دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
تصاویر/ مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی(ره)

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه گفت: اگر به سیره علمای گذشته نگاهی بیندازیم خواهیم دید که آنها با عمر کوتاه خود آثار و برکات ارزشمند علمی را از خود بر جای گذاشتند، برای نمونه از شخصیتی همچون شیخ مفید به عنوان زعیم حوزه بغداد بیش از ۲۰۰ اثر به ما رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه ظهر امروز سه شنبه ۲۱ تیرماه در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره علمی علامه حلی(ره) که در سالن همایش های حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: تولیدات گسترده و عمیق بزرگان حوزه در طول تاریخ حوزه های علمیه یکی از نکات قابل توجه است که نباید از آن غافل شویم، حقیقتا تولید انبوه با حفظ استانداردهای اجتهادی و تحقیقی در تاریخ حوزه های علمیه قابل تامل و ستایش است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به احیا و بررسی سیره علمای گذشته حوزه های علمیه در طول تاریخ، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز از شیخ مفید ایشان که زعیم حوزه بغداد بود و به ما رسیده است بیش از ۲۰۰ اثر می باشد که با وجود عمر کوتاه خود نگاشته است و اینها باید به طلبه ما عزم تولید علم بدهد. او افزون بر همه فنون مدیریت و زعامتی که بر حوزه داشت و جایگاهی که در عالم اسلام و مقر خلافت اسلام داشت، پژوهشگر تمام عیاری است که تولیدات علمی او شگفت آور بود و تقریبا در طیف عظیمی از علوم اسلامی یک تنه حضور دارد.

امام جمعه قم افزود: علامه حلی در ۲۸ سالگی زعامت و مرجعیت شیعه را برعهده گرفت و ده سال بعد به ایران آمد؛ حضور مقتدرانه، آگاهانه و سیاستمدارانه علامه حلی در ایران(عصر مغول) با همراهی خواجه نصیر طوسی مبدأ یک تحول بزرگ در تاریخ ایران و تشیع و اسلام شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ شخصیت علمی در تاریخ حوزه ها داریم که در تولید علم، حقیقتا یک امت بودند، آن را از افتخارات حوزه های علمیه دانست و گفت: تحقیقات و پژوهش های بزرگان ما گاهی به سطحی می رسد که مکاتب جدید تفسیری، کلامی، فقهی و فلسفی پایه گذاری می کند همچون مکتب ملاصدرا که تئوری ها و نظریات او بعد از ۴۰۰ سال هنوز زنده و قابل ارائه به دنیاست. مکتب اصولی که شیخ و آخوند و نائینی پایه ریزی کردند، مکتبی است که نه تنها برای شیعه بلکه برای امت اسلام و حتی نظامات حقوقی دنیای جدید قابل استفاده است. در عصر ما شهید صدر، صاحب مکتب است، در قم علامه طباطبایی همینطور.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: حجم تولید بالا توسط یک نفر و تولید مکاتبی که سرنوشت علم و دانش را تغییر می دهد و پیچ تاریخی ایجاد می کند از سوی دیگر و فرزند زمانه بودن از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مواردی در طول تاریخ حوزه های علمیه داریم که از همراهی با زمان عقب ماندند و یا آنها را به عقب راندند و نتوانستند به موقع اقدام کنند، لذا در بسیاری از مقاطع، بزرگان ما فرزند زمان خود بودند و به نیازها و شبهات عصر خود پاسخ دادند و این به نوبه خود ایجاد تحول کرد.

آیت الله اعرافی گفت: حوزه های علمیه ضمن بهره مندشدن از همه تجربه های نوین و رصد دائم جهان، اما باید بداند که ریشه در تاریخ کهن و دیرپا و گران بها دارد و سنت های آن به تناسب زمان باید صیانت، حفظ و ارتقا داده شود. نه چشم بستن بر تجربه های نو پسندیده است و نه دورماندن از آن اصالت و سنت های بزرگ و تاریخی حوزه های علمیه صحیح است. جمع بین این دو با رعایت پایه ها و مبانی راه درست ما در بازسازی، اصلاح و تعالی حوزه ها متناسب با نیاز عصر است. حوزه عصر انقلاب هم باید آن میراث کهن جاویدان را صیانت کند و هم برای نیازهای امروز به انواع نواندیشی ها و نوسازی ها بپردازد.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: انتخاب استاد، انتخاب متن، مباحثه، پیش مطالعه، پیش مباحثه، تدریس همراه با تهذیب، تدریس همراه با تحقیق، فضای آزاد گفت‌وگو بین استاد و طلبه، تقریر، جلسات بحث مستمر و مذاکرات مستمر علمی را از سنت های دیرپای پژوهشی حوزه دانست و گفت که این سنت ها امروز هم برای ما راهگشاست و باید صیانت شود.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به یکصدمین بازتاسیس و احیای حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: دبیرخانه این همایش طراحی های خوبی در احیای مرحوم حاج شیخ و بازشناسی و تحلیل این یکصدساله کارهای خوبی انجام داده است. در قریب ۲۰ حوزه دانشی، قم حرفی برای زدن دارد؛ آثار مهمی تولید کرده است، شخصیت های بزرگی در فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر، رجال، درایه، اقتصاد، ادبیات، سیاست و مدیریت تربیت شدند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در جشنواره چهاردهم، حوزه یکصدساله قم به عنوان یکی از اولویت ها گنجانده شده است و امید است طلاب به مقوله یکصدساله حوزه علمیه قم در ابعاد مختلف بپردازند تا در آینده به شکل موسوعه و دایرة المعارفی برای حوزه علمیه قم درآید.

آیت الله اعرافی در ادامه نیز با اشاره به خطبه های امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: اخلاق و تربیت در کلام امیرالمومنین (ع) با یک روح حماسی و شورانگیزانه و اخلاقی درآمیخته است. اخلاق و سخنان تربیتی امام علی (ع) آمیخته با شور اخلاقی توام با حماسه و گره خورده با سیره سیاسی و اجتماعی است. این فصاحت و بلاغت و شور اخلاقی و حماسه اجتماعی در کلام مولا در بخش اخلاقی موج می زند.

مدیر حوزه های علمیه، طلاب را به انس با نهج البلاغه بویژه بخش اخلاقی آن توصیه کرد و ادامه داد: بخش مهمی از کلمات اخلاقی نهج البلاغه، گشودن چشم بشر به حقیقت عالم و این دنیاست. شناخت این عالم و جهان یکی از مهمترین ابزارها برای صعود اخلاقی، اصلاح نفس و پیشرفت در مدارج اخلاق است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha