سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
خوشنویس

حوزه/ عضو اصلی انجمن خوشنویسان استان اصفهان گفت: نزدیک دو سال است ‌در حال انجام ترجمه ی تفسیر در تصویر آیات قرآن هستم که در جهان اسلام برای اولین بار رقم می‌خورد، به  این نحو که در آن نزدیک به دویست عنوان از آیات قرآن تصویر سازی می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، محسن بهار زاده متولد سال ۱۳۵۴ است و از ۱۸ سالگی به دلیل علاقه به خوشنویسی وارد این عرصه شده و طی سی سال شاگردان بسیاری داشته است، در حال حاضر ۵۰ هنرجو دارد که عمده آنها دوره های پایانی خوشنویسی را می‌گذرانند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، در حاشیه هفدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان اصفهان به عنوان یکی از غرفه دارانی که آثارش چشم هر بازدید کننده ای را به خود جذب می‌کند، با بیان اینکه نزدیک به سه دهه است در حوزه ی خوشنویسی فعالیت دارد و از آغاز ورود به عرصه خوشنویسی در عرصه خطوط قرآنی و خطوط منقش به نام اهل بیت فعالیت کرده است اظهار کرد: نزدیک به پنجاه نمایشگاه انفرادی و جمعی در داخل و خارج از کشور به ویژه در بیش از ده کشور اسلامی آثار خود را به نمایش گذاشته ام.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۵ هزار اثرش و نزدیک به ۴۰ کتاب که در آنها آثارش بوده است، تاکنون چاپ شده، افزود: با عمده موسسات و ارگانهای که در حوزه دین فعالیت می کنند، مشارکت داشته وطی سال های فعالیت، در رابطه با خطوط منقش بر روی ضریح و قبور ائمه خوشنویسی داشته ام.

بهار زاده از همکاری خود با مرکز آموزش های هنری آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: سال گذشته پارچه روی مضجع شریف علی بن موسی الرضا (ع) را کار کردم که توسط رهبر معظم انقلاب بر روی قبر آن امام همام پهن شد.

وی در رابطه با چگونگی انتخاب جملات خوشنویسی شده، عنوان کرد: بسته به تشخیص بانیان و نوع طراحی مرتبت با هر یک از ائمه(ع) در شورایی متونی را انتخاب می کنند و بنده خوشنویسی آن را با خطوط و قالب های مختلف انجام می‌دهم.

این استاد خطاط با بیان این که افتخار انجام کار برای اهل بیت(ع) و در ساحت آیات قرآن به سختی به دست می‌آید، اذعان کرد: آدمی برای انجام این کارها باید علاوه بر کسب تخصص لازم بر ضمیر داخلی خود بسیار کار کند تا چنین توفیقی از سوی خداوند نصیبش گردد.

وی افزود: اکنون سالهاست روضه ای از روضه های منوره اهل بیت(ع) وارد نشده ام که کارهای خود را ندیده باشم و در این حالت احساس می کنم و امید وارم مقداری از وظیفه ی خود را نسبت به اهل بیت(ع) انجام داده باشم و همچنان ائمه(ع)اجازه دهند، بتوانم در این زمینه انجام وظیفه کنم، چرا که اگر آنها نخواهند، توفیق لحظه ای قدم برداشتن در این راه حاصل نخواهد شد و بدون اذن اهل بیت نقطه ای نمی توان زد.

وی، ترجمه ی تفسیر در تصویر آیات قرآن را اقدام در حال اجرای خود بیان کرد و گفت: نزدیک دو سال است ‌در حال انجام ترجمه ی تفسیر در تصویر آیات قرآن هستم که در جهان اسلام برای اولین بار رقم می‌خورد، به این نحو که در آن نزدیک به ۲۰۰ عنوان از آیات قرآن تصویر سازی می شود و نزدیک به۳ سال برای ۵۰ تابلو آن تلاش کرده ام که از ۱۰ تابلو آن در این نمایشگاه رونمایی می شود و امیدوارم طی دوسال آینده کتاب آن نیز چاپ شده و وارد بازار شود.

عضو اصلی انجمن خوشنویسان استان اصفهان افزود: نزدیک به ۱۵ نوع خط از جمله خطوط ثلث، نستعلیق، شکسته نستعلیق، معلی ونسخ را در آثار خود به کار می برم و در این راستا از هنر اساتیدی همچون استاد عباسعلی همتی، حبیب الله فضائلی، اساتید ترک و اساتید عراقی همچون استاد جاسم نجفی بهره برده ام.

وی اضافه کرد: انجمن خوشنویسان برای یادگیری هر خطی حداقل چهار سال در نظر گرفته، ولی افراد بسته به میزان تلاش خود می‌توانند در زمان کمتری موفق باشند.

بهار زاده در پایان اظهار کرد: هر هنرمندی رسالتی دارد و من رسالت دینی خود را انتخاب کرده و از خدا خواسته ام بیشتر از اینکه درگیر رسالت هنری خود باشم، درگیر رسالت دینی باشم و به دین خدمت کنم، ولی اینکه تا چه حدی موفق بوده ام دیگران باید قضاوت کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha