دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
معاونت تهذیب حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ در دنیای امروز که فضای تمدنی بر محور دنیاپرستی، لذت‌جویی و جذابیت‌های مادی شکل گرفته است، استقامت مردم مؤمن خصوصاً جوانان و نوجوانان و پایبندی آنان به ارزش‌های اسلامی، بزرگ‌ترین سرمایه جبهه حق و مایه مباهات است، که نظیر آن در صدر اسلام و زمان حیات اهل بیت(علیهم­ السلام) نیز یافت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن بیانیه معاونان تهذیب حوزه های علمیه کشور به مناسبت فتنه های اخیر به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَمَّا رَأَی الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا (احزاب ۲۲)

دشمنان اسلام و انقلاب و شیاطین جن و انس، بار دیگر در این ایام تجربه‌های شکست‌خورده خود را در برابر نهضت مردمی و حاکمیت اسلامی تکرار می‌کنند و در سراشیبی نابودی به هر شاخه خشکیده‌ای چنگ می‌زنند و برای ضربه زدن به این نظام همه حیله‌های شیطانی و ابزارهای فریبنده خود را به‌کار می‌گیرند و با فراخوان همه قوا و ساماندهی پست‌ترین عناصر خود در خیال باطل تیشه زدن به ریشه این انقلاب هستند؛ اما نه آن تیشه‌ها پس از چهل سال ضربه‌های بی‌حاصل کارساز است و نه ریشه‌ها پس از چهل سال استحکام در اعماق، در دسترس تیشه‌هاست!

ما معاونین تهذیب حوزه های علمیه کشور در راستای وظیفه تبیینی خود و در محکومیت فتنه اخیر نکات ذیل را یادآور می‌شویم:

۱ ـ روحانیت، در این رویارویی سنگین، همچون گذشته در صف اول مبارزه و دفاع از مردم، ناموس و ارزش‌های اسلامی است و در این راه مقدس از بذل مال و جان، و آبروی خود دریغی نخواهد داشت. و هجمهها و مزاحمتهای اخیر دشمنان علیه روحانیت نیز دلیلی روشن بر نقش خطیر آن است.

۲ ـ تا زمانی که حوزه و روحانیت در مسیر دستیابی به تمدن اسلامی و مقدمه‌سازی ظهور و درهم شکستن بساط ظلم و استکبار است، مبغوض‌ترین و منفورترین نهاد نزد دشمنان و نقطه ثقل دشمنی‌ها و هدف اصلی آنها است.

۳ ـ علی‌رغم تمام طعن ها و سخرههای دشمنان، مردم، حوزه و روحانیت را به مردمی بودن، حضور در متن جامعه و پیشگامی در همه عرصه‌های سخت می‌شناسند؛ روحانیت نیز همواره خود را به یاری مردم و پاسخگویی به نیازهای جامعه موظف دانسته و از هیچ تلاشی در این راه مضایقه نکرده و نخواهد کرد،

۴ ـ در دنیای امروز که فضای تمدنی بر محور دنیاپرستی، لذت‌جویی و جذابیت‌های مادی شکل گرفته است، استقامت مردم مؤمن خصوصاً جوانان و نوجوانان و پایبندی آنان به ارزش‌های اسلامی، بزرگ‌ترین سرمایه جبهه حق و مایه مباهات است، که نظیر آن در صدر اسلام و زمان حیات اهل بیت(علیهمالسلام) نیز یافت نمی‌شود. حوزه و روحانیت خود را حافظ و پشتیبان این سرمایه‌ها می‌داند و در جهت رشد و تعالی آن می‌کوشد..

۵ ـ فتنه‌های آخرالزمانی، سبب تقویت و خلوص مؤمنان در ایمان خود و خلوص کفار در کفر خود و کنار رفتن پرده‌های التقاط و نفاق است؛ هم مؤمنین در جبهه حق ـ بواسطه غربت و مظلومیت و فشار و حوادث ناگوار ـ به اوج مراتب بندگی می‌رسند، و هم دشمنان در جبهه باطل، چهره سخیف و پلید خود را آشکارتر میسازند و اضمحلال و نابودی خود را نزدیک‌تر می‌سازند.

۶ ـ سنت الهی در عصر غیبت اقتضا دارد که شیاطین و طواغیت در مهلتی اندک، با بهره حداکثری از قدرت و ثروت، رسانه و اسباب دنیا به بالاترین مراتب ظلمت و ضلالت برسند. این فرصت به آنها داده شده تا در رویارویی با جریان حق، دشوارترین حادثه‌ها و سخت‌ترین لحظه‌ها را رقم زنند تا در کوران حوادث و در دل فتنه‌ها، بهترین خلائق، خالص‌ترین بندگان، مؤمن‌ترین شیعیان و شریف‌ترین مردم، شناخته شوند، و در نهایت امام عصر را در اقامه دین خدا در زمین و برپایی حیات طیبه مؤمنین یاری رسانند.

۷ ـ احساس قدرت، عزت، امید، اعتماد، شور و در یک کلمه احساس «هویت اسلامی ـ ایرانی» از مهم‌ترین عناصر روحی مورد نیاز جامعه اسلامی است که نیاز به حراست و تقویت دارد.

تقویت اندیشه دینی، باور به ارزش‌های اسلامی و اهداف و دستاوردهای انقلاب، شناخت مختصات تمدن اسلامی و مسیر پیش روی این ملت، و از همه مهم‌تر شناخت ماهیت پلید و شکست خوردۀ تمدن غرب در ورای چهره تزیین‌یافته‌ و منسجمش، و نیز خطر نفوذ فرهنگ و سبک زندگی آن در جامعه از مهم‌ترین عناصر فکری و شناختی است، که بیش از پیش نیازمند به «جهاد تبیین» است.

۸ ـ در مرتبه عمل نیز «تولی به ولی فقیه» مهم‌ترین آزمونی است که مشق و تمرین آن زمینه‌ساز رشد و ارتقای مؤمنین در تولی به ولایت امام عصر(عجلاللهتعالیفرجه) و وصول به عالی‌ترین مراتب بندگی خواهد بود. همچنین «وحدت و انسجام» مؤمنان یکی دیگر از عناصر تقویت کننده نظام و انقلاب اسلامی است که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است و «اتحاد حول ولی» در مقیاس اجتماعی، اکسیر نجات مؤمنین در عصر منتهی به ظهور است.

۹ ـ روحانیت بیدار در این نبرد پرهیاهوی تمدنی، مردم را از راه نجاتی که ضربه عصای ولی فقیه در میان امواج بحران‌ها پدید آورده، عبور میدهند؛ انگشت اشارت آن موسای زمان را دنبال میکنند، و با محبت، دلسوزی، خدمت و معاشرت نیکو با مردم آنها را از سیطره رسانه‌ها و ابزار ارتباطی تمدن غرب و دشمنان اسلام می‌رهانند.

۱۰ـ فتنه اخیر علی‌رغم همه آسیب‌ها و مشکلات، برکاتی نیز داشته است، از جمله باورپذیری و دغدغه‌مند کردن مسئولین نسبت به نقاط ضعف و خلأها در نظام فرهنگی، آموزشی، تربیتی، تبلیغی، رسانه‌ای، مدیریتی و اقتصادی است؛ و اکنون بر همگان عیان شد که باید برای جبران آنها تلاش مجاهدانهای داشته باشند. حوزه و روحانیت نیز در پشتیبانی از نظام و دولت، برای رفع آسیب‌ها و رشد و پیشرفت در همه عرصه‌ها حضور مجاهدانه‌ای خواهد داشت.

۱۱ ـ یکی از ابتلائات و چالشهای جامعه اسلامی در سال‌های گذشته، دولت‌مردان بی‌کفایتی بوده است که مسیری غیر از خط امام و انقلاب و اسلام را دنبال نمودند. مسئولینی که نظامات تمدنی باطل و مناسبات ظلمانی کفر را در جامعه توسعه داده، و با غربگرایی و حاکمیت بخشیدن به اسناد بینالمللی و سبک زندگی غربی منشأ بروز مشکلات و مانع خودکفایی و پیشرفت کشور شدند. امروز میبایست مهم‌ترین دغدغه دولت‌مردان انقلابی برکناری آنها از کرسی‌های قدرت و ثروت و ریشه‌کنی آثار آنها باشد.

۱۲ ـ حوزه و روحانیت نیز برای عبور از گردنه‌های دشوار نیازمند همت و ایثار و جهاد بیشتری است. مدیریت و نظام حوزه‌های علمیه می‌بایست بیش از پیش بسترهای لازم جهت خدمت و ایفای رسالت اجتماعی طلاب را فراهم آورد و سمت و سوی "تحصیل"، "تحقیق" و "تربیت" را در رفع نیازهای جامعه و نظام اسلامی قرار دهد و رهبری معظم را در سکانداری کشتی انقلاب و عبور از امواج سهمگین دنیای مدرن و حاکمیت طاغوت یاری رساند.

شایسته است طلاب، اساتید، علما و متخصصین علوم انسانی اسلامی اولاً به عنوان بازوی فقهی، علمی و فکری ولایت فقیه، ثانیاً بازوی عملی حاضر در میدان، همه اهتمام خود را به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی که همان اهداف اسلام ناب محمدی است معطوف نمایند.

۱۳ ـ در این ایام ضرورت مواجهه جدی با اذناب داخلی و عناصر فریب‌خورده دشمن، چه در کسوت علم و روحانیت، و چه در کرسی تدریس دانشگاهی و چه در نقش‌های دیگر بیش از پیش نمایان شده است. افرادی که به تعبیر امام عسکری(علیهالسلام) با ایجاد شک و شبهه عالمانه در اذهان مردم و خصوصا جوانان، خطری بزرگ‌تر از سپاه دشمن پدید آورده‌اند؛ «أضَرُّ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا مِن جَیشِ یَزیدَ ... هؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ... یُدخِلونَ الشَّکَّ و الشُّبهَةَ عَلی ضُعَفاءِ شیعَتِنا فیُضِلّونَهُم»

۱۴ ـ آنچه دشمنان اسلام و ایران در محاسبات خود از آن غافلند عمق کلام بنبانگذار جمهوی اسلامی است که خطاب به آنان فرمود: ‏‏«بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود‏». تاثیر معنوی خون شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع امنیت در سیراب کردن و تنومند ساختن شجره طیبه اسلام ناب، و روشن کردن بی راهه های تاریک فتنه ها برای مردم عطیهای الهی برای امت صابر و مجاهد است. در دل ابتلائاتی که برای جریان پرقدرت شیعه در عصر غیبت، به‌وجود می‌آورند، نعمت، برکت، قدرت و عظمت شگرفی است که عاقبتی جز زبونی و خواری و نابودی برای دشمنان اسلام باقی نمیگذارد، و چه نزدیک است صبح سرنگونی شجره ملعونه آل یهود و آل فرعون.

و الله الموفِق المعین

معاونان تهذیب حوزه‌های علمیه کشور

آبان ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha