن شده است إن شاء الله به زودی پایگاه ثابت حوزه علمیه تهران در آن استان هم راه اندازی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق گفت: فردا بنده به اتفاق نماینده ولی فقیه در هلال احمر استان و مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران سفری به استان های لرستان و خوزستان خواهیم داشت و در صدد هستیم ضمن دیدار با طلاب و گروهای جهادی حاضر در این مناطق، از نیازهای مردم مناطق سیل زده نیز اطلاعات دقیق و بهتری را کسب نمائیم و تسلط بهتری به کارهای انجام شده داشته باشیم.

وی افزود: همچنین دیدارها و نشست هایی نیز با نمایندگان ولی فقیه و مدیران استانی حوزه های علمیه این دو استان خواهیم داشت.

مدیر حوزه علمیه تهران تصریح کرد: این نکته را هم تاکید می کنم که طلاب و گروه های جهادی تا زمانی که مردم به شرایط عادی خود برگردند، در صحنه حضور خواهند داشت زیرا این حضور خود بخشی از درس حوزه و بخشی از هویت و رسالت حوزه های علمیه است.

وی تاکید کرد: البته طبیعی است که دروس مدارس علمیه تعطیل نیست و نخواهد بود اما طلاب مدارس علمیه می توانند به صورت منظم و با هماهنگی مدیران مدارس و مرکز مدیریت استان جهت کمک به مردم در مناطق سیل زده حضور یابند و ان شاءالله با جدیت خود آن مقدار دروسی را که موفق نشدند در کلاس ها حضور پیدا کنند با مباحثه و مطالعه جبران خواهند کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق در پایان خاطرنشان کرد: از ائمه جماعات مساجد، مبلغان طرح هجرت، مبلغان مدارس امین و دیگر طلاب و روحانیان بزرگوار، صمیمانه خواهش می کنم برای جمع آوری کمک های مردمی اعم از کمک های نقدی و غیرنقدی اقدام نمایند تا ان شاءالله در اختیار مردم سیل زده قرار بگیرد. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha