یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
معصومه ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: رمز نفوذ امام جواد(ع) در قلوب حسن خلق و رسیدگی به نیازمندان بود که به جواد الائمه(ع) معروف شده است.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت جانسوز امام جواد الائمه(ع) اظهار داشت: پدر بزرگوارشان امام رضا(ع) نام فرزندش را محمد نامیدند، کنیه این امام همام ابوجعفر و ملقب به ابوجعفر ثانی است.

وی افزود: از امام رضا(ع) روایات متعددی نقل شده که فرزند خود امام جواد(ع) را به عنوان پرخیر و برکت ترین مولود برای شیعه معرفی کرده است که به دلایل مختلفی از جمله استمرار امامت، صفت بخشنده، کرامت و بعد علمی بالاست.

این استاد حوزه، با بیان اینکه جریان امامت توسط امام جواد(ع) استمرار یافت گفت: گروهی به نام واقفیه، امامت امام رضا(ع) را انکار کردند و چون امام تا حدود چهل و هفت سالگی دارای فرزند نشده بود، فقدان فرزند برای این امام بهانه ای برای واقفیه در جهت انکار امامت امام رضا(ع) بود که با تولد امام جود(ع) امامت ادامه یافته و به نسل آخرین وصی از اوصیای پیامبر ختم می شود.

وی ادامه داد: حکومت بنی عباس در تلاش بود تا مدینه را خالی از سریر امامت کند اما به خاطر وجود امام جواد(ع) این مکان به محل مراجعه عموم مردم قرار گرفت.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مظهر جود و بخشش که از صفات الهی است در امام جواد(ع) نمایان بود گفت: این امام اهل بخشش بودند و انفاق را موجب شادمانی برای مسلمانان می دانستند و خودشان در این عرصه پیشرو بودند.

وی ادامه داد: امام جواد(ع) مظهر کرامت بودند و با علم الهی به نشر علوم آل محمد(ص) می پرداختند و با غلبه علمی بر دیگران زبانزد عام و خاص بودند.

ظهیری با اشاره به اینکه از عصر امام جواد(ع) به بعد، دشمنان اسلام به دنبال تفرقه افکنی و ایجاد شبهات بودند گفت: غلبه علمی این امام در مناظره ها و جلسه های علمی که برگزار می شود نشان داد که امام جواد(ع) با استناد به قرآن کریم به نشر علوم ال محمد(ص) می پردازد.

وی افزود: امام نهم در کنار مناظره های علمی و غلبه بر ادیان مختلف، شاگردان بسیاری را نیز تعلیم و تربیت کرد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام جواد(ع) بسیار خوشرو و حسن خلق داشتند گفت: در تاریخ نقل شده است که نگاه به چهره حضرت و حضور در کنار ایشان اطرافیان را مسرور می کرد.

وی گفت: امام جواد(ع) جزو کم سن ترین امامان بود که به شهادت رسیدند چراکه دشمن مقابله مستقیم با حضرت نداشت و از اینکه شیعیان مجذوب امام و جو عمومی همراه با ایشان بود دست به شهادت حضرت زدند.

استاد حوزه، اقبال عمومی مردم و نفوذ امام جواد(ع) در دل ها را یکی از عوامل توطئه شهادت این امام عنوان کرد و گفت: از آنجایی که جریان خلاقت نمی توانست مستقیم با امامت مقابله کند از جریان نفوذ استفاده کرده و مامون دخترش را به عقد حضرت درآورد تا از این طریق با خبرگرفتن از خانه حضرت، زمینه شهادت این امام همام را فراهم سازد.

وی افزود: اقبال عمومی و گرایش مردم نسبت به حضرت، حکومت را حساس کرد تا دست به شهادت بزند به همین دلیل اقدام به مسموم کردن حضرت کرده و به نحوی جوسازی کردند تا کسی متوجه نباشد.

ظهیری زندگی امام نهم شیعیان را برای نسل حاضر درس آموز بیان کرد و گفت: این امام با حسن خلق، انفاق، بذل و بخشش و جود در بین مردم نفوذ کرد، یکی از مهمترین صفات امام جواد(ع) که در سیره ایشان نگاشته شده است توجه به نیازهای مردم و برطرف کردن مشکلات بود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: این امام نه تنها به نیازهای اندیشه ای، مادی و مالی مردم توجه ویژه ای داشت بلکه دیگران را تشویق به انفاق می کردند. از این رو حکومت این سیره امام و محبوبیتش در بین مردم را برنتافت و اقدام به شهادت امام نهم کرد.

وی خاطر نشان کرد: در شهر مقدس قم، میزبان امام موسی مبرقع(ع) و حضرت معصومه(س) و در شهر مقدس مشهد ریزه خوار امام علی بن موسی الرضا(ع) هستیم که با وجود این سه گوهر ایرانیان این غم شهادت را در میان خود با سوگواری برگزار می کنند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha