یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
جشنواره فجر

حوزه/ در شب دوم جشنواره، دو فیلم «علفزار» و «شادروان» به نمایش درآمدند. در فیلم نخست بازی زیبایی پژمان جمشیدی را شاهد بودیم و از هم اکنون می توان او را کاندیدای دریافت سیمرغ دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «علفزار» و «شادروان» فیلم‌هایی بودند که در دومین روز از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. هر دو فیلم آثاری اجتماعی هستند که اثر نخست با زبانی گزنده برخی بزه‌های جامعه را تعریف می‌کند و در کار بعدی نیز تلاش شده بود مسائل اجتماعی با زبانی طنز نقد شود.

«علفزار» ساخته کاظم دانشی روایتگر یک اتفاق تلخ و وحشتناک است که شنیدنش تماشاگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دست فیلم‌ها یکی از ضرورت‌های سینمای اجتماعی است هرچند عده‌ای ممکن است با نمایش آن مخالفت باشد اما به عقیده نگارنده این آثار قادرند به زنانی که قربانی تجاوز می‌شوند این شهامت را بدهد تا از حقشان دفاع کرده و حفظ آبرو را بهانه‌ای برای سرپوش گذاشتن روی جنایت نکنند.

بهرام رادان بازیگر سینما در این فیلم عهده دار نقش تهیه کننده است. ورود این بازیگر به عرصه تهیه کنندگی، قدم‌های نخستین خود را طی می‌کند، اما مشخص است او می‌خواهد این حوزه را با قدم‌های حساب شده طی کند. درباره بازی‌ها در این فیلم باید گفت، نقش آفرینی ضغیفی را در هیچ یک از نقش‌ها شاهد نیستم و همگی کاراکترها بازی‌های بسیار خوبی را از خود ارائه داده‌اند و می‌توان گفت پژمان جمشیدی و سارا بهرامی برای این کار کاندیدای دریافت سیمرغ بهترین بازیگر باشند.

فیلم دوم «شادروان» نام دارد. حسین نمازی در فیلم جدیدش سعی کرده یک ملودرام اجتماعی را روایت کند که برخی از کاستی‌ها جامعه را با زبانی طنز مد نظر قرار می‌دهد. این فیلم شاید به اندازه فیلم اول (علفزار) کار تکان‌دهنده‌ای نباشد، اما می‌توان به آن نمره قبولی داد. کارگردانی فیلم اتفاق آنچنان چشمگیری نیست و بازی‌ها نیز معمولی هستند تنها بهرنگ علوی در نقش دایی اسد بازی چشمگیر از خود در فیلم نشان می‌دهد.

این فیلم یک مشکل اساسی و جدی دارد. آن هم اینکه در مرز بین طنز و تراژدی معطل مانده است، در صورتیکه بهتر بود کارگردان تکلیف خود را مشخص می‌کرد و نگاهی مستقل به یکی از این دو حوزه داشت. درباره دو فیلمی که درباره آنها حرف زده شد این نکته مشترک هم وجود دارد آن هم اینکه مسلماً این تولیدات آثار گیشه نبوده و در اکران عمومی تنها تماشاگرانی خاص را به سالن نمایش خواهند کشاند.

درباره نشست‌های خبری دو فیلم هم باید گفت. بهرام رادان در نشست خبری این فیلم تاکید داشت که در کار تهیه کنندگی نیاز به تجربه اندوزی دارد. همچنین وی از همکاری قوه قضائیه با فیلمش تشکر کرد و از وزارت بهداشت وقت (دولت قبلی) هم برای عدم واکسیناسیون گروه در زمان فیلمبرداری انتقاد کرد. پژمان جمشیدی نیز که بازی خیره کننده در فیلم داشت درباره نقش آفرینی خود در آثار سینمایی تاکید کرد به واسطه کارهایش درصدد پاسخگویی به هیچکس نیست و تنها می‌خواهد کار خود را به بهترین نحو انجام دهد.

در نشست دوم همه چیز تحت تأثیر آقازادگی؛ عباس نادران تهیه کننده فیلم «شادروان» بود. برخی از اهالی رسانه پیرامون این موضوع نقد داشتند که تهیه کننده به آنها پاسخ نداد، اما بهرنگ علوی از تهیه کننده دفاع کرده و او را یکی از افراد صاحب صلاحیت در سینما دانست. در ضمن رؤیا تیموریان نیز از برخی بی اخلاقی‌ها که در فضای مجازی نسبت به هنرمندان صورت می‌گیرد انتقاد کرد.

در شب دوم جشنواره همچنین دو نشست برگزار شد که در جلسه نخست که «نقش ماندگار» نام داشت پیرامون سینمای رحیم رحیمی پور با حضور هوشنگ توکلی حرف زده شد و در نشست دوم نیز با حضور اکبر نبوی و محمدعلی باشه آهنگر مؤلفه‌های سینمای حاتمی کیا مد نظر قرار گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha