یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
ماهواره شهید سلیمانی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

قربانیان تحریم‌های آمریکا از بمباران اتمی عبور کرد

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: امروز تعداد قربانیان تحریم‌های ظالمانه آمریکا در دنیا از تعداد قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی به مراتب بیشتر شده است.یوری کونو، نخستین بانوی کارآفرین و بنیانگذار شرکت "دایل‌سرویس" ژاپن (یکشنبه، ۲ بهمن) با سیدعباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در محل این شورا ملاقات کرد. این فعال صلح که به‌منظور شرکت در نخستین کنگره بین‌المللی «بانوان تاثیرگذار» به تهران سفر کرده است، به عنوان فردی که جنگ جهانی دوم را تجربه کرده و با وجود جراحت شدید در اثر بمباران هوایی نیروهای آمریکایی، از مهلکه جان سالم به در برده است، گفت: با توجه به این تجربه، تلاش دارم به گسترش صلح در جهان پرتنش کنونی کمک کنم و معتقدم تحریم‌های آمریکا، مردم بی‌گناه را هدف گرفته است. عراقچی نیز در این ملاقات با اشاره به تجربیات ایران از هشت سال جنگ تحمیلی، تصریح کرد: ایران هم مانند ژاپن از قربانیان استفاده دشمن از سلاح کشتار جمعی بوده است و لذا زمینه همکاری دو کشور در جهت جهانی عاری از جنگ و تحریم وجود دارد. وی با یادآوری این‌که امروزه ابزار تحریم، اصلی‌ترین ابزار آمریکا برای پیشبرد سیاست‌هایش است، تأکید کرد: امروز تعداد قربانیان تحریم‌های ظالمانه آمریکا در دنیا از تعداد قربانیان بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی به مراتب بیشتر شده است.

منبع: ایسنا

لس‌آنجلس وحشت در آمریکا را زنده کرد

در تیراندازی نزدیک لس‌آنجلس آمریکا ۱۰ نفر کشته و حداقل ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. در تیراندازی فردی مسلح در جشن سال نوی چینی در لس‌آنجلس آمریکا ۱۰ نفر کشته و حداقل ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش سی‌بی‌اس، پلیس کالیفرنیا اعلام کرد تعقیب مظنون همچنان در جریان است و افراد مجروح در حال حاضر در بیمارستانند و وضعیت جسمانی آن‌ها از پایدار تا بحرانی متفاوت است. این تیراندازی در پارک مونتری در شرق لس‌آنجلس گزارش شد و ۱۰ نفر در آن کشته شدند. پلیس همچنین اعلام کرد: «زمانی که ساعت ۱۰:۳۰ شب به وقت محلی به محل حادثه رسیدیم خیل عظیمی از مردم فریاد زنان از کلوبی که جشن در آن برگزار شده بود بیرون می‌آمدند. مظنون حادثه محل را ترک کرده و همچنان بازداشت نشده است. اکنون نمی‌توان درباره انگیزه این تیراندازی و اینکه آیا فرد مسلح فرد خاصی را هدف قرار داده نظر داد.» همچنین یکی از نیروها به خبرگزاری سی‌بی‌اس گفت که ماموران اف‌بی‌آی نیز سر صحنه تیرانداز حاضر شدند. جشن سال نوی چینی‌ها قرار بود از ساعت ۸ تا ۱۱:۳۰ در این مکان برگزار شود. همچنین مورد مشابهی هم در شهر «آلهامبرا» کالفرنیا گزارش شد که در آن کشته و زخمی نبود، اما پلیس در حال تحقیق ارتباط احتمالی این دو مورد با هم است. مونتری پارک حدود ۱۱ کیلومتر از لس‌آنجلس فاصله دارد و ۶۱ هزار نفر آسیایی یا آسیای-آمریکایی در آن زندگی می‌کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

ائتلاف نتانیاهو به یک قدمی انحلال رسید

به رغم هشدارهای حزب شاس در خصوص انحلال کابینه، نتانیاهو امروز وزیر مورد تایید این حزب را برکنار کرد و کابینه خود را در معرض انحلال قرار داد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، آریه درعی (ادرعی) وزیر امور داخلی و بهداشت این رژیم را بر اساس حکم دیوان عالی این رژیم، برکنار کرد. درعی توسط نتانیاهو به عنوان وزیر امور داخلی و بهداشت منصوب شده بود، اما دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به دلیل پرونده‌های قضایی، انتصاب او به عنوان وزیر را لغو کرد و نتانیاهو به ناچار او را برکنار کرد. نتانیاهو در حالی درعی را برکنار کرده که پیشتر حزب تندرو شاس که یکی از اعضای اصلی ائتلاف کابینه جدید رژیم صهیونیستی است، تهدید کرده بود در صورت مخالفت با انتصاب درعی به عنوان وزیر امور داخلی، اقدام به انحلال کابینه جدید خواهد کرد. یعکوف مرگ، وزیر رفاه کابینه جدید رژیم صهیونیستی از حزب شاس تاکید کرد که اگر دادگاه عالی رژیم صهیونیستی انتصاب درعی به عنوان وزیر امور داخلی را لغو کند، کابینه جدید پابرجا نخواهد ماند. او از شورای به اصطلاح حکمای تورات خواسته در صورت عدم انتصاب درعی به عنوان وزیر امور داخلی، کابینه جدید را منحل کند. در همین حال، یکی دیگر از اعضای حزب شاس نیز گفته که بدون درعی کابینه جدید بی‌معنی خواهد بود و اگر درعی وزیر امور داخلی نشود، حتی نمی‌توان تصور هم کرد که حزب شاس در کابینه نتانیاهو بماند. حزب شاس در انتخابات اخیر ۱۱ کرسی را کسب کرد و یکی از اعضای اصلی ائتلاف کابینه جدید به شمار می‌رود و در صورت خارج شدن آن از کابینه، کابینه نتانیاهو اکثریت را از دست خواهد داد و با سلب شدن رای اعتماد از آن، منحل خواهد شد.

منبع: ایسنا

اعتراضات علیه «نتانیاهو» رکورد زد

شامگاه گذشته به اذعان منابع عبری دستکم ۱۵۰ هزار معترض در شهرهای مختلف اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه افراطی وی به خیابان‌ها آمدند. رسانه‌های عبری امروز در گزارش‌هایی تظاهرات گسترده شامگاه گذشته معترضان علیه بنیامین نتانیاهو و کابینه افراط گرای وی را پوشش داده‌اند. این رسانه‌ها با اشاره به برگزاری این اعتراضات در شهرهای مختلف از جمله تل آویو، قدس و حیفا، شمار تظاهر کنندگان را بیش از ۱۵۰ هزار نفر ارزیابی کردند. این در حالی است که در تظاهرات شنبه هفته گذشته ۱۰۰ هزار معترض علیه نتانیاهو وسیاست های کابینه وی به خیابان‌ها آمده بودند. افزایش این شمار بیانگر جدی تر شدن مخالفت‌ها با نتانیاهو است که درون کابینه خود مشکلات متعددی دارد. اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی، به تازگی در سخنانی به ناتوانی خودش در آرام سازی شرایط در اراضی اشغالی اذعان کرده و گفته است: شکاف‌هایی که در اسرائیل وجود دارد عمیق است و ما مسیری طولانی برای حل بحران پیش رو داریم. عادل یاسین کارشناس امور سیاسی و دارای تخصص در امور رژیم صهیونیستی در این باره می‌گوید: آنچه در روزهای اخیر رخ داده و شاهد اعتراضات گسترده علیه بنیامین نتانیاهو و خشم بخش بزرگ جامعه صهیونیستی از تصمیمات کابینه وی بوده‌ایم.

وی افزود: این اعتراضات نشان می‌دهد که اختلاف داخلی در اراضی اشغالی به نقطه غیر قابل بازگشت رسیده و رژیم صهیونیستی وارد تونلی تاریک شده است، در شرایط کنونی هرج و مرج در اسرائیل بالا گرفته و کنترل وضعیت از دست مقامات خارج شده است. عادل یاسین با دور از ذهن دانستن احتمال درگیری مسلحانه میان جریان متخاصم در اراضی اشغالی پیش بینی کرد تصمیم سازان صهیونیست در آینده نزدیک با ترور یک شخصیت بارز سیاسی، آبی روی آتش اختلافات بریزند. وی تاکید کرد: خطرناک‌ترین چالشی که رژیم صهیونیستی را در شرایط کنونی در معرض تهدید قرار داده، این است که اختلافات در اراضی اشغالی از سطح جامعه به ارتش و دانشگاه‌ها سرایت پیدا کرده و این مساله موجب تشدید شکاف‌ها در اسرائیل، فروپاشی امنیت اجتماعی و تشدید مهاجرت معکوس می‌شود.

منبع: مهر

دستگیری های اعضا شورای شهر شهریار به ۵ نفر رسید

دادستان شهریار از دستگیری ۳ عضو شورای این شهر خبر داد و افزود: با احتساب دستگیری دو عضو دیگر در ماه گذشته تعداد دستگیری ها به ۵ نفر رسید. حمید عسکری پور از دستگیری سه عضو شورای شهر شهریار به اتهام ارتشا خبر داد و اضافه کرد: ماه گذشته دو نفر از اعضای شورای شهر شهریار به اتهام ارتشاء دستگیر شده بودند. دادستان عمومی و انقلاب شهریار افزود: در ادامه تحقیقات صورت گرفته در خصوص این پرونده، سه نفر دیگر از اعضای شورای شهر شهرستان شهریار نیز به اتهام ارتشاء دستگیر شدند. عسکری پور تصریح کرد: پرونده در حال انجام تحقیقات مقدماتی است.

منبع: مهر

ماهواره‌ «شهید سلیمانی» کلید خورد

رئیس سازمان فضایی ایران از آغاز فاز اجرایی منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی خبر داد و گفت: با شروع فرایند مناقصه و شناسایی شرکت‌ یا شرکت‌های مجری، فاز اجرایی این پروژه رسما کلید زده شد.دکتر حسن سالاریه با اشاره به آخرین وضعیت اجرای پروژه منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی، گفت: سازمان فضایی ایران براساس تکلیف برنامه ۱۰ ساله فضایی و به منظور خدمات دهی به مردم، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و همچنین ارائه خدمات به شرکت‌های بخش خصوصی، موظف شده که یک منظومه ماهواره‌ای مخابراتی را در مدار زمین قرار دهد. وی افزود: اجرای این پروژه که "پروژه شهید سلیمانی" نام دارد و در واقع اولین پروژه منظومه ماهواره‌ای کشورمان محسوب می‌شود، به دلیل دستاوردهای حاصله در تولید سری ماهواره و شبکه سازی آن، از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است. رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: بر همین مبنا، سازمان فضایی ایران از مدت‌ها قبل و حتی پیش از نهایی شدن برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در شورایعالی فضایی، برنامه اجرایی این پروژه را آماده کرده و طرح اجرایی منظومه مخابراتی باند باریک با سرویس محدود را مدون کرده بود و در حال حاضر با گذشت کمتر از یک ماه از تصویب برنامه ۱۰ ساله فضایی که یکی از مهمترین بندهای آن اجرای پروژه شهید سلیمانی است، با شروع فرایند مناقصه و شناسایی شرکت یا شرکت‌های مجری، فاز اجرایی این پروژه رسماً کلید زده شد. سالاریه ادامه داد: هم‌اکنون در قالب مناقصه، شرکت‌های خصوصی داخلی در حال ارائه اسناد و مدارک جهت اثبات توانمندی خود هستند و پس از پایان بارگذاری مدارک، سازمان فضایی این اسناد را بررسی کرده و شرکت‌های برتر را جهت ارائه طرح اجرایی بر مبنای طراحی اصلی که پیشتر توسط سازمان فضایی تهیه شده است، معرفی خواهد کرد. وی اضافه کرد: پس از ارائه طرح اجرایی توسط شرکت‌های خصوصی، پروژه به برترین طرح اجرایی سپرده شده و شرکت یا شرکت‌های خصوصی پذیرفته شده، فاز اجرایی این پروژه مهم را با طراحی و ساخت اولین ماهواره‌های منظومه، آغاز خواهند کرد. رئیس سازمان فضایی ایران همچنین تاکید کرد: سازمان فضایی با توجه به ارزیابی‌های انجام شده مبنی بر توانمند بودن بخش خصوصی در حوزه طراحی و ساخت نانو ماهواره‌ها، در نظر دارد در قالب این پروژه و در سال اشتغال دانش بنیان، در جهت تقویت شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی کشور، اجرای پروژه را به این شرکت‌ها واگذار کند. سالاریه تصریح کرد: سازمان فضایی تلاش کرده تا ضمن اینکه در توسعه منظومه گام برمی‌دارد، توانمندی کشور در ساخت ماهواره‌های کوچک در بخش خصوصی نیز در تعریف پروژه لحاظ شود. بدیهی است با موفقیت در این گام، راه برای تکمیل و توسعه منظومه ماهواره و ارائه خدمات بیشتر در گام‌های بعدی فراهم خواهد شد.

منبع: مهر

حمله با سلاح سرد ۱۶ کشته و زخمی برجای گذاشت

در حمله گروهی ناشناس به کمپ آوارگان در ایالت «کانو» واقع در کشور نیجریه، ۸ نفر جان خود را از دست دادند. طبق اعلام سازمان وضعیت‌های اضطراری نیجریه، این حمله با استفاده از چاقو انجام شد که در نتیجه آن ۸ نفر دیگر نیز زخمی شده اند. بر این اساس، زنان و کودکان نیز در میان کشته شدگان به چشم می‌خورند. تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حادثه خونین را بر عهده نگرفته است. گروه‌ها و باندهای مسلح در نیجریه طی سال های اخیر بر خلاف ادعای محمدو بوهاری رئیس جمهور این کشور مبنی بر مبارزه با تروریسم، با یورش به مناطق مختلف، ساکنان آن‌ ها را به قتل می‌ رسانند. دولت نیجریه علیرغم وعده‌های محمدو بوهاری رئیس جمهور این کشور پیرامون برقراری امنیت نتوانسته است تا کنون به موفقیتی در این خصوص دست یابد.

منبع: مهر

کانادا محکوم به غرامت میلیاردی شد

کانادا به بازماندگان جوامع بومی که حدود یک قرن با آزار و اذیت در مدارس شبانه‌روزی روبرو بودند، ۲.۱ میلیارد دلار غرامت می‌دهد.این غرامت در پی شکایت ۳۲۵ گروه بومی کانادایی تعیین شده و قرار است در یک صندوق غیرانتقالی و مستقل از دولت کانادا سپرده‌گذاری شود. در بیانیه‌ای که این گروه‌ها یکشنبه منتشر کردند، آمده است: این غرامت برای احیای آموزش، فرهنگ و زبان بومی، حمایت از بازماندگان، التیام و اتصال دوباره آنها به میراث‌شان صرف خواهد شد. گری فسچوک یکی از شاکیان و از رهبران بومیان کانادا گفت: مدت بسیار زیادی طول کشید تا کانادا تاریخ خود را بپذیرد و به نسل‌کشی اعتراف کند و خسارت جمعی را که در مدارس شبانه‌روزی برا ملت‌های ما تحمل شده است، به رسمیت بشناسد. وی تاکید کرد: وقت آن است که کانادا این خسارت را جبران کند. این پرونده اولین گام در این راستاست. دولت کانادا از اواخر قرن نوزدهم تا دهه ۱۹۹۰ میلادی حدود ۱۵۰ هزار کودک را به ۱۳۹ مدرسه شبانه‌روزی فرستاد. این مدارس عمدتا توسط کلیسای کاتولیک اداره می‌شدند و کودکان در آنجا از فرهنگ، زبان و خانواده‌هایشان دور نگه داشته می‌شدند. بسیاری از آنها مورد آزار جنسی و فیزیکی قرار گرفتند و گفته می‌شود که هزاران تن دیگر نیز بدلیل بیماری، سوءتغذیه و بی‌توجهی به وضع آنها جان دادند. صدها گور بدون نشان در محل این مدارس در دو سال گذشته کشف شده‌اند. این مساله باعث شده میراث این کلیسای کاتولیک و مدارس شبانه‌روزی بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته و دولت کانادا برای بازخوانی و جبران تاریخ تاریک استعماری خود تحت فشار باشد.

منبع: ایرنا

ارتش لبنان به حالت آماده‌باش درآمد

در پی تعرض صهیونیست‌ها به مرز لبنان، ارتش این کشور به حالت آماده‌باش درآمد.از صبح یکشنبه صهیونیست‌ها با دو بولدزر، یک نفربر زرهی و چند پیاده نظام، به سمت «وادی هونین» در جنوب لبنان پیشروی کردند. به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، در پی پیشروی صهیونیست‌ها و به منظور جلوگیری از تعرض به مرزهای جنوبی لبنان، ارتش این کشور امروز یکشنبه به حالت آماده‌باش درآمده است. بر اساس این گزارش، منطقه شاهد «آماده‌باش ارتش لبنان در برابر دشمن برای جلوگیری از هرگونه تعرض از خط آبی (خط مرزی ترسیم شده سازمان ملل بین لبنان و فلسطین اشغالی)» است. ارتش لبنان روز پنجشنبه نیز از تکمیل عملیات حفاری ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی حصار الکترونیک مرزی در سمت فلسطین اشغالی در شهرک «المطله» روبروی منطقه «کفر کلا» در جنوب لبنان، جلوگیری به عمل آورد.

منبع: ایرنا

ترکیه عملیات ارن را آغاز کرد

وزارت کشور ترکیه روز یکشنبه از آغاز عملیات جدید در چارچوب سلسله عملیات موسوم به "ارن" علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در استان دیاربکر در جنوب شرق این کشور خبر داد.این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات "ارن محاصره پاییز- زمستان ۲۴" در دیاربکر و با مشارکت ۶۴۵ تن از نیروهای ژاندارم، پلیس و نیروهای مرزبانی امنیتی ترکیه آغاز شده است. ترکیه اعلام کرد که در روز نخست این عملیات در حومه شهرستان "لیجه" در استان دیاربکر، ۱۴۴ کیلوگرم موادمخدر و چندین گلوله خمپاره در یکی از مخفیگاه‌های پ.ک.ک به دست آمده است. ترکیه می گوید که عملیات "ارن" برای نابودی کامل تروریسم در خاک این کشور انجام می شود. دولت آنکارا گروه‌های کرد در شمال سوریه و عراق را تروریست می داند که امنیت کشورش را تهدید می کنند. وزارت کشور ترکیه ژانویه ۲۰۲۱ (دی ماه ۱۴۰۱) سلسه عملیات ارن را علیه گروه پ.ک.ک در این کشور آغاز کرد. نام این عملیات برگرفته از نام جوان ترکیه‌ای به نام "ارن بلبل" است که ۱۱ آگوست ۲۰۱۷ (۲۰ مردادماه ۱۳۹۶) به دست نیروهای پ.ک.ک کشته شد. ارتش ترکیه از ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۹ آبان ماه) حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را به مناطق شمال سوریه شدت بخشیده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که این کشور اجرای عملیات زمینی به خاک سوریه را نیز در دست بررسی دارد.

منبع: ایرنا

محبوبیت مکرون سقوط کرد

نتایج تازه ترین نظرسنجی نشان می دهد، محبوبیت امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری و الیزابت بورن نخست‌وزیر فرانسه پس از رونمایی از طرح بحث برانگیز اصلاحات بازنشستگی،کاهش یافته است.براساس نظرسنجی صورت گرفته توسط مجله فرانسوی ژورنال دیمانش، محبوبیت مکرون و بورن در ماه ژانویه سال جاری دو و چهار رتبه کاهش یافته است. نتایج نظرسنجی نشان می دهد که ۶۵ درصد از پاسخ دهندگان از اقدامات اصلاحاتی مکرون در ژانویه (دی ماه) ناراضی بودند که نسبت به دسامبر (آذر) سال ۲۰۲۲ سه درصد افزایش داشته است. همچنین تنها ۳۴ درصد از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی از عملکرد رئیس جمهور فرانسه راضی هستند، در مقایسه با ۳۶ درصد در ماه گذشته که پایین‌ترین سطح محبوبیت مکرون از فوریه ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. نتایج نظرسنجی اخیر در ژانویه سال جاری نشان دهنده پایین ترین سطح محبوبیت مکرون از فوریه (بهمن) سال ۲۰۲۰ است. میزان محبوبیت بورن نخست وزیر فرانسه نیز از ۳۶ درصد در دسامبر ۲۰۲۲ به ۳۲ درصد در ژانویه ۲۰۲۳ کاهش یافت که کمترین میزان از زمان روی کار آمدن او در ماه مه (خرداد) سال گذشته است.

منبع: ایرنا

مدارس تهران حضوری شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: فردا تمامی مدارس و مراکز آموزشی استان تهران باز است و جز در موارد استثناء، مدارس کشور تعطیل نخواهد شد. نوری وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: مدارس باید کلاس‌های درسِ نوبت دوم را شروع کنند و امتحانات باقی‌مانده‌ نوبت اول را در بین کلاس‌ها برگزار کنند. او ادامه داد: دوشنبه تمامی مدارس و مراکز آموزشی استان تهران باز است و جز در موارد استثناء، مدارس کشور تعطیل نخواهد شد. وی بیان کرد:این تصمیم تنها مربوط به تهران نیست بلکه به همه مدیران کل استان ها موضوع را انتقال داده و با وزیر کشور هم صحبت کردیم که این اتفاق برای آموزش و پرورش خوب نیست. اگر موردی در منطقه ای اتفاق بیفتد و اتفاق خاص باشد ممکن است تعطیلی اعلام شود که موارد استثنا است.وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مدارس باید آخرین جایی باشد که تعطیل می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد

با رای نمایندگان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور به تصویب رسید. در جلسه علنی روز یکشنبه(۲ بهمن) بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در دستورکار نمایندگان مجلس قرار گرفت و پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، دفاع رئیس جمهور از کلیات لایحه دولت به تصویب نمایندگان رسید. کلیات این لایحه با ۱۶۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۷ رای ممتنع، از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید. بر اساس ماده واحده لایحه بودجه سال آینده کل منابع و مصارف بودجه کشور به بیش از ۵ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان می‌رسد.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران آماده خروج از NPT شد

وزیر خارجه در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه، گفت: اگر اروپا مواضعش را تغییر ندهد احتمال انجام هر اقدام تقابلی متصور است. حسین امیرعبداللهیان در خصوص اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: پارلمان اروپا تصمیم احساسی گرفته است و عقلانیت بر کسانی که این کار را انجام دادند و بر جلسه‌ای که این تصمیم را گرفته، حاکم نبوده است. وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: ما از ماه‌ها قبل تلاش‌هایی را داشتیم که اتحادیه اروپا مسیر و دیدگاه خودش را اصلاح کند، نتیجه و خروجی کار این شد که آن‌ها به این جمع بندی رسیدند که در اتحادیه اروپا این موضوع مطرح نشود چراکه مصوبات شورای وزیران اتحادیه اروپا برای خودشان الزام آور است، اما آن‌ها در سطح پارلمان اروپا برای اینکه یک نمایشی اجرا کنند، این قطعنامه را تصویب کردند. وی یادآور شد: اقدام امروز مجلس و طرحی که دولت را ملزم و در عین حال نیروهای نظامی اروپا را به عنوان ارتش تروریستی قلمداد می‌کند، یک اقدام مقابله‌ای است. البته در شکل آرایش نظامی نیروهای نظامی منطقه نیز تغییرات عمیقی دارد و تأثیرات مهمی را خواهد داشت. امیرعبداللهیان تصریح کرد: با توجه به گفتگوهایی که با آقای بورل و رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا داشتم، آن‌ها اظهار داشتند که دنبال اجرای این قطعنامه نیستند و قطعنامه صرفا بیان احساسات بخشی از نمایندگان پارلمان اروپاست. وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که خروج ایران از NPT یا اخراج بازرسان آژانس جزو رفتارهای تقابلی ایران خواهد بود، گفت: تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا هیچ تجربه‌ای در حوزه دیپلماسی ندارند و امروز تنها در رأس دستگاه دیپلماسی قرار گرفته‌اند از جمله وزیر خارجه آلمان، لذا اگر آن‌ها در مسیر عقلانیت حرکت نکنند و مواضع خود را اصلاح نکنند، هر احتمالی متصور است.

منبع: خبرنگاران جوان

زینتز رئیس جدید کاخ سفید شد

واشنگتن پست در خبری از انتصاب رئیس جدید کارکنان کاخ سفید با موافقت جو بایدن خبر داد. «جف زینتز» هماهنگ کننده سابق امور مربوط به کرونا در کاخ سفید در حکمی از این پس به عنوان رئیس کارکنان کاخ سفید به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد. به گزارش واشنگتن پست «ران کلاین» رئیس فعلی کارکنان کاخ سفید گفته قصد دارد در هفته‌های پیشرو از سمت خود کناره‌گیری کند. این کناره‌گیری احتمالاً در هفتم فوریه و پس از سخنرانی بایدن برای اعلام آمادگی برای نامزدی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی انجام خواهد شد. ران کلاین یکی از مقامات عالی‌رتبه کاخ سفید محسوب می‌شود که پیش‌تر رئیس دفتر ال گور، معاون بیل کلینتون بود. زینتز از ابتدای روی کار آمدن جو بایدن در اوایل سال ۲۰۲۱ تا آوریل سال گذشته به عنوان هماهنگ کننده امور مربوط به کرونا در کاخ سفید فعالیت می‌کرد. وی مسئول نظارت و اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در ایالت‌های مختلف آمریکا بود که از همان ابتدای کار با انتقادهای زیاد به همراه بود. زینتز همچنین به عنوان مشاور اقتصادی دولت باراک اوباما نیز فعالیت کرده بود.

منبع: خبرنگاران جوان

ایران و تاجیکستان قرارداد دارویی امضا کردند

دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت گفت: ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز تاجیکستان وارداتی است. محمدحسین نیکنام دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: هیات تاجیکستانی از حوزه دارو در ایران حضور داشتند و بازدیدها و مذاکرات متعددی با مسئولان ما در سازمان غذا و دارو صورت دادند و مجموعه این بحث‌ها به تفاهمنامه‌ای منجر شد که بین مدیرکل امور دارو از جانب ایران و مدیرکل دارو تاجیکستان به امضا رسید. وی افزود: کشور تاجیکستان جزو کشورهایی است که همواره برای جمهوری اسلامی ایران در اولویت بوده چرا که هر دو کشور از نظر فرهنگی و تاریخی و اجتماعی اشتراکات زیادی دارند بالاخص زبان مشترک همواره ایجاب کرده که جمهوری اسلامی با جمهوری تاجیکستان همکاری و ارتباطات گسترده‌ای داشته باشد. نیکنام با بیان اینکه همکاری‌های پزشکی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان از گذشته تا الان وجود داشته است، گفت: یک مرکز درمانی ایرانی در کشور تاجیکستان فعال است و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را در عرصه‌های دیگر به ویژه در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دهیم. دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت ادامه داد: نظام سلامت ایران دارای مزیت‌های بسیار زیادی بوده و می‌تواند منشا خدمات زیادی در عرصه آموزش، درمان، دارو، تحقیقات و تبادل استاد و دانشجو برای جمهوری تاجیکستان باشد. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه روابط سیاسی بسیار خوبی بین دو کشور تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و زمینه برای گسترش همکاری‌ها فراهم است و امروز نیز در عرصه دارو تفاهم بسیار خوبی صورت گرفت. نیکنام به اذعان هیات تاجیکستانی از پیشرفت ایران در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی اشاره و خاطرنشان کرد: هیات تاجیکستانی در بازدیدهایی که از مراکز دارویی و بهداشتی ما صورت دادند از پیشرفت‌های صورت گرفته متعجب شده بودند و درخواست داشتند تا جمهوری اسلامی بتواند در این عرصه منشا کمک به آنان باشد. دستیار ویژه وزیر و مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما در حالی این همکاری‌ها را صورت می‌دهیم که ۹۷ درصد نیازهای دارویی را خودمان تامین می‌کنیم در حالی که ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز تاجیکستان وارداتی است. وی ادامه داد: هیات تاجیکستانی اذعان داشتند که مردم تاجیکستان نسبت به استفاده از داروها و تجهیزات پزشکی ایرانی استقبال چشمگیری دارند بنابراین زمینه برای همکاری‌های فی ما بین دو کشور در این عرصه فراهم است.

منبع: خبرنگاران جوان

استعفای دولت کویت آماده امضا شد

منبعی در دولت کویت اعلام کرد این دولت فردا دوشنبه استعفای خود را به رهبری سیاسی این کشور تقدیم خواهد کرد به گزارش روزنامه کویتی «القبس» یک منبع در دولت کویت اعلام کرد این دولت فردا دوشنبه استعفای خود را به رهبری سیاسی این کشور تقدیم می‌کند. این منبع اشاره کرد که دولت کویت به موضع خود در قبال بحران سیاسی اخیر در مورد قوانین مردمی پایبند است. دولت کویت موضع خود را در مورد ارجاع گزارش‌های کمیته مالی تاکید و اعلام کرد که بر پس گرفتن دو استیضاح برنامه ریزی شده برای جلسه سه شنبه آینده که مربوط به «عبدالوهاب الرشید» وزیر دارایی و «براک الشیتان» وزیر دولت در امور کابینه بود، اصرار دارد. این اقدامات با جلسه قریب الوقوع مجلس ملی کویت در سه شنبه آینده برای استیضاح وزیر دارایی برای بررسی تعدادی از مسائل، از جمله موضوع بدهی‌ها صورت می‌گیرد. پس از گذشت بیش از دو ماه از انتخاب پارلمان جدید و مراسم تحلیف دولت جدید به ریاست «احمد النواف» اختلافات میان دولت و پارلمان کویت مجددا آغاز شده است. این اختلافات پس از آن بالا گرفت که نمایندگان تصویب تعدادی از قوانین به ویژه قوانین مالی را خواستار شدند که کابینه مخالف آن بود. روز شنبه گذشته در حالی که رئیس پارلمان کویت اصلاح نظام انتخاباتی را پیشنهاد داده بود، بسته درخواست های پارلمانی به دولت این کشور رسید. در این پیشنهاد مقرر شده است که رای دهنده حق رأی به ۴ کاندیدا را داشته باشد، مشروط بر اینکه حداقل یکی از آنها کاندیدای حوزه انتخابیه ای باشد که در آن ثبت نام کرده است. در این پیشنهاد همچنین تصریح شده است که ۵۰ نامزد اول پیروز اعلام خواهند شد، مشروط بر اینکه کمیسیون عالی انتخابات از میان نامزدان با آرای مساوی رای دهد.

منبع: خبرنگاران جوان

اختلال اینترنت جهانی شد

اختلالات در ترافیک اینترنت در نقاط مختلف، این روزها تبدیل به یک مشکل شایع جهانی شده است. گزارش جدید شرکت زیرساخت وب و امنیت وب‌سایت کلود فلر، نشان می‌دهد اختلال در ترافیک اینترنت در سطح جهانی به شکل مبهوت کننده‌ای، شایع شده است. کلود فلر در سال ۲۰۲۲، انتشار گزارش‌هایی را آغاز کرد که ماحصل مشاهدات داخلی این شرکت درباره قطعی اینترنت دولتی و اختلالات قابل توجه در سراسر جهانی بود. کلود فلر به عنوان شبکه تحویل محتوا که خدمات انعطاف پذیری دیجیتالی را فراهم می‌کند، هنگامی که بخشی از اینترنت قطع می‌شود، آرایه‌هایی از سیگنال‌ها را مشاهده می‌کند. به عنوان مثال، کلود فلر می‌تواند درخواست‌های پروتکل اینترنت مانند درخواست‌ها برای روتینگ سیستم "پروتکل دروازه مرزی" (BGP) یا کتاب آدرس اینترنتی "سیستم نام دامنه" را ارزیابی کند تا متوجه اجرای قطعی اینترنت توسط یک دولت یا محل اجرای انسداد دسترسی در زیرساخت اینترنت شود. این شرکت که در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت کرده و بیش از ۱۰ هزار فراهم کننده شبکه را به یکدیگر متصل می‌کند، امکان مشاهده اینترنت جهانی برای رصد روندهای کلی و ارائه ابعادی از میزان گستردگی قطعی‌های اینترنت را دارد. دیوید بلسون، محقق باسابقه اختلالات اینترنت در کلود فلر می‌گوید این گزارش جدید که وقایع سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ را بررسی کرده، به این نتیجه رسیده است که فعالیت مربوط به اختلالات اینترنت، در واقع پایین‌تر یا به نسبت سه ماهه‌های قبلی سال، کمتر بوده است. با این حال، موارد قطعی و اختلال در ترافیک اینترنت در بنگلادش، کوبا، ایران، کنیا، پاکستان، سودان، اوکراین و همچنین ایالات متحده مشاهده شده است. در مورکانتی کارولینای شمالی، در پی حمله مهاجمانی که به دو پست برق تیراندازی کرده و باعث قطعی برق شدند، اینترنت چندین روز مختل بود. این گزارش همچنین به قطعی کابل در جزایر شتلند انگلیس و مشکلات فنی در استرالیا، هائیتی و قرقیزستان اشاره کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

توده هوای سرد وارد کشور شد

با توجه به گذراندن روزهای سردتر از نرمال نسبت به بلندمدت‌ طی ماه گذشته، سازمان هواشناسی از نفوذ توده هوای سرد و کاهش دما بین سه تا پنج درجه سلسیوس از امروز تا چهارشنبه ( ۲ تا ۵ بهمن) خبر داد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی انتظار می‌رود دمای هوا از امروز تا چهارشنبه(۲ تا ۵ بهمن) به‌طور میانگین بین سه تا پنج درجه سلسیوس کاهش یابد. مناطق تحت تاثیر کاهش دما شامل «غرب و شمال غرب، شمال شرق، شرق، جنوب شرق، مرکز و دامنه و ارتفاعات البرز، مازندران، گلستان و گیلان» است. با ادامه سرمای هوا انتظار می‌رود مصرف منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز افزایش یابد و یخبندان و لغزندگی جاده‌ها در مناطق تحت تاثیر روی دهد. در این شرایط جوی احتمال خسارت به صنعت کشاورزی نیز وجود دارد. برای جلوگیری از آسیب و مخاطره در این شرایط جوی، صرفه‌جویی و مدیریت مصرف منابع انرژی و استفاده از پوشش‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب به شبکه داخلی آب شرب منازل توصیه می‌شود. در چنین شرایطی از ضد یخ در رادیاتور خودروها و ماشین آلات کشاورزی استفاده شود. احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی نیز توصیه می‌شود. درحالی ماندگاری هوای سرد در کشور گزارش شده است که طی دی ماه نیز میانگین دمای هوای کشور حدود یک درجه از میانگین دمای بلند مدت کمتر و سرد تر بوده است.هوای دی ماه در ۲۸ استان کشور سردتر از نرمال بوده است که استان البرز با کاهش ۲.۳- درجه بیشترین افزایش سرما و آذربایجان شرقی و بوشهر با ۰.۱- درجه کاهش، کمترین افزایش سرما را نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند. با وجود روزهای سردی گذشت و روزهای سردی که پیش رو است، به گفته صادق ضیاییان- رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا-در حال حاضر زمستان سختی نداریم و به‌طور کلی در زمستان، سرمای هوا طبیعی است و می‌تواند تا پایان فصل نیز سرد بماند. با وجود کاهش شدید دما تنها می‌توان گفت که ما تازه به دمای میانگین رسیده‌ایم.

منبع: شبکه خبر

سیگنال ۹ میلیارد ساله به زمین رسید

دانشمندان سیگنال‌های رادیویی را از یک کهکشان در فاصله تقریبا ۹ میلیارد سال نوری از زمین ضبط کرده اند.دانشمندان سیگنال‌های رادیویی را از یک کهکشان در فاصله تقریبا ۹ میلیارد سال نوری از زمین ضبط کرده اند. این نخستین بار است که چنین سیگنالی از چنین فاصله‌ای دریافت می‌شود. دانشمندان سیگنال‌ها را با طول موج منحصربه فردی به نام «خط ۲۱ سانتی‌متری» یا «خط هیدروژن» شناسایی کردند که طبق گزارش‌ها از اتم‌های هیدروژن خنثی ساطع می‌شود. براساس بیانیه IISc، «فاصله نجومی که چنین سیگنالی از آن دریافت شده است، با اختلاف زیادی تاکنون بزرگترین است. این مورد همچنین اولین تشخیص تایید شده عدسی قوی با گسیل ۲۱ سانتی متری از یک کهکشان است».هیدروژن اتمی سوخت اولیه مورد نیاز برای تشکیل ستاره در کهکشان است. براساس توضیح ها، وقتی گاز یونیزه شده داغ از محیط اطراف یک کهکشان به کهکشان وارد می‌شود، گاز سرد می‌شود و هیدروژن اتمی را تشکیل می‌دهد که سپس به هیدروژن مولکولی تبدیل می‌شود و در نهایت منجر به تشکیل ستارگان می‌شود. در این بیانیه آمده است: «بنابراین، درک تکامل کهکشان‌ها در زمان کیهانی مستلزم ردیابی تکامل گاز خنثی در دوره‌های مختلف کیهانی است».

منبع: شبکه خبر

ماجراجویی هندبالیست ها به پایان رسید

شاگردان وسیلین وویوویچ در آخرین دیدار خود از مرحله اصلی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۳ به مصاف تیم لهستان، یکی از میزبانان این رقابت‌ها رفتند و نتیجه را واگذار کردند.تیم ملی هندبال مردان ایران در آخرین دیدار خود از مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی جهان امروز یکشنبه ۲ بهمن به مصاف تیم لهستان یکی از میزبانان این دوره از رقابت‌ها رفت و نتیجه را ۲۲ به ۲۶ واگذار کرد. تیم ملی لهستان در این دیدار از حضور پر شمار تماشاگران بهره می‌برد و از ابتدا تا انتهای بازی شاهد تشویق تماشاگران خود بود. ملی پوشان کشورمان در نیمه نخست با نتیجه ۱۶ به ۱۰ به سود لهستان به رختکن رفتند. در نیمه دوم نیز تلاش ملی پوشان ایران ادامه یافت و با فشار بسیار به حریف اختلاف گل را کاهش دادند، اما در نهایت لهستانی‌ها با حمایت تماشاگران خود موفق شدند با نتیجه ۲۶ به ۲۲ پیروز این دیدار شوند. تیم ملی هندبال ایران با صعود از گروه خود در رقابت‌های قهرمانی جهان تاریخ ساز شد و نخستین بار به مرحله اصلی این مسابقات راه یافت و در جمع ۲۴ تیم برتر جهان قرار گرفت. عملکرد شاگردان وویوویچ در این مسابقات و مقاومت در برابر برترین تیم‌های هندبال جهان بارها مورد توجه رسانه‌ها در این رویداد قرار گرفت.

منبع: شبکه خبر

بورکینافاسو به فرانسوی ها اولتیماتوم داد

دولت بورکینافاسو رسما اعلام کرد نظامیان فرانسوی یک ماه برای ترک خاک این کشور فرصت دارند. دولت بورکینافاسو روز شنبه به طور رسمی از نیروهای فرانسوی مستقر در این کشور خواست که تا یک ماه آینده خاک بورکینافاسو را ترک کنند.این درخواست پس از آن مطرح شد که دولت بورکینافاسو هفته گذشته توافقنامه‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۸ در مورد حضور نظامیان فرانسوی را در خاک این کشور محکوم کرده بود. بر این اساس، دولت بورکینافاسو رسما اعلام کرد، نظامیان فرانسوی یک ماه فرصت دارند خاک این کشور را ترک کنند. این در حالی است که طی چند ماه گذشته تظاهراتی در شهرهای مختلف بورکینافاسو ضد حضور نظامیان فرانسوی در این کشور برگزار شد. تظاهرکنندگان از نظامیان فرانسوی مستقر در شمال شرق واگادوگو (پایتخت) خواستند خاک این کشور را ترک کنند. آنان فرانسه را متهم کردند اقدامات کافی برای کمک به دولت بورکینافاسو در زمینه مقابله با گروه‌های تروریستی انجام نداده است. معترضان همچنین فرانسه را به همدستی در برخی مواقع با مهاجمان تروریست در این کشور متهم کردند.

منبع: شبکه خبر

نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی آغاز به کار کرد

نمایشگاه بازرگانی، لوازم خانگی و کالای خواب در نمایشگاه بین المللی همدان آغاز به کار کرد.مدیرعامل نمایشگاه بین المللی همدان گفت: در این نمایشگاه ۳۹ تولید کننده از شش استان تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، اراک، کرمانشاه و همدان تولیدات خود را در زمینه‌های مختلف عرضه کرده اند. محمد بداغی افزود: این نمایشگاه از دوم تا هفتم بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۱ پذیرای بازدید کنندگان است. به گفته وی در این نمایشگاه تولیدات داخلی با کم کردن واسطه‌ها عرضه شده است تا مردم با قیمت پایین‌تر بتوانند وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنند.

منبع: شبکه خبر

رئیس دومای روسیه وارد تهران شد

رئیس دومای روسیه یکشنبه شب وارد تهران شد.«ویاچسلاو والودین»، رئیس دومای روسیه یکشنبه شب وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفت . این مقام عالی‌رتبه روسیه قرار است در تهران با تعدادی از مقامات ارشد ایرانی دیدار و رایزنی کند.

منبع: ایسنا

حسین شهابی درگذشت

سید حسین شهابی کارگردان سینمای ایران در ۵۵ سالگی درگذشت. پسر این کارگردان با تایید خبر درگذشت این هنرمند گفت: او به علت عفونت ریه امروز ۲ بهمن ماه از دنیا رفت. او متولد ۷ آذر ماه ۱۳۴۶ در تبریز بود. شهابی کارگردان آثاری چون «بی صدا»، «حراج»، «روز روشن»، «به خاطر مهدی» ، «آزاد به قید شرط» را در کارنامه هنری اش دارد. مراسم خاکسپاری این کارگردان دوشنبه ۳ بهمن ماه از ساعت ۱۰ صبح در بهشت سکینه کرج قطعه نام آوران (هنرمندان) برگزار خواهد شد. مراسم شام غریبان هم در همان روز از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در کرج دولت اباد،بلوار نبوت، خ صالحی برگزار می شود. مراسم ختم سید حسین شهابی روز سه شنبه ۴ بهمن ماه در همان مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح برپا خواهد شد.

منبع: ایسنا

وزیر اطلاعات به اروپا هشدار داد

وزیر اطلاعات طی بیانیه ای در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران هشدار داد که وزارت اطلاعات و جامعه‌ی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، اقدام متقابل در صورت هر عمل مُغایر امنیّت ملّی جمهوری اسلامی ایران را حق مشروع و مُسلّم کشور می‌داند.متن این اطلاعیه به این شرح است :

بسم الله الرحمن الرحیم

و اعدوا لهم ما استطعتم من قوّه

وزارت اطلاعات و جامعه‌ی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام همبستگی کامل خود با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان رکن رکین نیروهای دفاعی کشور، اقدام بی‌ارزش، شتاب‌زده و نابِخردانه‌ی پارلمان اروپا را محکوم می‌کند. اتحادیه‌ی اروپا که در حال حاضر در وضعیت بی‌سابقه‌ای از بحران عدم همبستگی، ضعف کارائی و سوء عملکرد به سر می‌برد، اثبات کرد که درگیر سوء محاسبه و بحران هویت نیز هست و نه تنها اِشرافی بر واقعیات صحنه ندارد بلکه به عروسک خیمه شب‌بازی تروریسم دولتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروهک‌های ضدّ ملّی و منفور تبدیل شده است. بر اساس اطلاعات پنهان و آشکار، مرحله‌ی اوّل این اقدام سخیف و نمایشی، تحت تأثیر لابی‌های تروریستی، کارسازی شده و کارگزاران مسلوب الاراده‌ی این پارلمان، آنرا به زعم خود عملیاتی ساختند. اروپایی‌ها که برخلاف آمریکایی‌ها دارای پیوستگی سرزمینی با منطقه حسّاس غرب آسیا هستند، اگر تجربه اقدام مشابه آمریکایی‌ها را مرور می‌کردند، این عمل غیرقانونی و مردود که خلاف بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد است را مرتکب نمی‌شدند. سؤالی که مردم اروپا از اعضای پارلمان اروپایی و دولت‌مردان خود در این اتحادیه باید بپرسند این است که این اقدام به‌اصطلاح تحریمی علیه بزرگ‌ترین نیروی مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه‌ی غرب آسیا، کدام عایدی مشخص را نصیب آنها خواهد ساخت؟ اگر نفعی برای آنها در میان نیست، این اقدام دقیقاً منفعت کدام دسته و گروه یا کشور را تأمین می‌کند؟ضعف برآوردهای اطلاعاتی کشورهای غربی در شناخت مردم و منطق حاکم بر نظام حکمرانی مردمی در جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا با تمهید این دست اقدامات بی‌ارزش و نمادین تلاش کنند تا پروژه شکست خورده و خارجی آشوب و اغتشاش را تنفس مصنوعی بدهند. حال آنکه با این توهمات نه تنها به اهداف مداخله‌گرانه‌شان در داخل کشور دست نخواهند یافت، بلکه در سطح کلان‌تر، سیاست‌های مداخله‌گرانه‌ی منطقه‌ای آنها را نیز با شکست قطعی مواجه خواهد ساخت. وزارت اطلاعات و جامعه‌ی اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران، ضمن حمایت قاطع و تمام عیار از نهاد پر صلابت، ایثارگر، مردمی، ضدّتروریستی و ضدّاستکباری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اقدام متقابل در صورت هر عمل مُغایر امنیّت ملّی جمهوری اسلامی ایران را حق مشروع و مُسلّم کشور می‌داند.

منبع: ایسنا

وزیر خارجه مامور پیگیری حقابه ایران شد

رئیس جمهور وزیر خارجه را مکلف به رایزنی با هیات حاکم افغانستان برای پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند کرد.آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت با اشاره به پیشرفت قابل توجه طرح عظیم شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم، بر اهتمام مسئولان مربوط برای تسریع در تکمیل شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد.رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش مردم سیستان و بلوچستان را مرزبانان صادق دیرین ایران توصیف کرد و با اشاره به مشکلات پیش آمده در تأمین انرژی در این منطقه، به معاون اول مأموریت داد رفع این مشکل را با فوریت پیگیری کند. رئیسی همچنین وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان را مأمور کرد تا از طریق رایزنی با هیات حاکم بر این کشور، موضوع حق‌آبه کشورمان از رود هیرمند و تأمین آب مورد نیاز مردم سیستان و بلوچستان را با جدیت دنبال کنند. رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با تبریک حلول ماه مبارک رجب، این ماه را «حبل‌الله» و موسم «خودسازی» دانست و با بیان اینکه بهترین وسیله قرب الهی بعد از انجام واجبات و ترک محرمات، گره‌گشایی از کار مردم است، تأکید کرد: هر چه انجام خدمت با اخلاص همراه باشد برکات بیشتری خواهد داشت.

منبع: تسنیم

صرافی ها از خرید ارز صادراتی ممنوع شدند

براساس بخشنامه جدیدی که بانک مرکزی به صرافی‌ها ابلاغ کرده است، شرایط خرید و فروش ارز صادراتی تغییر کرده و دیگر صرافی‌ها امکان خرید ارز صادرکنندگان را ندارند.براساس بخشنامه‌ای که روز گذشته بانک مرکزی به شبکه صرافی‌ها ابلاغ کرده، سقف وضعیت باز ارزی اسکناس (خرید اسکناس ـ فروش اسکناس) صرافی‌ها در هر روز معادل ۳۰,۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده است. ضمن اینکه خرید و فروش ارز صادراتی توسط صرافی‌ها ممنوع شده است؛ در این بخشنامه آمده است که صرافی‌ها می‌توانند نیازهای ارزی خود را از طریق بانک مرکزی تأمین کنند.در این بخشنامه تأکید شده:

۱. صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) پس از احراز هویت مشتری حسب مقررات ابلاغی تا سقف ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد (۵۶) با نرخ توافقی طرفین اقدام نمایند.

۲. صرافی‌ها می‌توانند صرفاً از محل منابع تأمین شده از سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶ نسبت به فروش ارز به اشخاص حقیقی ایرانی بالای ۱۸ سال و حقوقی مقیم (به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها) به صورت یک بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی از طریق احد کارت ملی با شناسه ملی شماره تلفن همراه به نام شخص حقیقی با نماینده شخص حقوقی دارای امضای مجاز شماره حساب بانکی به نام شخص حقیقی با شخص حقوقی تا سقف ۵ هزار یورو با معادل آن به سایر ارزها با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) اقدام نمایند.

۳. در صورت ضرورت، بانک مرکزی از طریق صرافی‌های بانکی امکان تأمین منابع مورد نیاز برای فروش در سرفصل تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶ را فراهم خواهد نمود.

۴. سقف وضعیت باز ارزی اسکناس (خرید اسکناس ـ فروش اسکناس) صرافی‌ها در هر روز معادل ۳۰,۰۰۰ یورو با معادل آن به سایر ارزها تعیین می‌شود. در صورت وجود مازاد، امکان خرید برای صرافی‌ها وجود نخواهد داشت. صرافی مکلف است مازاد اسکناس را حداکثر تا پایان روز کاری بعد به اشخاص حقیقی و حقوقی به استثنای بانک‌ها و صرافی‌ها با بانک ملی ایران به فروش رساند.

۵. صرافی‌های بانکی مجاز هستند بدون سقف نسبت به خرید و فروش ارز با سایر صرافی‌ها در سرفصل به از بانک و صرافی دیگر کد (۲۶) اقدام نمایند.

۶. حاشیه سود خرید و فروش، صرافی حداکثر نیم (۰.۵) درصد تعیین می‌شود.

۷. برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس در مبادی ورودی کشور و با تحویل اسکناس به شعب / باجه‌های بانک ملی ایران بوده و امکان خرید اسکناس از صادرکنندگان برای صرافی‌ها و ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) به منظور رفع تعهد صادرکنندگان مجار نخواهد بود.

۸. صرافی‌ها مکلفند منابع ارزی حاصل از صادرات که تاکنون در ستا ثبت نکرده و رفع تعهد صادراتی شده است را بلافاصله از تاریخ ابلاغ این بخشنامه به بانک ملی تحویل و با نرخ خرید مندرج در تابلوی صرافی ملی ایران به فروش برسانند تا بانک مذکور نسبت به رفع تعهد صادرکننده اقدام نماید.

منبع: تسنیم

بمب‌گذاری پرواز لهستان را لغو کرد

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه در وزارت دفاع یونان گزارش داد که جنگنده‌های یونانی پس از هشدار بمبگذاری این هواپیمای حامل ۱۹۰ نفر را مشایعت کردند. جنگنده‌های اف-۱۶ یونان این هواپیمای ایرلندی را تا زمان به زمین نشستن در فرودگاه آت همراهی کردند. پس از فرود یک تیم خنثی سازی بمب برای بررسی این هواپیمای مسافربری در محل حاضر شدند. در سال ۲۰۲۱، یک پرواز رایان‌ایر در مسیر آتن - ویلنیوس به دنبال تهدید بمبگذاری که ظاهراً از سوییس ارسال شده بود، دستور توقف در حریم هوایی بلاروس را دریافت کرد. مینسک بعدا متهم شد که گزارش هشدار بمبگذاری را برای بازداشت رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار بلاروسی و فعال ضد دولتی که در پی این حادثه از پرواز خارج و دستگیر شد، ارسال کرده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha