شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
صراط مستقیم

حوزه/ اگر بخواهيم وارد راه خدا بشويم ، مسافت بسيار نزديكى است . اگر يـك قـدم بـرداريـد، از ايـن جـاده اى كه اهل آن به سمت سقوط و به سمت پايين مى روند، وارد آن جـاده اى مـى شـويـد كـه اهـل آن ، بـه سـمت سعادت ابدى ، به سمت نور، به سمت جايگاه صديقين و ملأ اعلى شتاب مى كنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کتاب در سایه سار رمضان‏ (در کلام و پیام حضرت آیت الله العظمی خامنه ای) اثری از مرکز اطلاع رسانی غدیر پیرامون مسائل مربوط به ماه مبارک رمضان است که «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

- راه خدا، مسافت بسيار نزديك

زنـدگـى انسان ، دائما روى دو جاده ى موازى است. يك جاده آن است كه روندگان روى آن ، دائم بـه سـمـت بـالا مـى رونـد. جـاده ى ديـگـر، آن راهى است كه روندگان آن ، به طرف سـفـل ، بـه طـرف پـايـيـن ، به طرف دره و به طرف جهنم حركت مى كنند.

اين دو جاده ، در كـنـار هـم و مـوازى بـا يـكـديـگـرنـد. خـطِ سـيـر ايـن دو جـاده ، كـامـلا مـثـل هـم اسـت . آنـهـايـى كـه بـه طـرف سـقـوط و نـزول و سفل حركت مى كنند، از همان جايى دور مى شوند كه پويندگان آن جاده ى ديگر، به آن جا نـزديك مى شوند. آنها، از خدا دور مى شوند و به شيطان و دوزخ ، نزديك مى گردند. آن كسانى كه به طرف علوّ، به طرف بالا، به طرف تعالى ، به سمت نور، به سمت خدا، بـه سمت توحيد و نزاهت اخلاقى و طهارت جان حركت مى كنند، از همان جايى دور مى شوند و فاصله مى گيرند كه آن گروه ديگر، به سمت آن سقوط مى كنند.

ايـن دو جـاده ، در طـول مـسـيـر بـا يـكديگر همسايه اند و حركت از يكى به آن ديگرى ، در كـمـال آسانى است.

راه ، راه نزديكى است. اگر ما كه خداى نكرده در جاده ى دوم حركت مى كـنـيم و از لحاظ اخلاق نفسانى و شخصى به سمت پايين مى رويم ، اراده كنيم كه وارد آن جـاده ى ديگر شويم و به سمت بالا و تعالى حركت كنيم ، در هر آن، اين كار ميسور است . «و انّ راحـل اليـك قـريـب المسافة» (1)؛ كسى كه به سمت خدا حركت مى كند، راه او نـزديك است .

اگر بخواهيم وارد راه خدا بشويم ، مسافت بسيار نزديكى است . اگر يـك قـدم بـرداريـد، از ايـن جـاده اى كه اهل آن به سمت سقوط و به سمت پايين مى روند، وارد آن جـاده اى مـى شـويـد كـه اهـل آن ، بـه سـمت سعادت ابدى ، به سمت نور، به سمت جايگاه صديقين و ملأ اعلى  شتاب مى كنند.

 

- كنترل خواهش هاى نفسانى در رمضان، آسانتر از هميشه

از آن طرف هم ، همين طور است . آن لحظه اى كه ما به خواهش نفسمان گوش مى دهيم و عملى كه انسان را از خداى متعال دور مى كند ـ العياذ بالله ـ انجام مى دهيم ، در آن لحظه ، پا را از آن جاده به اين جاده اى كه ما را به طرف پايين مى برد، گذاشته ايم . در آن لحظه اى كـه مـا تـصـمـيـم مى گيريم برخلاف اهواى نفسانى خود حركت كنيم و با اين خودخواهى و غـرور و تـبـعـيـت از شـيـطـان نـفـس مـخـالفـت كـنـيـم ـ كـه امـام بـزرگـوار مـا، دائمـا در طـول اين ده سال و اندى ، ما را از آن برحذر مى داشتند و در همه ى قضايا، به همه ى ما و بـه هـمه ى ملت ايران ، از جمله به ما مسؤولان مى گفتند: مواظب باشيد، اسير آن نشويد ـ همان لحظه ، از اين مسافت قريب كه «انّ راحل اليك قريب المسافة»، پا را در آن جـاده گـذاشـتـه ايـم و بـه سـمـت بـالا مـى رويـم و ايـن ، در مـاه رمضان امكان پذير است .

كـنـتـرل اهـواى نـفـسـانـى ، در مـاه رمـضـان آسـانـتـر از هـمـيـشـه اسـت. (2)

 

پی نوشت:

1- مفاتيح الجنان، دعاى ابوحمزه ى ثمالى

2- بـيـانـات در ديـدار مـسـؤولان كـشـورى و لشـكـرى در نـخـسـتـيـن روز از سال نو و در آستانه ى ماه مبارك رمضان 1/1/1369

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha